נעליים שטוחות מזיקות לבריאות כמו נעלי עקב

רוב זוגות הנעליים שמשווקים לנו אינם כאלו שיגנו על הבריאות שלכן. בעולם שלנו, לבריאות וליציבה נכונה יש מקום משני לעומת אסתטיקה ואופנה. ניתן למצוא המון נעליים בחנויות שעלולות וגם פוגעות בנשים הנועלות אותן, בין אם מדובר בנעלי עקב או אפילו בנעליים שלמראה עין הן אורתופדיות ונוחות. מעבר לכך, רבות מאיתנו ימשיכו ויילבשו נעליים שמסכנות את בריאותן גם ביודעין על הנזק שהן גורמות, ולו רק בכדי להפיק מהן הנאה ויתרונות אחרים: הגבהה, העצמה, אופנתיות, נוחות – כל אחת ומה שעושה לה את זה.

עוד באון לייף:

הסכנות הטמונות בנעילת נעלי עקב, בייחוד סטילטו, ידועות כבר לכל: הן עלולות לגרום לעיוותים ועקימות במבנה הגוף, לכאבי גב, רגליים וברכיים ולעוד שלל בעיות ארוכות טווח. אולם בחיים עדיף לרוב למצוא מקום טוב באמצע, ולאו דווקא ללכת הישר אל הקיצון השני. ונראה שכזה הוא המקרה גם בנוגע לנעליים – שכן מסתבר שנעליים שטוחות מסכנות אותנו בבעיות בריאותיות לא פחות מאחיותיהן הגבוהות.

הנוחות מטעה, אבל נעליים שטוחות מסוכנות לא פחות מסטילטו. צילום: Shutterstock

בניגוד לעקב הגבוה, שמסית את משקל הגוף והלחץ כלפי כריות כף הרגל, נעליים שטוחות מסיתות את הלחץ דווקא כלפי העקב מבלי לאפשר לקשת כף הרגל לתמוך ולסייע בנשיאת המשקל. בעוד שעקבים מפעילים לחץ כלפי חוץ הברך, נעליים שטוחות מובילות ללחץ כלפי פנים הברך. נעלי הבלרינה השטוחות והקלילות, שניתן למצוא כמעט בכל ארון של אישה, מסכנות אותנו במיוחד – לפחות כמו נעלי עקב.

אפילו אם נדמה שנעליים שטוחות נוחות בהרבה מנעלי העקב, זה לא אומר שאין להן השפעה מזיקה לאורך טווח. למעשה, נוחות היא לא הדבר הראשון שמומלץ לוודא בעת רכישת נעליים. לדברי רופאים מומחים, קודם כל עלינו להבחין דווקא בצורת הנעל.

אז איך לבחור? צילום: Shutterstock

 

מכף רגל ועד נעל

 

נעליים צריכות להיות נוחות מהרגע הראשון ומתאימות לצורת רגליכם. רוחב הנעל הוא מהותי לבריאות הרגל. נעלי עקב גבוה עם פלטפורמה עדיפות. מהן נעליMBT ומתי כדאי לרכוש נעליים?

 

כל הפרטים>>

 

 

מה כדאי לקחת בחשבון כשקונים נעליים? ראשית, שימו לב שהנעל רחבה מספיק כדי לאפשר לאצבעות להתנועע בטבעיות בתוך הנעל, לא רק כלפי הצדדים, אלא גם כלפי מעלה. שנית, עקב רחב בגובה של 2-3 ס"מ הוא אידאלי ליציבה נכונה בעת ההליכה. לבסוף, רופאים המומחים למבנה הרגל ממליצים להקפיד על נעל בעלת צורה קשוחה ותומכת, שכוללת ריפוד יציב באיזור קשת כף הרגל. בדיוק ההפך מנעליים שטוחות שיכולות להתקפל לחצי, למשל. טיפ נוסף עליו ממליצים הרופאים הוא לקנות נעליים בסופו של יום, שכן זהו השלב בו הרגליים נפוחות ביותר.

