הארוחה לפני הצום: 3 נשים שארוחה מפסקת עבורן היא אתגר

עבור אלו הצמים ביום כיפור הסעודה המפסקת היא אירוע מיוחד. היא לא מיועדת רק כדי לשבוע ולהתמלא כמה שיותר כדי שהצום לא יהיה קשה אלא מהווה גם תזכורת לכך שיום כיפור אף על פי שהוא יום צום, הוא יום טוב. הסעודה המפסקת הא אירוע חגיגי כיוון שיום הכיפורים הוא אמנם תענית אבל עם מטרה חיובית- תשובה.

עוד באון לייף:

כיצד מתמודדות עם הארוחה הזו מי שמקפידה לקיים אותה ובמקביל מקפידה על תזונה ספציפית מוגבלת ייחודית ועמוסת איסורים?

ארוחה מפסקת ללא גלוטן

הדס נבנצל (29) היא דוקטורנטית לביולוגיה באוניברסיטת בר אילן שאובחנה לפני שנתיים עם צליאק.

צליאק זו בעצם מחלה אוטואימונית. ברגע שהגוף נחשף לגלוטן הוא מפתח נוגדנים שהורסים את המעי. זו אלרגיה ולא תמיד מבחינים בה אבל הנזק הוא ארוך טווח. יש אנשים שסובלים מכאבי בטן ומאנמיה בגלל הנזק למעי. לרוב זה בא לידי ביטוי בסחרחורות וכאבי ראש אולם יש אנשים שנפגעים מאד קשה ובכלל אין להם תסמינים.

צליאק וארוחה מפסקת. הדס נבנצל

זה קשה להימנע ממאכלים שיש בהם גלוטן?

קשה להשיג מזון בחוץ ואין דבר כזה לא לחשוב מראש על אוכל נטול גלוטן. זה מדהים בכמה מוצרים יש גלוטן: פיצוחים ופירות יבשים, אבקת מרק, סוכריות גומי, בצקים למשחק ופלסטלינה, מוצרי קוסמטיקה, שפתונים, סבונים, משחת שיניים, קרמים… אבל מה שבאמת קשה לפעמים זה להתמודד עם החברים והמשפחה כשאין מודעות. בארוחת חג כזו זה בכלל בעייתי כי הם לא מבינים כמה זה משפיע. הם מופתעים כל פעם מחדש ואני שומעת שוב ושוב משפטים כמו- "שמתי רק קצת אבקת מרק"או "מה הבעיה? זה רק טיפה רוטב סויה".

אחרי האבחון היה מעבר מאד חד. כל הזמן אמרו לי "תנסי רק קצת". אם אתם מארחים מישהו עם צליאק נדרשת מכם טיפה של מחשבה. אנשים צריכים לכבד את האדם ואת מה שהוא אוכל ולא לנסות לדחוף לו דברים. במסורת היהודית יש חשיבות רבה ללחם, בשבתות החלות, בפסח יש מצות… בהתחלה לי בעצמי היה מאד קשה עם זה. עכשיו זה כבר ממש לא מפריע לי. יש מלא תחליפים.

אז מה כן תאכלי בארוחה המפסקת לפני הצום?

אני משתדלת לא לאכול יותר מדי ובעיקר לשתות הרבה מים. האוכל שלי פשוט: אורז עם עדשים, תפוחי אדמה בתנור, הרבה כוסמת, עוף ודג וכל זה בלי הרבה מלח ובלי הרבה סוכר כי סוכר ומלח זה מצמיא. תמיד אכלנו אורז עם עדשים בבית לפני הצום, כל סוגי הקטניות והרבה מאד ירקות. פשוט הורדתי את הלחם, אף על פי שיש היום גם מלא מתכונים בלי גלוטן ואפשר להשתמש בקמחים אחרים: קמח חומוס, קמח אורז ואפילו קמח שקדים.

אז בעצם הבעיה היא לא התזונה אלא בעיקר ההתמודדות עם האנשים מסביב?

"המון הורים לילדים קטנים נתקלים בחוסר מוכנות לזה בבתי ספר ובגנים, גננות שמתעקשות לאפות חלות בגן גם אם הקמח מסוכן לאיזה ילד וכמובן, גם לא חושבים על זה בימי הולדת. עוד חצי דקת מחשבה ואפשר לספר להורים של הילד החוגג ולאפשר להם לאפות עוגה כדי שגם הילד החולה יוכל לאכול. למה הוא לא יכול להרגיש כמו כולם? אני נתקלת בהמון אטימות".

ארוחה מפסקת ללא מזון מתועש

כנה שלייסיני (20) מירושליים לא אוכלת אוכל מתועש.

"אני צמחונית וזה כבר מוריד מהתפריט הרבה דברים אבל בלי קשר לזה- לפני כשנה גילו אצלי זיהום פטרייתי בבטן. מאז אני לא יכולה לאכול שום דבר תעשייתי, שום דבר עם סוכר או עם מונוסדיום גלוטומט ואם אני מחוץ לבית זה ממש בלתי אפשרי. כל מה שאני יכולה לאכול בחוץ זה פחות או יותר אדממה. אנחנו מכינים הכל בבית. אם אני אוכלת משהו שאסור לי, יש לי כאבים נוראיים".

