"ניתוח בגלולה": מדענים מהרווארד פיתחו גלולה שתילחם בהשמנת יתר כמו ניתוח בריאטרי

השלב הבא במאבק הרפואה העולמית בהשמנת יתר: טיפול תרופתי המספק את אותן תוצאות של ניתוחי קיצור קיבה (שרוול או מעקף קיבה). מדובר בגלולה שנלקחת לפני כל ארוחה ויכולה לסייע בהורדת סוכרת סוג 2 ובהפחתת משקל.

חוקרים בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד פיתחו תרופה לציפוי המעיים שתמנע מסוכרים ומחומרים מזינים אחרים הקיימים במזון להיספג במעיים.

לטענת החוקרים, הגלולה תאפשר לפחות באופן זמני את היתרונות של ניתוח בריאטרי לירידה במשקל עם סיכון נמוך יותר ועלות נמוכה יותר.

"מה שפיתחנו כאן הוא בעצם 'ניתוח בגלולה'", אומר ד"ר יוהאן לי, אחד הכותבים המובילים במחקר, ומדען מבית החולים 'בריגהם אנד וימנס' ) בית חולים ומוסד מחקר רפואי ומדעי גדול בעיר בוסטון), "השתמשנו בהנדסה ביולוגית כדי ליצור גלולה עם תכונות הדבקה טובות ומסוגלות לחבור יפה למעיים במודל פרה-קליני. אחרי כמה שעות, ההשפעה שלה מתפוגגת".

עד כה הצוות בדק את התרופה שלהם בחולדות ומחקרים נוספים שיבוצעו בהמשך צריכים להבטיח שהיא בטוחה ויעילה בקרב מטופלים אנושיים. עם זאת, המרכיב העיקרי של הגלולה הוא sucralfate, חומר שכבר אושר ונמצא בטוח לשימוש בטיפול כיבים של הקיבה והמעי.

מחברי המחקר, שפורסם בעיתון "Nature Materials", הסבירו כי הם הופכים את החומר הזה לאבקה וכולאים אותו בתוך גלולה. השאיפה היא שהמטופל ייטול את הגלולה הזו לפני ארוחה על מנת שהיא תחקה את ההשפעות של ניתוח בריאטרי".

בניסויים אצל חולדות, נראה שהטיפול שינה את ספיגת החומרים המזינים מן המזון. רמות הסוכר בדם החולדות שקיבלו את הגלולה היו נמוכות ב -47% מהחולדות שלא קיבלו אותה, מה שהוכיח שהקלוריות לא נספגו.

בכלליות, ניתוחים בריאטריים מבוססים על הגבלת קיבלת הקיבה, מה שגורם למטופל להרגיש שבע מהר מאוד. ניתוח מעקב קיבה, לדוגמא, מקטין את נפח הקיבה לצמיתות על ידי יצירת כיס קיבה קטן בנפח של כ-20 סמ"ק וחיבורו ישירות למעי הדק תוך מעקף של יתרת הקיבה.

מדובר בהליכים יעילים מאוד ובעלי תוצאות מצוינות בירידה במשקל אצל אנשים שמנים. בנוסף, הם גם מסייעים בטיפול בתחלואות הקשורות למשקל, כגון סוכרת מסוג 2.

"מעקף קיבה הוא אחד הניתוחים הטובים ביותר בעולם", אמר ד"ר עלי טאבקולי, מנהל בכיר במרכז להשמנה וכירורגיה מטבולית.

"אנחנו יודעים בוודאות שלניתוח הזה יש יתרונות רבים, כולל השפעות חיוביות על לחץ דם, דום נשימה בשינה וסוגים מסוימים של סרטן, וכן שיפור מהיר בסוכרת באופן בלתי תלוי בכלל בירידה במשקל. גלולה ארעית שמעניקה טיפול שיכול לחקות את ההשפעות של ניתוח כזה יהיה נכס עצום עבור מטופלים ויקיריהם".

 

השמנההשמנת יתרמשקל עודףניתוח קיצור קיבה