איזה כאב ראש: 7 סוגים של כאבי ראש ואיך להיפטר מהם

"כואב לי הראש", היא כנראה התלונה השכיחה ביותר בקרב נשים וגברים כאחד. כאבי ראש הם הצורה השכיחה ביותר של כאב וכמעט כל אדם חווה אותם  בחייו. הם גם סיבה נפוצה לאבדן ימי עבודה או לימודים, כמו גם לפניה לרופא. אלא שלא כל כאבי הראש דומים זה לזה. הכרת ההבדלים בין כאבי ראש מאפשרת לבחור בבדיקות המשך מעמיקות יותר או מתן טיפול תרופתי מתאים – בין אם הוא נמכר ללא מרשם ובין אם במרשם בלבד.

צורות שכיחות אחרות של כאבי ראש כוללות כאב ראש כתוצאה ממתח, מיגרנות, כאבי צדעיים (cluster headaches) וכאבים הקשורים בסינוסים. לא כל כאבי הראש דורשים התערבות רופא  ולעיתים ניתן להסתפק במשכך כאבים.  לעתים הכאבים האלה הם אות אזהרה המתריע על תופעה חמורה יותר ויש לעשות  אף שינוי בסגנון החיים על מנת למנוע הכאבים האלה בעתיד.

יש להתייעץ עם רופא כאשר מופיעים כאבי ראש פתאומיים וחדים במיוחד. יש לפנות לקבלת עזרה רפואית מיידית כאשר הכאב מופיע לאחר ספיגת מכה בראש, או אם הוא מלווה בקישיון של הצוואר, בחום, בבלבול, באבדן הכרה או בכאב בעין או באוזן.

 

סוגי כאבי הראש ודרך הטיפול בהם

כאבי ראש הנובעים ממתח קשורים לעיתים למצבי תעוקה (סטרס), דיכאון או חרדה. מי שעובדים יותר מדי, אינם מקפידים על שעות שינה מספיקות ואיכותיות, מדלגים על ארוחות או נוהגים לשתות הרבה אלכוהול – נוטים יותר לפתח כאבים האלה. הכאבים נובעים ממתח בשרירי הכתפיים, הצוואר, הגולגולת והלסת ויתבטאו כחגורת כאב העוטפת את הראש, כאב עמום – או תחושת לחץ בגולגולת. הכאב עשוי להיות קל עד בינוני – ולהופיע משני צדי הראש. שכיחות הכאבים האלה משתנה: הם עשויים להופיע בתדירות של יותר מחמישה עשר ימים מדי חודש, ולהימשך בין חצי שעה לשבוע. כאשר הכאבים מופיעים בתדירות של חמישה עשר ימים בחודש ויותר, הם מוגדרים ככאבים כרוניים, ומטופלים בהתאם.

דרכי טיפול: רוב כאבי הראש הנובעים ממתח, ניתנים לטיפול ולהפגה בעזרת תרופות ללא מרשם, כאשר הנפוצות ביותר הן המבוססות על חומרים פעילים דוגמת איבופרופן, (אדוויל ומותגים אחרים) פרצטאמול (אקמול ודומיו). שילוב בין טיפול תרופתי ושינויים בסגנון החיים וההתנהלות היום-יומית יהיה יעיל. בנוסף, יש מי שייעזרו גם בשיטות טיפול אלטרנטיביות, דוגמת מדיטציה, טיפול התנהגותי קוגניטיבי, ביו-פידבק, עיסוי ומתיחה עדינה של הצוואר, או טיפול המשלב קומפרסים חמים ומקלחות חמות.

 

כאבי מיגרנה: נשים סובלות ממיגרנה בשיעור גבוה פי שלושה מגברים – והיא עלולה לגרום כאב בינוני עד חמור העשוי להופיע בגלים פועמים. התקפי מיגרנה מלווים לעתים בבחילות, הקאות, או ברגישות לאור ולצלילים. הם עשויים להשפיע על צד אחד של הראש או על שני הצדדים – ומחריפים בעת ביצוע פעילויות יום-יומיות. בהיעדר טיפול נמשכים התקפים כאלה בין ארבע שעות לשלושה ימים.

דרכי טיפול: הטיפול במיגרנה כולל מנוחה בחדר שקט ואפל, קומפרסים חמים או קרים לראש ולצוואר, תרופות ללא מרשם המבוססות על חומרים פעילים דוגמת איבופרופן (אדוויל פורטה ואחרים), פרצטאמול  או תרופות המשלבות מספר רכיבים פעילים.