אז עד כמה בריאות/מזיקות הנעליים האהובות עליכן? הנה דירוג של 9 סוגים שונים של נעליים בסולם של 1-10, כש-1 משמעותו מצוין ליציבה ולגוף ו-10 משמעותו נורא ואיום:

נעלי סטילטו עם עקב מעל ל-5 ס"מ

ציון: 9.5

אז נכון, גם נעליים שטוחות מזיקות, אבל לא סתם זכו נעלי העקב הגבוהות להשמצות מפי אורתופדים לאורך שנים. כל עקב שעולה על 10 ס"מ מסומן כנורא ביותר ליציבה שלכן לפי הרופאים, אבל גם להסתפק בעקב של 5 ס"מ לא יעזור מאוד ויגרור הפרעות בשיווי המשקל. ככל שהעקב יותר גבוה, כך גדל הלחץ, מה שמוביל לאורך טווח לבעיות בעצמות.

אם אתן ממש חייבות לנעול נעליים כאלו, הרופאים ממליצים לעשות זאת לשעתיים/שלוש גג, ובמהלך הנעילה לעשות כמה תרגילים ומתיחות כדי לעזור לכף הרגל להתמודד על הלחץ: לצייר באוויר את האלף-בית עם האצבעות, או פשוט את המספר 8, וגם לעסות את כף הרגל עם כדור טניס יועיל – כדי לעזור לזרימת הדם באזור ולמנוע כאבים.

עדיין הכי מסוכנות שיש. צילום: Shutterstock

כפכפים

ציון: 9.5

מצטערים שאנו נאלצים לקחת מכם את הנעל האולטימטיבית לקיץ הישראלי, אבל למעשה היא רחוקה מלהיות אולטימטיבית. רופאים מסוימים יטענו שכפכפים אפילו גרועים יותר מנעלי עקב: אין להם תמיכה בקשת כף הרגל, ובהרבה מקרים האצבעות שלנו נאלצות להידחס ולהתעוות בכל צעד כדי לדאוג שהגומי יישאר במקומו ושהרגל לא תיגע בקרקע, מה שגורם להן לעבוד עוד יותר קשה מהרגיל. האפקט הזה עלול ליצור עיוותים בלתי הפיכים באצבעות (מה שמכונה באנגלית "Hammertoes").

הכי ישראלי, אבל לא הכי בריא. צילום: Shutterstock

נעלי בלרינה

ציון: 9

כאמור, הנעליים השטוחות ובמיוחד נעלי הבלרינה האהובות הן אולי נוחות מאוד (בטח ובטח אם משווים אותן לנעלי עקב), אבל זה לא הופך אותן לבריאות יותר. בלי תמיכה בקשת כף הרגל או שום סוג של בלימת זעזועים לכריות כף הרגל ולעקבים, אנשים מסכנים עם רגליים שטוחות מסכנים את עצמם בשברי מאמץ ובנוירומס (הרחבת קצוות העצבים בין העצמות). הסכנה פחות משמעותית עבורכן אם יש לכן קשתות גבוהות, אבל אז הלחץ עובר לאצבעות שלכן – שכן ברוב המקרים נעליים כאלו לא מספקות להן מרחב גדול לתזוזה נורמטיבית.

לא מספקות תמיכה לרגל. צילום: Shutterstock

סניקרס (לא אורתופדיות)

ציון: 8

נעליים שנראות כמו נעלי ספורט, אבל ברור לכולם שהן לא ממש טובות ליציבה כפי שנעל ספורט אמורה להיות, הן מסוכנות יותר ממה שניתן היה לשער. הבעיה העיקרית איתן היא לא הצורה שלהן, כמו העובדה שהן משווקות לפעילות ספורטיבית ורבים משתמשים בהן בעת ריצה ואימון גופני, כשלמעשה הן לא נועדו לכך ולכן הן מהוות סכנה של ממש כשאנו מתאמנים איתן. יש להיזהר בעיקר מפני נעליים שמרגישות נוחות מאוד, בדומה לנעלי הבלרינה. הן יהיו גמישות ויאפשרו תזוזה רבה לעקבים שלכם – מה שאומר שהן לא מספקות תמיכה מספקת לרגל ומסכנות אתכם בשבירת הקרסול או עיקומו.

ובכל זאת, עדיף שתסתפקו בנעליים כאלה על פני נעליים שטוחות לגמרי או עם עקבים גבוהים. למעשה, אם אתן נעזרות בסניקרס כאלה רק להליכה קלה או לשימוש יומיומי, אין בהן כמעט סכנה.