ארוחה מפסקת נטולת מזון מתועש. צילום: shutterstock

ומה אסור לך?

"אסור לי כל דבר עם קמח לבן, שמרים או סוכר. מדהים שאפילו בחטיף מלוח כמו בייגלה יש סוכר. גם דבש וסילאן וכל מיני ממתיקים טבעיים אסור לי. כל ממתיק שהוא לא סטיביה פוגע בי ואני צריכה להמעיט בפחמימות כי זה מתפרק לסוכרים. אסור לי חלב פרה, פטריות או נבטים ובגלל שאני צמחונית אז אני לא אוכלת בשר או דגים".

אז מה כן תאכלי בארוחה המפסקת?

"בן זוגי ואני עוד מתכננים אבל בדרך כלל אנחנו מכינים פיצות, כאלו שהבצק שלהם בלי שמרים אלא עם מחמצת, בן הזוג שלי מכין אותה. אנחנו לא קונים לא את הבצק וגם לא את הרוטב, הכל מעגבניות בבית".

מה זה בעצם מחמצת ומה ההבדל?

"מחמצת לוקח להכין בערך שבוע, זו אותה פעילות כמו שמרים ויותר טוב לי. כל הלחמים שלי הם לחמי מחמצת ללא שמרים וכיוון שלקנות לחם מחמצת זה יקר אז אנחנו מכינים מחמצת. כל הלחמים שלנו הם משיפון וקמחים מלאים".

מה עוד תכינו?

"אנחנו מכינים לפני הצום חטיפי אנרגיה בבית, מתמרים, שקדים ופצפוצי אורז וזה ממש טוב לפני הצום. בנוסף, שייקים של ירקות ופירות, מרק והרבה קטניות. אנחנו מנביטים את הקטניות שלנו. גיליתי את זה בפורומים של טבעונים, שם יש מלא מתכונים שמתאימים לי".

זו תזונה מאד קשה ומגבילה. קשה לך?

"כל הזמן נתנו לי אנטיביוטיקה וזה לא עזר. כל הזמן לקחתי תרופות שהיו אמורות לטפל בזיהום אבל הוא חזר וחזר. לפני שנה התחלתי עם התזונה הזאת וכרגע לא נראה לי שאפסיק כי התזונה הזו שפרה מאד את המצב. מאז שהתחלתי איתה אפילו המגרנות שלי נעלמו אז אני לא רואה סיבה להפסיק אותה".

ארוחה מפסקת על טהרת הפליאו

הדר קורין (33) מחולון התחילה השנה לאכול לפי דיאטת הפליאו – תזונת האדם הקדמון.

"מאז אפריל, אני עם תזונת פליאו ולכן אני לא אוכלת מזון מעובד, כל מה שמגיע באריזה מעוררת חשד, לא דגנים, לא סוכר ולא פחמימות. אני כן אוכל תפוח אדמה, אורז וירקות שורש. הרבה מאד בשר, שומן, ביצים, כל מה שטבעונים לא אוכלים כי המטרה היא לאכול אוכל כמו שהוא בא.

פליאו וארוחה מפסקת. הדר קורין

איך בעצם התחלת לאכול כך ומה בעצם היתרון בתזונה הזו?

"אני לא יודעת להסביר מדעי ויש מומחים יותר גדולים ממני אבל התחלתי עם זה כי בן זוגי היה בהרצאה על פליאו וכל הזמן חפר על זה. אחרי הלידה חיפשתי דרך להוריד במשקל וראיתי על זה משהו בטלוויזיה וזה היה נשמע לי משהו שאפשר לנסות. זה לא דיאטה שבה את לא אוכלת. להפך, אני הכי שבעה בעולם. פעם סטייקים זה היה משהו של בנים ותמיד זה היה גורם לי להרגיש שמנה ובהמה עכשיו זה מה שגורם לי להרגיש הכי טוב".

איך צום קשור לפליאו?

"פליאו זה בעצם תזונה כמו של האדם הקדמון ופעם לא היה אוכל בשפע. הגוף לא אמור להכניס את הכמויות של עידן השפע אז זאת הזדמנות לעשות את זה. יש לזה ערך חברתי, אישי של יום שאת עם עצמך, לא אוכלת, קוראת ספרים, לוקחת הפסקה מהכל, משהו שמיישר אותך".

אז מה תאכלו בארוחה המפסקת?

"נאכל סטייק שמן כי זה ישב הרבה זמן ונותן מצבורים להמשך. ירקות, אולי מרק ירקות, אורז לבן, וסלטים ונשתה סודה. אנחנו שותים סודה במקום מים, זה יותר כייף. אנחנו לא שותים מיצים. לקינוח נאכל שוקולד עם קקאו שמונים אחוז ובעקרון אנחנו אוכלים גם גבינות שמנות".