כל היום מול המחשב? כך תשמרו על הראייה שלכם

אנחנו עובדים בממוצע 11 שעות מול מסכי המחשב, כל היום מתעדכנים בסמארטפון והילדים שלנו מכורים לטאבלט, סדרות טלוויזיה ומשחקי מחשב. בנוסף לכך שמדובר בהתמכרות שפוגעת בחיי החברה והמשפחה התקינים, ההרגל הבעייתי מזיק גם לבריאות העיניים וגורם נזק משמעותי לראייה. הצעה כמו להפחית את שעות המסכים ולהתנתק היא בהחלט מוגזמת בימים אלו.

הסכנה העיקרית לעיניים נובעת מהאור הכחול הבוקע מן המסך המרצד בשדה הראייה שלכם וגורם לעין להתאמץ יותר בכדי להתמקד בטקסט. המרחב שלנו מלא בחשיפה לאור כחול המגיע לא רק מן הממסכים ומנורות. האור הכחול נמצא סביבנו כל הזמן, גם כשאנחנו בחוץ אל מול השמש ומגיע אל עינינו כחלק משלל הצבעים הנראים לאדם. במחקר שנערך ביפן בקרב עובדים ועובדות שחלק משמעותי מעבודתם מתבצע מול מחשב, נמצא כי אצל 60.2% מהגברים ו-76.5% מהנשים התגלו סימפטומים של עין יבשה, וכי אחת מקבוצות הסיכון הייתה עובדים שישבו מעל 8 שעות ביום מול מסך. האור הכחול תורם רק במעט לחדות הראייה ותפיסת הראייה אך מנגד מוסיף מאמץ רב על מערכת הראייה בניסיון למקד את האור, כך שהנזק גדול מן התועלת. כיום חנויות האופטיקה מציעות פתרון אופטי חדשני למרכיבי משקפיים הסובלים מסנוור בזמן הקריאה או הכתיבה. המסננים מונעים את גלי האור הקצרים (הכחולים) וגורמים לתחושת רגיעה ונוחות בעיניים ומגבירים את תחושת הקונטרסט. לכן כאשר רוצים ליצור סביבת עבודה או קריאה נוחה ובטוחה יותר מומלץ גם להפחית את תאורת הפלורסנטים במשרד ולהשתמש בתאורת לד המונעת סנוור, בשילוב מסנני קרינה מתאימים.

מהו אור כחול וכיצד הוא מזיק לבריאות העיניים שלנו?

האור הלבן מורכב מכל צבעי הקשת (סגול, כחול, ירוק, צהוב, כתום ואדום). על ידי שימוש במנסרה (פריזמה) אפשר לפצל את האור לכל אורכי הגל המרכיבים אותו ולראות את החלוקה לצבעים. העין האנושית יכולה לקלוט אור באורכי גל של בין  390-760 ננומטר (הספקטרום של "האור הנראה"). האור הכחול והסגול משתייכים לטווח של אורכי הגל הקצרים ( סביב 400 ננומטר). ככל שאורך הגל קצר יותר – האנרגיה שלו גבוהה יותר והיכולת של העין לסנן אותו פוחתת.

מתי אנו נחשפים לאור הכחול?

בכל פעם שאנו נחשפים לשמש אנחנו נחשפים גם לאור הכחול ( שהוא חלק מספקטרום האור הנראה). בנוסף, מכשירים אלקטרונים כמו מסכי מחשב, טאבלטים, סמארטפונים ונורות LED פולטים אור כחול. בעידן המודרני כולנו חשופים למסכים ונורות LED  למשך רוב שעות היום. אנחנו עובדים מול מסכי מחשב שעות רבות, כל היום מתעדכנים בסמארטפון והילדים שלנו מכורים לטאבלט. אין ספק שאנו חייבים להגן על העיניים מפני ההשפעות המזיקות במציאות הקיימת.

בעין קיים פיגמנט בשם מלנין שאחראי על בליעת האור הכחול והקרינה המזיקה. ככל שצבע העיניים כהה יותר – קיים יותר מלנין. לכן, אנשים בעלי עיניים בהירות ( כחול/ ירוק וגווניהם) חשופים ופגיעים יותר לקרינה מזיקה. בנוסף, באופן טבעי עם הגיל, כמות המלנין פוחתת וגם אז החשיפה עולה.

אז איך האור הכחול משפיע עלינו?

החשיפה לאור הכחול גורמת להשפעה מזיקה לעיניים שלנו- כמו עייפות העין, טשטוש בראייה תחושת אי נוחות, יובש, כאבי עיניים ואפילו כאב ראש. לטווח הארוך הנזקים יכולים להיות התפתחות מואצת של קטרקט ( עכירות בעדשה התוך עינית) ומחלות ברשתית העין.

ישנן השפעות משמעותיות לאנשים העובדים שעות רבות מול מחשב. בעשור האחרון נולד מושג חדש בשם " תסמונת ראיית המחשב"  ( CVSComputer Vision Syndrom  ). התסמונת הזו כוללת מגוון של הפרעות וסימפטומים כגון: עייפות ראייתית, כאבי עיניים, טשטוש, דמעת יתר, גירוי ואדמומיות. מחקרים מראים שלמעלה מחמישים אחוז מהאנשים שעובדים מול מחשב מספר שעות ביום מרגישים לפחות אחת מהתופעות הללו. על מנת להפחית את כל תופעת הלוואי בשימוש מול מחשב, מומלץ:

  • לערוך הפסקות יזומות של כ-5-10 דקות כל 3/4 שעה של התבוננות מול מחשב
  • להרכיב משקפיים מתאימים לעבודה מול מחשב
  • לתרגל מצמוץ יזום לעיתים קרובות
  • להקפיד על תאורה נכונה שמתאימה לסביבת מחשב ולא גורמת להשתקפויות

הפתרון: ציפוי מסנן אור כחול

כיום ניתן להוסיף ציפוי המסנן אור כחול לעדשות המשקפיים. הציפוי מספק את ההגנה המרבית מהאור הכחול. התוצאה היא עיניים רגועות יותר, שיפור בתפקודי העיניים מול מסכים ושיפור חדות הראייה. ניתן לרכוש משקפיים בעלי ציפוי שכזה גם למי שלא זקוק למשקפי ראייה, ולמעשה הוא מומלץ גם לילדים וגם למבוגרים. הציפוי קיים גם לעדשות מולטיפוקל, ביפוקל או עדשות עם גוון כהה לשמש.

 

הכותבת היא אופטומטריסטית ב'תשר געש'

בריאותגוף