לאן נעלם השומן כשאנחנו מרזים?

אנחנו חיים בעולם אובססיבי לדיאטות טרנדיות, ניתוחי קיצור קיבה וירידה במשקל, אך רק מעטים מאיתנו יודעים לאן באמת נעלם השומן כשאנחנו מרזים.

רובן מאירמן ואנדרו בראון, שני מדענים מאוניברסיטת ניו סאות' ויילס ערכו סקר בקרב 150 רופאים, דיאטנים ומאמני כושר ושאלו אותם את השאלה הזו שהתשובה עליה אמורה להיות חלק אינטגרלי מעבודתם. אולם רק 3 מרואיינים (2%) נתנו את התשובה הנכונה לגבי המשקל האבוד.

התפיסה השכיחה ביותר הייתה כי השומן מומר באנרגיה. ובכן, הבעיה בתיאוריה הזו היא שהיא מפרה את חוק שימור החומר, אשר כל התגובות הכימיות מצייתות לו.

חלק מהנשאלים חשבו ששומן הופך לשריר, אולם זה לחלוטין בלתי אפשרי, ואחרים הניחו שהוא יוצא מהגוף דרך המעי הגס.

כאמור, רק שלושה מהנשאלים בסקר נתנו את התשובה הנכונה, כלומר 98% מאנשי המקצוע לא הצליחו להסביר איך הרזיה באמת עובדת.

אז אם לא אנרגיה, שרירים או שירותים, לאן שומן הולך?

התשובה הנכונה היא ששומן מומר בפחמן דו חמצני ומים. אנחנו נושפים את הפחמן הדו חמצני ומנדפים את המים מתוך מחזור הדם החוצה ורק חלק קטן ממנו אובד בשתן או בזיעה.

כשאדם מאבד 10 ק"ג של שומן, 8.4 מתוכם יוצאים דרך הריאות. 1.6 הק"ג הנותרים הופכים למים ויוצאים מגופנו באמצעות שתן וזיעה. במילים אחרות, עיקר המשקל שאנו מאבדים יוצא החוצה ב… נשיפה.

התשובה הזו מפתיעה כמעט את כולם אבל למעשה, כמעט כל מה שאנחנו אוכלים יוצא החוצה דרך הריאות. כל פחמימה שאנו מעכלים וכמעט כל השומנים מומרים לפחמן דו חמצני ומים. כנ"ל לגבי אלכוהול. לחלבון יש את אותו גורל, למעט חלק קטן ממנו שהופך יחד עם מוצקים אחרים, לשתן.

הדבר היחיד במזון שמגיע למעי הגס שלנו בשלמותו הוא סיבים תזונתיים (חשבו על תירס, לדוגמא). מעבר לזה, כל מה שאנחנו אוכלים נספג בדם ובאיברים, ולאחר מכן לא הולך לשום מקום עד שהגוף מאדה אותו.

מה זה בכלל אנרגיה?

כולנו למדנו בתיכון שכשאנחנו שומרים על המשקל בעצם 'האנרגיה שאנחנו מכניסים שווה לאנרגיה שאנחנו מוציאים' אולם מסתבר שאנרגיה היא מושג מבלבל אפילו עבור אנשי מקצוע בתחום הבריאות ואנשי מדע שחוקרים השמנת יתר.

הסיבה שאנחנו מעלים או מורידים במשקל תהיה הרבה פחות אניגמטית אם נעקוב אחר הרכיבים בכל הקילוגרמים ולא רק אחרי הקלוריות המסתוריות. בואו נתמקד לצורך הדוגמא באוסטרליה. על פי נתונים ממשלתיים מעודכנים, האוסטרלים צורכים 3.5 ק"ג של מזון ומשקאות מדי יום. מתוכם 415 גרם הם חומרי מזון מוצקים, 23 גרם הם סיבים תזונתיים והנותרים – 3 ק"ג – מים.

מה חסר בנתונים הללו? ובכן, אנחנו גם שואפים יותר מ- 600 גרם חמצן ביום ויש לזה חשיבות גדולה עבור המותניים שלנו.

אם אתה מכניס 3.5 ק"ג מזון ומים לגוף שלך, בתוספת 600 גרם  של חמצן, מדובר ב- 4.1 ק"ג של דברים שצריכים איכשהו לצאת החוצה, או שתעלה במשקל.

אם אתה מקווה להוריד קצת משקל, יותר מ- 4.1 ק"ג יצטרך להיעלם. אז איך גורמים לזה לקרות?

415 גרם של פחמימות, שומנים, חלבונים ואלכוהול שרוב האוסטרלים אוכלים מדי יום ייצרו בדיוק 740 גרם של פחמן דו חמצני בתוספת 280 גרם של מים (בערך כוס אחת גדולה) וכ -35 גרם  של אוריאה (או שתנן- תרכובת אורגנית של פחמן, חנקן, מימן וחמצן שנוצרת כדרך להיפטר מעודפי החנקן בגוף) ומוצקים אחרים המופרשים בשתן.

חילוף החומרים הממוצע בזמן מנוחה אצל אדם בוגר השוקל 75 ק"ג (הקצב בו הגוף משתמש באנרגיה כאשר האדם אינו זז) דורש 590 גרם של פחמן דו חמצני ליום.

אין שום גלולה או שיקוי שאפשר לקנות היום שיגדילו את הקצב הזה, למרות שבוודאי יהיו אנשים שייטענו אחרת.

החדשות הטובות הן שאתם נושפים החוצה 200 גרם של פחמן דו חמצני בזמן שאתם ישנים כל לילה, אז המשמעות היא שכבר נשמתם רבע מהמטרה היומית שלכם לפני שבכלל יצאתם מהמיטה.

תנשמו, זה בריא

אז אם שומן הופך לפחמן דו חמצני, אפשר פשוט לנשום יותר כדי לרדת במשקל? לא ממש. נשימת יתר (היפרוונטילציה) רק תגרום לסחרחורת ולחולשה.

הדרך היחידה בה אדם יכול במודע להגדיל את כמות דו תחמוצת הפחמן שהגוף שלו מייצר היא על ידי הזזת השרירים. אבל הנה עוד חדשות טובות: גם פשוט לקום ולהתלבש מכפיל את קצב חילוף החומרים שלכם. במילים אחרות, אם תנסו את כל האאוטפיט שיש לכם בארון אחת ל- 24 שעות, תנשפו יותר מ- 1,200 גרם של פחמן דו חמצני.

בואו נהיה מציאותיים יותר (הרי אף אדם נורמלי לא ילבש ויפשוט את כל הבגדים בארון שלו כל יום מחדש)- יציאה לטיול הליכה משלשת את קצב חילוף החומרים, וכך גם בישול, שאיבת אבק ואפילו טאטוא.

חילוף חומרים של 100 גרם שומן צורך 290 גרם של חמצן ומייצר 280 גרם של פחמן דו חמצני בתוספת 110 גרם של מים. האוכל שאתם אוכלים לא יכול לשנות את הנתונים האלה.

לכן, כדי לאבד 100 גרם של שומן, אתם צריכים לנשוף החוצה 280 גרם של פחמן דו חמצני וזה חוץ ממה שנדרש כדי לנשוף החוצה את כל האוכל שאכלתם, מכל סוג שהוא.

בשורה התחתונה, כל דיאטה המספקת פחות 'דלק' ממה שאנחנו שורפים תבצע את העבודה אבל לאור כל כך הרבה אי הבנות לגבי איך הרזיה עובדת, מעטים מאיתנו גם יודעים למה.

דיאטההרזיההשמנההשמנת יתרשומן