הרופאים מזהירים: מחלת המין החדשה הולכת להיות מגיפה

בשנים האחרונות אנחנו חיים במעין אופוריה בכל הנוגע למחלות מין. איידס הוא כבר לא השד המסתורי שהוא היה בשנות ה-80 וה-90, והנתונים על הפצת המחלה, כמו גם איכות ותוחלת החיים לאחר ההדבקה, נראים מעודדים.

אבל רגע לפני שגישת ה"יהיה בסדר" חוזרת לקיים יחסים עם גישת ה"לי זה לא יקרה", הרופאים מזהירים מפני מחלת המין החדשה שהולכת ותופסת תאוצה: חיידק העונה לשם מיקופלסמה גניטליום. אמנם החיידק הזה מוכר כבר משנת 1981, אבל רק ב-2015 נודע שהוא מועבר גם במגע מיני וכעת המומחים טוענים שהוא בדרך להחשב למגיפה.

על פי איגוד מחלות המין וה-HIV הבריטי, המיקופלסמה גניטליום (המכונה MG) קשה לאבחון והוא גם בדרך להיות עמיד בפני אנטיביוטיקה – שילוב שהופך אותו למסוכן במיוחד. על פי מומחי מחלות מין, הקושי בזיהוי נובע מהעובדה שהרבה פעמים לחיידק אין סימפטומים בכלל וכשכבר הוא כן מתפרץ, הסימפטומים שלו דומים לכלמידיה. כמו כן, הבדיקה שעוזרת לאבחן את המחלה עדיין מאוד יקרה והרופאים לא ממהרים לשלוח אליה פציינטים, מה שמוביל לטעיות בזיהוי ובדרכי הטיפול.

המומחים טוענים כי כ-1-2 אחוז מכלל האוכלוסיה נשאים של MG. כאמור, לא תמיד יש סימפטומים, אבל כשהחיידק מתפרץ הוא פוגע קשה. הסימפטומים הנפוצים אצל גברים הם הפרשות נוזליות שקופות מאיבר המין ותחושת צריבה או כאב בעת מתן שתן. אצל נשים, כמו תמיד למרבה הצער, זה כבר יותר מסובך והסימפטומים כוללים הפרשות מאיבר המין, כאב במהלך יחסי מין, דימום לאחר קיום יחסים, דימום בין הווסתות וכאבים באזור האגן. כל אלו יכולים להעיד על דלקת בצוואר הרחם ולדלקת באגן הירכיים. החשש העיקרי ומה שבעיקר מדאיג את הרופאים זו העבודה שכ-3,000 נשים מדי שנה עלולות לסבול מבעיות בפוריות בעקבות הידבקות בחיידק.

כרגע המומחים ממליצים שנשים וגברים הסובלים מסימפטומים דומים ועד כה הבדיקות לא הוכיחו שהם סובלים ממחלות המין הידועות, יתעקשו לבדוק עם הרופאים שלהם האם יש סיכוי שמדובר ב-MG.

כרגע המחלה ניתנת לטיפול על ידי סוגים מסוימים של אנטיביוטיקה, אבל כאמור, על פי ההזהרות החיידק מפתח עמידות. נקווה שהמדע ידביק את הקצב שלו ויצליח למצוא את הדרך לטפל בו לפני שזה יקרה. אבל אין ספק שלפחות כרגע הדרך הטובה ביותר להתמודד עם החיידק היא לנסות למנוע את ההדבקות על ידי מין בטוח. ממש כמו ששיננו לנו בתקופות המפחידות של התפרצות ה-HIV: תמיד כדאי לברר את המצב הבריאותי של הפרטנרים שעימם נכנסים למיטה ובמקרה שיש חשש, צריך להשתמש בקונדומים.

 

אמצעי מניעהיחסי מיןמחלת מיןסקס