מחקר: אכילת דגים עשויה למנוע דיכאון

החורף בפתח ואיתו האפרוריות ושעות השמש המתמעטות, שגורמות לתחושת דכדוך אצל רבים. אבל מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה מגלה אור בקצה המנהרה החשוכה.

מאמר שהתפרסם בכתב העת לאפידמיולוגיה ובריאות הקהילה סקר 26 מחקרים שונים, עם נתונים של יותר מ-150,000 אנשים שנבדקו באירופה, צפון אמריקה, אוקראינה (אוסטרליה והאיים סביבה), אסיה ודרום אמריקה. הממצאים המפתיעים גילו כי גברים שאכלו דגים באופן קבוע היו בסיכון נמוך ב-20% אחוז להיות בדיכאון, ונשים שאכלו דגים באופן דומה היו בסיכון נמוך ב-16% להיות בדיכאון, זאת בהשוואה לאלו שאכלו פחות דגים או לא אכלו דגים כלל.

עוד באון לייף: 

"צריכת דגים גבוהה עשויה להיות מועילה במניעה הראשונית של דיכאון", סיכמו החוקרים. הקשר הפך לישיר אף יותר, כאשר במחקר נורבגי שכלל 22,000 אנשים נמצא כי לאלו הנוטלים תוספי שמן דגים סיכוי נמוך בכ-30% לחוות סימפטומים של דיכאון.

מה יש בהם, בדגים, שמצליחים להשפיע באופן כה עמוק על גופנו ומוחנו? הקשר הבסיסי והפשוט מציע כי אנשים המודעים לבריאותם אוכלים דגים. בנוסף לתזונה נכונה יותר, הם גם נוטים לעסוק בפעילות גופנית, מה שגורם לשחרור של סרוטונין (מוליך עצבי שלו תפקיד ראשי בתחושות וברגשות) ולעלייה במצב הרוח.

בין התיאוריות שפורטו במחקר בולטת גם השפעת האומגה 3 – אותן חומצות שומן מפורסמות המצויות בדגים, שיכולות לשנות את המבנה של קרום תאי המוח. השערה נוספת היא השפעת האומגה 3 על הפרשת רמות הדופאמין והסרוטונין, בשיעורים העוזרים להפחתת דיכאון.

ים של דגים
אסנת בוברוב
, דיאטנית לייף מבית סופר-פארם, ממליצה לצרוך לפחות 330 גרם של דגים בתפריט השבועי ומוסיפה כי הדגים המועדפים הם אלו הגדלים במים קרים ומתוקים, כמו למשל הסלמון. דג טונה מומלץ אף הוא אך בגרסתו המשומרת במים, משום שאז הוא מכיל יותר אומגה 3. "כאשר הטונה משומרת בשמן, אחוזי האומגה 3 בדג פוחתים משום שחומצות השומן מתמוססות ונספגות בשמן".

אילו עוד מזונות ותוספים יוכלו להשפיע על מצב רוחנו? מתברר שהתשובה טמונה ב- zoonutrients, "חומרים מזינים שנמצאים במזון מן החי – ביצים, חלב ובשר", מגלה בוברוב. "בהקשר של העלאת מצב הרוח, ניתן למצוא את האומגה 3, שכבר הוזכרה, לצד ויטמין B12. מחסור בויטמין זה מייצר תופעות קליניות מגוונות, ובמחקרים רבים נמצא הקשר בין המחסור ב-B12 לדיכאון אחרי לידה, תופעות של הגיל השלישי, השפעה על איכות השינה וגם על מצב הרוח הכללי".

עוד אומרת בוברוב כי "עבור מי שנמנע מאכילת מזונות מן החי, כמו צמחונים וטבעונים, או מי שיש לו ירידה טבעית של B12 – דבר שניתן לבדוק בבדיקות דם – אמליץ להתייעץ עם דיאטנים ורופאים מטפלים ולשקול נטילת תוספי תזונה. גם תוספי אומגה 3 רלוונטים לאלו שאינם אוכלים מזונות מן החי, אך לא רק. אני ממליצה לכולם לבצע בדיקת דם בהתייעצות עם הרופאים ולקבוצות של צמחונים וטבעונים באופן מיוחד, לעשות מעקב ולקחת את התוספים הרלוונטים".

מאכלים שונים עשויים להשפיע על מצב הרוח דרך הפרשה מוגברת של סרוטונין. "פחמימות ריקות, שוקולד, סוכר – כל אלו אמנם מעלים את הסרוטונין, אך בעלי השפעה זמנית. אני מציעה לבחור בפחמימות מורכבות, דגן מלא ומתוקים כמו פירות יבשים. שילובם בתפריט מייצר הפרשת סרוטונין באופן קבוע, מה ששומר על מצב רוח טוב לאורך זמן".