 

התקפי Cluster Headaches מתחילים ומתפתחים במהירות, והופכים חריפים בתוך דקות. הם נוטים להתפתח בשעות קבועות של היום או הלילה, ובתקופות של התקפים – עשויים גם להופיע מספר פעמים ביום. בדרך כלל, יושפע רק צד אחד של הראש, מאחורי העין. במקביל, עשויה העין הזאת לדמוע או להאדים. הכאב מלווה לעתים בתחושת חוסר מנוחה – והוא נמשך בין רבע שעה לשלוש שעות. מהירות התפתחות הכאב הזה, מחייבת טיפול מהיר.

דרכי טיפול: תרופות בהזרקה או תרסיס לאף מקבוצת הטריפטנים, או נשימת חמצן טהור באמצעות מסיכה. הטיפול המונע בכאבים מהסוג הזה, מבוסס על וליריאן (verapamil).

 

כאבי ראש הנובעים מכאבי שיניים: כאבי ראש הנגרמים כתוצאה מכאב בשיניים עלולים להיגרם אם יש לך קשיים במפרק הלסת (TMJ) או ברוקסיזם (חריקת שיניים). בעוד שחריקת שיניים מתבצעת בדרך כלל בלילה, TMJ משפיע על המפרקים הממוקמים בדיוק מול האוזן, בין הלסת לגולגולת, באופן תדיר. הפרעות אלה יכולות להיגרם מיישור רע של הלסת, ממתח, יציבה לקויה, דלקת פרקים או שחיקת סחוס, שרירים ורצועות בלסת.

דרכי טיפול: רופא השיניים יכול לעזור לאבחן את הסוגים השונים של כאבי הראש. אם מדובר בכאב הנובע מבעיות שיניים הוא עשוי להציע טיפול הכולל מתיחת לסתות, שומרי נשיכה או אלטרנטיבות להפחתת מתחים.

 

כאב ראש מקפאין: זהו כאב ראש שנובע ממצב שבו גוף שרגיל לצריכה גבוהה וקבועה של קפאין לא מקבל אותו. כאב ראש מקפאין עלול להתפתח תוך 12 עד 24 שעות אחרי ש"מנת הקפאין" "נגזלה".

דרכי טיפול: משככי כאבים עשויים לסייע לטיפול נקודתי בכאב, אך במקרה זה מומלץ לבצע שינוי בהרגלי הצריכה. שתיית משקה קפאין בשעה קבועה, הפחתת כמויות הקפאין או הגמלות מוחלטת ממשקאות המכילים קפאין, עשויים לנקות את הגוף ולמנוע כאבים חוזרים.

 

כאב ראש מגלידה: כאב ראש מגלידה או "BRAIN FREEZE", הינו כאב ראש המופיע לאחר צריכת משקאות ומזונות קרים במיוחד (גלידה, קוקטיילים, ארטיקים וקרח). מדוע זה קורה? כאשר המזון או המשקה הקפוא נוגע בחך העליון, הגוף מגיב על ידי כיווץ כלי דם היקפיים במטרה לשמור על חום הגוף, מה שגורם לירידה נקודתית בזרימת הדם. לאחר הכיווץ, כלי הדם מתרחבים חזרה, אלא שבזמן הזה העצבים מעבירים תחושת כאב לאזור עצבי בראש.

דרכי טיפול: קחו הפסקה רגעית מהכפור או שתו לגימה של מים בטמפרטורת החדר שיעזרו להצר את העורקים. אופציה נוספת היא להזיז את הלשון על תקרת חלל הפה, מה שיגביר את החימום באותו אזור.

 

כאבי ראש בסופשבוע: אלו הם כאבי ראש הנובעים ממתח ועייפות מצטברת, או שיבוש מחזור השינה-ערות. כאבי ראש בסופשבוע עשויים להיות תולדה של מתח ועייפות מצטברת שמביאים לקריסה אנרגטית ופיזיולוגית בימי המנוחה. הכאב עשוי לבוא לידי ביטוי בפעימות חזקות באזור הרקות.

דרכי טיפול: תרופות לשיכוך כאבים ללא מרשם יכולות להיות מועילות, כמו גם הקפדה על מחזור שינה-ערות סדיר.

אז לפני שאתם רצים לרופא, נסו להיות קשובים לגוף, לזהות לפי סוג הכאב את מקורו ובהתאם לטפל בו – רצוי להתחיל בשיכוך הכאב באופן מידי על ידי משכך כאבים, מכיוון שאין שום סיבה לסבול מכאב ובהמשך לפעול לשינוי בסגנון החיים על מנת למנוע הישנות הכאב. באם הכאב הולך ומתחזק ומתגבר בתדירותו מומלץ להיוועץ עם הרופא המטפל.

בריאותכאב ראשתרופות