זה שקוראים להן "סניקרס" לא הופך אותן לטובות לספורט. צילום: Shutterstock

סנדלי גלדיאטורים

ציון: 6

מפתיע, אבל אותן רצועות רבות שנקשרות סביב הרגל ומייחדות את סנדלי הגלדיאטורים, הופכות אותם גם לבריאים יותר לכף הרגל. התמיכה מקבעת את הקרסול במקומו ובכך נותנת יותר תמיכה, מבלי לדרוש עטיפה מלאה ומייזעת של כל הרגל גם בימי הקיץ החמים. גם במקרה הזה עדיף שלא ללכת על נעליים שטוחות לחלוטין, אלא על עקב יציב של 3-4 ס"מ, ומומלץ לבחון גם את התמיכה שהנעל מספקת לקשת כף הרגל – אם הסוליה שטוחה לגמרי ואין בה קימור שעוזר לקבע את הרגל, היא עדיין עלולה לגרום לבעיות.

בחירה לא רעה לבריאות שלכן. צילום: Shutterstock

נעלי סטילטו עם עקב של פחות מ-5 ס"מ

ציון: 6

מפתיע לגלות שנעלי עקב שלא עולות על 5 ס"מ הן דווקא חברותיות יותר לכף הרגל מסוגי נעליים אחרים – אולם בגבהים האלו הבעיה היא כבר לא הגובה עצמו, אלא העקב. במידה ומדובר בעקב צר ומחודד (סטילטו), הסכנה העיקרית היא חוסר יציבות והסיכוי הגבוה לעקם את הקרסול. ועדיין, עקב מסוג כזה עדיף על נעליים שטוחות, שכן הוא מפעיל פחות לחץ על הברכיים. לבעלות הרגליים השטוחות שבינינו מדובר בעקב שהוא למעשה אידאלי.

עקבים זה סבבה, פשוט לא צריך להגזים. צילום: Shutterstock

נעליים עם עקב רחב

ציון: 4

במידה והעקב באמת רחב ויציב ולא עולה על 5 ס"מ, יתכן שנעלי העקב שלכן הן דווקא בין הזוגות החברותיים יותר לרגליים שיש לכן בארון. אם העקב לא עולה על 3 ס"מ הן אפילו יכולות להיות הנעליים המושלמות בשביל הרגליים שלכן. מגפונים עם עקב קטן הם דוגמא מצוינת לנעליים כאלו. בעקב של מעל ל-3 ס"מ יש עדיין סיכון של לחץ מיותר על הגב ועל הברכיים, ועדיין זוג כזה יהיה עדיף להליכה יומיומית מאשר רוב הנעליים שברשימה.

מסתבר שהמגפונים שומרים עלינו לא רק מפני הקור. צילום Shutterstock

פלטפורמות

ציון: 3

מפתיע למצוא את הפלטפורמות כאן, לא? נכון, הן לא תמיד אלגנטיות וקשה למצוא תשובה אופנתית ועכשיוויות לסגנון הזה, שפשה בכל בשנות ה-2000, אבל בסופו של דבר הפלטפורמות דווקא מהוות פיתרון לא רע למי שמחפשת הגבהה ותמיכה גם יחדיו (בלי להגזים עם הגובה, כמובן), ואפילו רופאות מעידות שהן יעדיפו נעלי פלטפורמה על פני נעלי עקב בכל הזדמנות. בנעל פלטפורמה טובה יש הרבה ריפוד, ויש תמיכה מובנית בקשת כף הרגל. ואם ללכת עד הסוף, עדיף ללכת על פלטפורמת גומי או שעם על פני עץ, כדי ליהנות מבלימת זעזועים טובה יותר.

הפתעה! פלטפורמות זו בחירה ממש לא מזיקה. צילום: Shutterstock

נעלי ספורט

ציון: 1

אין מה לעשות, אין כמו נעלי ספורט לרגליים שלכן. ידוע שכדי לשמור על הרגליים והיציבה כולה נדרשות נעלי ספורט איכותיות ואורתופדיות, כאלו שייספקו תמיכה לכף הרגל מא' ועד ת'. כאלה שמאפשרות מרחב תנועה לאצבעות גם כלפי מעלה, עם ריפוד עבה ואיכותי באיזור הקשת, ומכסות את הרגל במלואה, מהקרסול ועד לאצבעות. מה לעשות, לא רק ליופי יש מחיר – נראה שגם לבריאות יש מחיר אופנתי משלה.

אולי פשוט נכניס את נעלי הספורט לאופנה? צילום: Shutterstock