שוביניזם לא פוגע רק בנשים, הוא פוגע גם בשוביניסטים עצמם

גברים שוביניסטים מאמללים אותנו על בסיס יומי – מאפליית נשים בעבודה או בכל מקום רק בגלל היותן נשים ועד לתקיפות מיניות ופשעי שנאה נגדן, אנו נפגעות ונאבקות בתפיסות העולם האלו מדי יום. אולם כעת מתברר שתפיסות העולם האלו לא פוגעות רק בנשים ובחברה כולה, יש להן גם השלכות ישירות על בריאותם הנפשית של הגברים שאוחזים בהן – מחקר חדש מעלה שלגברים שוביניסטים יש יותר סיכוי ללקות במחלות נפש.

המחקר, שפורסם על ידי ארגון הפסיכולוגים האמריקני, סקר מעל ל-19,000 גברים ומדד עד כמה הם מזדהים עם ערכים ונורמות מאצ'ואיסטיות מסורתיות, לצד ניתוח של בריאותם הנפשית של המשתתפים והסקת מסקנות מ-78 מחקרים פסיכולוגיים קודמים. אלו הם 11 הערכים שנבדקו:

  • תחרותיות ותשוקה לנצח
  • צורך בשליטה על רגשות
  • לקיחת סיכונים
  • אלימות
  • דומיננטיות
  • הוללות (אורח חיים של "פלייבוי")
  • היסמכות עצמית
  • תיעדוף עליון לעבודה
  • כוח מול נשים
  • רתיעה מהומוסקסואליות
  • רדיפה אחר מעמד

האלפא-מייל הקלאסי מסוכן גם לעצמו. צילום: Shutterstock

כמעט כל התפיסות הללו התגלו כמזיקות לבריאות הנפשית אצל הגברים, כששלוש מהן התגלו כמזיקות במיוחד: גברים שהראו צורך להיות בעמדת כוח על פני נשים, גברים שהתעקשו על הסתמכות עצמית וגברים שרדפו אחר חיי הוללות ואורח חסר עכבות ("פליירים"). הגישות הסקסיסטיות הן אלו שהתגלו כמסוכנות ביותר לבריאות הנפשית של גברים, ושמעמידות אותם בסיכון גדול יותר לבעיות כמו דיכאון והתמכרויות.

איך להיות פמיניסט? 35 טיפים לגברים

אם גם אתם שואפים לשיוויון בין המינים, אלה 35 צעדים שאתם יכולים לעשות כדי להיות פמיניסטים טובים יותר

לכתבה המלאה

"באופן כללי, אנשים שמאוד הזדהו עם הנורמות המאצ'ואיסטיות הסתמנו כבעלי בריאות מנטאלית חלשה יותר", אמר כותב המחקר והפסיכולוג ג'ואל וונג, אך הבהיר שלפי תוצאות המחקר אלו שהזדהו ספציפית עם הערכים הסקסיסטיים מתוך הרשימה הזו הם אלו שהראו את התוצאות הכי שליליות בנוגע למצבם המנטאלי. עוד הוא ציין כי "הם הסתמנו גם כאלה שפחות סביר שיפנו לעזרה בהתמודדות עם בעיה נפשית וייגשו לטיפול פסיכולוגי".

רק אחד מהערכים המאצ'ואיסטיים המסורתיים שנבדקו במחקר התגלה כערך שאינו מזיק לבריאות הנפשית: תיעדוף עליון לעבודה. "יתכן שזוהי השתקפות של המורכבות של מקומות העבודה וההשלכות שלה על איכות החיים", הסביר וונג. "לשים יותר מדי פוקוס על עבודה יכול להיות פוגעני לבריאות ולמערכות היחסים, אבל העבודה היא גם מקור למשמעות וערך מוסף עבור הרבה אנשים". גם לערך של לקיחת סיכונים היו השלכות אמביוולנטיות על הבריאות הנפשית, כשלפי המחקר הוא יכול לסכן אותנו מנטאלית באותה המידה שהוא יכול להיטיב עמנו במובן זה.

שוביניסטים נעתרים פחות לפנייה לעזרה ולטיפול פסיכולוגי. צילום: Shutterstock

הנורמות המאצ'ואיסטיות של כח מול נשים וחיי פלייבוי הוללים – שמבין 11 הנורמות הן המקושרות ביותר לתפיסות סקסיסטיות, הראו קשר ישיר וחזק בין הזדהות עמן ובין השלכות שליליות על הבריאות הנפשית. "מכאן ניתן להסיק שסקסיזם הוא ממש לא רק אי-צדק חברתי, אלא נראה שיש לו השפעות מזיקות על מי שאוחז בתפיסות עולם הנשענות עליו". כך שאם עד עכשיו לא היה ברור לכל ששיוויון בין המינים צריך להיות אינטרס של כולנו – אפילו של המיזוגניים ביותר שבינינו, הנה עוד הוכחה חותכת.