7 דרכים טבעיות להיפטר מפטריה וגינלית

אנחנו לא ממש מרבות לדבר על הנושא, ואפשר להבין למה, אבל היה רצוי שנדבר על זה הרבה יותר – בכל זאת, מדובר באחת ממחלות הנשים הנפוצות ביותר.

הנפוצה שבפטריות היא הקנדידה, שרבות מאיתנו נושאות אותה אך ההורמונים והחיידקים הטובים בגופנו שומרים עליה מלהתפרץ ולהציג סימפטומים. כשהאיזון של אותם חיידקים והורמונים נפגם, הסימפטומים מופיעים – זה יכול לקרות אחרי יחסי מין, כשלוקחות אנטיביוטיקה או בעת הריון, למשל. חשוב לציין שלא כל גירוי באזור הוא תסמין לפטריה, כך שבכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא לאבחון נכון ומקצועי.

אז מה אפשר לעשות כדי למנוע מהפטריה להתפרץ? שוחחנו עם אוסנת בוברוב דיאטנית לייף ורוקחות סופר- פארם איריס כהן ומיטל אלנקוה, ומצאנו שמעבר לטיפול תרופתי, יש הרבה מאוד דברים פשוטים ויומיומיים שניתן לעשות.

 

הימנעי ממזונות שמכילים שמרים

הפטריות ששוכנות בנרתיק שייכות למשפחת השמרים, ונראה שהן מושפעות ישירות מהתזונה שלנו. הדבר הראשון שיכול לסייע לשמירה על איזון ההורמונים והחיידקים הטובים בגופנו הוא הפחתה  של פחמימות ושמרים – לחמי מחמצת, בירות, יין, וודקה ומאפים רבים. אמנם אין קשר פנימי בין השמרים שאנו מכניסות לפינו לבין אלו הנמצאים בנרתיק, אך נראה שבכל זאת אלה מוצאים דרך להזין ולעודד את התפתחותם של הפטריות, לכן מומלץ להימנע.

 

הימנעי מסוכרים

אם הימנעות משמרים לא עוזרת, יתכן שתאלצי לנקוט גישה חמורה יותר ולהפחית גם בסוכרים ובפחמימות באופן כללי. הפטריות חוגגות על סוכרים ופחמימות, שלמעשה מזינים אותן – סוכר לבן בראש ובראשונה, אך גם דבש, סילאן וסוכר פירות.

 

אכלי שום

שום ידוע כמזון טבעי בעל השפעה. אם אתן לוקחות אנטיביוטיקה, שכאמור מערערת את איזון החיידקים גם בווגינה, נסו לתגבר את צריכת השום שלכן כדי לשמור על איזון החיידקים. רצוי לצרוך את השום טרי וכמה שיותר מהר לאחר הפתיחה, כדי לשמור על הפוטנציאל שלו (אשר נחלש ככל שהוא נחשף לאוויר). יש מי שתאכל אותו טרי ושלם, ויש מי שתחביא אותו בתוך פרוסת לחם כדי להקל על הבליעה – שתי הצורות יעילות למטרה, כל עוד השום לא בושל, חומם או נחתך.

שום מסייע לאיזון החיידקים הטובים בנרתיק. צילום: Shutterstock

 

היעזרי בפרוביוטיקה המותאמת לנשים

כאמור, הכל עניין של איזון החומרים והחיידקים בנרתיק. כשהחיידקים הטובים באזור נחלשים, הפטריה מתחזקת ומתפרצת. פרוביוטיקה היא אחת הדרכים היעילות ביותר לשמור על כמות מספקת של  אוכלוסיית החיידקים הידידותיים, לאזן אותם אל מול הגורמים המזהמים המאפשר לגוף להילחם בזיהומים הללו. חשוב להקפיד לבחור בפרוביוטיקה שמותאמת לנשים ומכילה זנים מסוימים של חיידקים שיכולים להתרבות בנרתיק.

 

נקי את האזור בשטיפה אינטימית

כדי למנוע התפרצות של זיהומים בנרתיק בהחלט חשוב לשמור עליו נקי, אך לא כדאי להשתמש בסבון הרחצה הרגיל, שכן הוא עלול אף להחמיר את המצב. סבונים ריחניים עלולים להוביל לחוסר איזון ברמות החומציות של סביבת הווגינה, ומכאן לעודד את התפתחותה של פטריה. לכן, מומלץ להשתמש בתכשירים ייעודיים לאזור ולבעיה – שטיפה אינטימית שאינה מבושמת ואין בה חומרים משמרים תעשה את העבודה. מומלצות במיוחד שטיפות שמכילה שמן עץ התה, חומר אנטי פטרייתי. לא כדאי להשתמש בשטיפה האינטימית באופן יומיומי, אלא בעיקר לאחר קיום יחסי מין, ולא יותר מפעם בשבועיים, כדי להימנע מיובש, גירוד ואלרגיות.

תכשירים מניעתיים נוספים שניתן להשיג בבתי המרקחת ללא מרשם הם נרות או אמפולות שלוקחים פעם בשבוע: למשל נרות עם פרוביוטיקה – פמינה רקטל, ג'ל וגינלי שמגיע בצינוריות קטנות עם מוליך ושומר על איזון החיידקים הטבעי בנרתיק, או לחלופין חומצה בורית בנרות שיכולה לסייע מאוד בטיפול ובייחוד למניעת חזרתה של הפטריה עד 8 שבועות אחרי ההחלמה.

 

לבשי תחתונים מבד נושם, בגדים משוחררים ולא רטובים

כשהעור שלנו לא נושם, יש יותר סיכוי שיתפתחו עליו זיהומים פטרייתיים – ממש כפי שקורה בכפות הרגליים שלנו. על כן חשוב ללבוש שמאפשרים לגוף לנשום, למשל תחתונים מכותנה, שימנעו מהלחות להצטבר, כמו גם בגדים בגזרות משוחררות ונושמות. הימנעי מבגדים צמודים או אלסטיים, שלא מאפשרים לאוויר לזרום בסביבה הבעייתית, ובעיקר הימנעי מללבוש בגדים רטובים או מיוזעים אחרי אימון, שכן הרטיבות בהחלט מעודדת את התפתחותה של פטריה.

 

הקפידי להחליף תחבושות, טמפונים או פדים בתדירות גבוהה

לעיתים אין מנוס (או לפחות קשה להימנע) מלהשתמש במוצרי היגיינה נשית, גם ביומיום וכמובן בעת המחזור, אך השימוש במוצרים אלה יכול לגרום לזיהום במידה ולא מקפידות להחליף אותם בתדירות מספקת. כשהאזור נשאר רטוב וסמוך למוצר הסופג את נוזלי הגוף – הפטריות חוגגות, אז חשוב לשים לב.

זה הזמן לשלוף את הבגדים הכי מאווררים שלך מהארון. צילום: Shutterstock

וגינהסופר-פארםפטריותרפואת נשים