איך הלחץ משפיע על איך שאנחנו נראים

כבר מזמן ידוע, שעדיף להיות רגוע. מצבי לחץ וסטרס נותנים את אותותיהם לא רק בהרגשה הנפשית שלנו אלא גם בשלל תופעות ותסמינים פיזיולוגיים – מבעיות עיכול, דרך לחץ דם גבוה ועד למחלות לב. אבל אחת התופעות שזוכה לפחות התייחסות היא השפעת הלחץ על מראה העור שלנו, למרות שפעמים רבות זהו אחד המקומות הראשונים בגוף בהם נראה את השפעת המתח.

"לא סתם אומרים נפש בריאה בגוף בריא, כשאנחנו בלחץ, מרגישים את זה על עור הפנים, בדיוק כמו על הגוף (למשל, צוואר תפוס)",אומרת רונית גילר, מנהלת הקוסמטיקה בסופר- פארם סניף דיזנגוף סנטר."העור יכול להפוך להיות אדום ומגורה ואילו אצל נשים בעלות עור שמן, תיתכן  התפרצות של אקנה. לעומת תופעות אחרות זו עשויה להיתפס כבעיה מינורית, אבל בתקופה מתוחה ורגישה, פנים שמתכסות בפצעונים או הופכות לאדמומיות ומגורות בוודאי לא עוזרות לשפר את ההרגשה, והופכות להיות גורם נוסף שמטריד אותנו ומוסיף לחץ למתח שאנחנו ממילא שרויים בו".

ד"ר יעל פוליטי, מומחית לרפואת עור בקופת חולים מאוחדת, מסכימה ומוסיפה: "האמרה שעורנו הוא מראה לנפש מתבטאת היטב במצבים של סטרס. המדע המכונה פסיכודרמטולוגיה הוא חדש יחסית ומנסה לקשר בצורה מדעית בין השפעות נפשיות ורגשיות לבין מחלות עור, ולתת בסיס מדעי למה שכל רופא עור מנוסה רואה לעיתים כל כך קרובות במרפאה: הקשר ההדוק בין גוף ונפש במחלות עור".

למעשה, על פי פוליטי זה לא מפתיע שמצבנו הנפשי בא לידי ביטוי בצורה מובהקת כל כך במראה  העור שלנו. "צריך להבין שהעור, שהוא האיבר הגדול בגוף, נוצר בעובר מאותו המקור שנוצרת גם מערכת העצבים וממשיך כל החיים להיות מחובר אליה באופן הדוק.כשאנחנו מפחדים –  שערותינו סומרות, כשאנחנו נבוכים – פנינו מאדימות וכשאנחנו בחרדה – זיעה קרה יכולה לשטוף את גופנו", אומרת פוליטי.

הנה כמה מהתופעות הבולטות שעשויות להופיע בעור שלנו במצבי לחץ:

אקנה – אותה דלקת של בלוטות החלב אשר מופיעה בדרך כלל בגיל ההתבגרות, עשויה בהחלט להופיע גם בהמשך החיים כתוצאה ממצבי לחץ. "לחץ גורם לבלוטות החלב בפנים ובקרקפת להפריש יותר חלב וכך העור הופך לשמן יותר", מסבירה פוליטי. מה עושים? גילר ממליצה לרחוץ את העור במים פושרים עד קרים ובסבון לעור שמן, אך לא יותר מפעמיים ביום, על מנת לא ליבש את העור. לבסוף, יש למרוח קרם קל מאוד על בסיס של ג'ל.

עור יבש ודהוי – "לחץ יכול להחמיר תת פעילות בלוטת התריס וזו יכולה לגרום לעור יבש ודהוי.בנוסף, מעשנים נוטים לעשן יותר במצבי לחץ, מה שהופך את העור לדהוי ובעל קמטים וקמטוטים", אומרת פוליטי. איך מטפלים? "אפשר להפוך את מראה העור הדהוי לזוהר ורענן באמצעים יחסית פשוטים, כגון שימוש בחומצה רטינואית במרשם רופא או קרמים רפואיים אחרים במרשם, כגון ווריאציות של קרמים הנקראים נוסחת קליגמן ומומלצים לשימוש בעיקר בחורף לתקופה מוגבלת.  הקרמים האלה מכילים בדרך כלל רטין שמשפר את מראה העור, הידרוקינון שמביא להבהרה וצחות העור ומרכיבים נוספים ובהם נוגדי חימצון כמו ויטמין C", אומרת פוליטי. גילר מוסיפה ש"במקרים של עור יבש יש לנקות את העור רק פעם אחת ביום, בשעות הלילה, לשטוף את הפנים במים פושרים ולמרוח קרם לחות מרגיע. כמו כן, זה הזמן להשתמש במסכות לחות שמלחחות את העור ומרגיעות אותו. כדאי למרוח שכבה נדיבה על העור ואז להסיר עם טישו", אומרת גילר.

סבוריאה – הסבוריאה היא הפרשת יתר של בלוטות החלב, שמתבטאת בעיקר באודם וקשקשת בפנים ובקרקפת. סטרס עשוי להחמיר סבוריאה אצל מי שנוטה לסבול ממנה. לדברי פוליטי, כדאי להצטייד מראש בטיפול מקומי מרופא העור, כאשר לכל אחד  טיפול המותאם לו באופן אישי.

וזה לא  הכל. פוליטי מציינת שישנן עוד מחלות עור רבות שעשויות להתפרץ או להחמיר כתוצאה ממצבי לחץ, ובהן פסוריאזיס, אקזמה, אטופיק דרמטיטיס ועוד. "מדובר במחלות שמאופיינות בתקופות רגיעה והחמרה מעצם טיבן ואחד הטריגרים המשפיעים על התפרצותן או החמרתן זה סטרס". פוליטי מציינת שכל הביטויים העוריים האלה קשורים למערכות פנימיות שונות, כגון המערכת ההורמונלית ומערכת החיסון, ונותנת דוגמאות נוספות: "סטרס יכול גם לגרום לעליית הורמוני הדחק כמו קורטיזול, היכול להשפיע על הורמוני המין כולל אסטרוגן שמשפיע על מראה העור.גם מערכת החיסון, שמוחלשת גם היא בעקבות הסטרס, יכולה להגן עלינו קצת פחות טוב ולאפשר יותר התפרצות של זיהומים, כגון הרפס ופצעים שונים".

ממה כדאי להימנע?

לצד הטיפול בעור, חשוב גם לדעת איך לא לטפל בעור בזמנים לחוצים. "בזמני סטרס מומלץ להימנע  ממוצרים ממריצים כמו סרום ופילינג ולהשתמש יותר בלחויות על בסיס של מים שמרגיעות את העור או במסכות לחות, רצוי במרקם של ג'ל", אומרת גילר. פוליטי מוסיפה: "במצבי לחץ כדאי להימנע משימוש בחומרים מגרים וחדשים, כי הסיכוי לפתח תגובות של רגישות יתר עולה. כדאי להשתמש בחומרים שקיימים אצלנו על המדף ואת ההרפתקאות הקוסמטיות להשאיר לימים יותר שלווים."

גילר מוסיפה שהדגש הוא על לתת לעור להירגע ולהימנע מהמרצתו, ומהסיבות האלו היא ממליצה גם להימנע ממקלחות חמות, "שממריצות את מחזור הדם ואז העור מאדים עוד יותר", ולנקות את הפנים במים פושרים ולא במים חמים. מומלץ להימנע גם מתזונה ממריצה: "לא לאכול אוכל חריף ולהימנע משתיית קפה ואכילת שוקולד אשר ממריצים את הגוף", אומרת גילר.

לצד הטיפול המקומי בעור, חשוב לטפל גם בסטרס שהוא המקור לבעיות העור ולבעיות רבות נוספות. הנה כמה דברים שאפשר לעשות:

1. להוריד ולשחרר את הסטרס ככל האפשר. גם גילר וגם פוליטי ממליצות על ספורט, שמשחרר אנדרופינים ומשפר את ההרגשה.

2.  פוליטי מציעה "לזהות את הקשר האישי אצלנו בין סטרס ובין תופעות עוריות ספציפיות. למשל מי שסובל מסבוריאה יודע שכאשר הוא בסטרס ישנה סבירות גבוהה להחמרתה. בעזרת מודעות, מתרגשים פחות מהתפרצותה (כי זה צפוי וזמני) ומצטיידים מבעוד מועד בטיפול מקומי מרופא העור, שמיועד בדיוק על מנת לעבור את ההתפרצויות הללו בשלום.

3. להשתמש בסמן העורי כדי לתת את הדעת דרכו לכך שאנחנו בסטרס. "לפעמים העור מרגיש בסטרס עוד לפני שאנחנו מודעים לכך, במיוחד בסטרס קל עד בינוני כמו עומס בעבודה", אומרת פוליטי. "במקרים כאלה מומלץ לנסות לשחרר עומסים לא הכרחיים ולתת לעצמנו קצת מנוחה".

4. לטפל בעצמנו ולפנק את עצמנו. גילר ממליצה לעשות דברים שמרגיעים אותנו, כמו "הליכה, מוזיקה, קריאה או כל דבר אחר שעושה לנו טוב".

5. ועוד עצה שאולי נראית מובנת מאליה אבל לפעמים אנחנו נוטים לשכוח אותה: להקפיד על הרבה מנוחה, שינה טובה, תזונה טובה ושתייה מרובה של מים.