חוזרים לשגרה: 6 טיפים שיעזרו לכם להרדים את הילדים בקלות ובמהירות

החופש הגדול והשילוב של חודש עמוס בחגים גרמו לילדים לצאת לגמרי מאיזון. כמעט בכל בית שני (טוב בכל בית, על מי אנחנו עובדים) הלילות הפכו לימים והימים הפכו לבלגן אחד גדול של פורטנייט, אייפדים ואטרקציות מתישות. סדר היום שהשתנה השפיע גם על שעות השינה של הקטנים, וילדים שהיו רגילים לשגרת שינה קבועה הלכו לישון בדרך כלל מאוחר מהרגיל והתעוררו בהתאם מאוחר יותר. בשעה טובה, עכשיו שאחרי החגים כבר כאן, הגיע הזמן להחזיר את הילדים למסלול ולכוון אותם לאט ובביטחון לשגרה המיוחלת. כדי להימנע ממריבות מתישות וטקסי שינה שנגררים עד חצות, ריכזנו עבורכם כמה טיפים שיעזרו לילדים שלכם להירדם בקלות ויהפכו את הלילה שלהם ושלכם לטוב יותר.

כלל ראשון: תרחיקו אותם ממסכים

צעירים רבים סובלים מבעיות שינה כתוצאה מריבוי מסכים לפני השינה ושיטוט אינסופי ברשתות החברתיות. למרות שזה מפתה לתת להם לשקוע ולהעסיק את עצמם מול האייפד או הטלוויזיה, ולמרות שמדובר לעיתים במאבקי כוחות מתישים ואינסופיים, חשוב מאוד להגביל את זמן השהייה של הילדים מול המסכים. מחקרים הוכיחו כי האור הכחול שבוקע מהמסכים משפיע על רמת הורמון השינה מלטונין בגוף וכי חשיפה למסכים לפני השינה יכולה להוביל לרמה נמוכה ב-50% של ההורמון. מומחים ממליצים להפסיק עם המסכים כ-30 דקות לפחות לפני השינה וכך ליצור מעין חייץ בין זמן השינה לגלישה.

כלל שני: תכבו את האור

כשאתם משכיבים את הילדים שלכם לישון, כדאי שתשימו לב שהאורות שדלוקים בחדרים אחרים בבית לא מאירים עליהם ומפריעים להם להירדם. אור שמגיע לחדר השינה של הילדים עלול לעכב את שחרור המלטונין וכך למנוע מילד להירדם בקלות. תאורה מתאימה יכולה להשפיע על איכות וטיב השינה לכן חשוב לייצר סביבת שינה אידיאלית וחשוכה מספיק. אם ילדכם מתעקש לישון עם אור, ישנן מנורות לילה שמספקות אור מועט בלבד שמותאמות במיוחד לילדים ועוזרות להם להירדם טוב יותר.

צילום: shutterstock

כלל שלישי: ודאו שהמיטה נוחה

אם הקפדתם על כל הכללים והילדים שלכם בכל את מתקשים להירדם יכול להיות שמדובר במקרה הנסיכה והעדשה והמיטה שלהם פשוט לא נוחה מספיק. צרכים של ילדים הם שונים ובניגוד למבוגרים שמעדיפים לעיתים מזרונים רכים ומפנקים הם צריכים דווקא מזרונים קשיחים יותר שיתאימו למבנה גופם המתפתח. בנוסף למזרון נוח, נסו למצוא שמיכה בעובי מתאים שלא תהיה חמה או גדולה מידי. כמו כן, יש כריות היפואלרגניות שמתאימות לילדים אלרגים.

כלל רביעי: הקפידו על זמני שינה קבועים

עד כמה שזה נשמע מוזר, ילדים אוהבים שגרה. למעשה, ילדים מתים על שגרה. ילד שאין לו זמן שינה קבוע בדרך כלל יתנגד ללכת לישון כששולחים אותו למיטה. לעומת זאת ילד שיודע שיש לו שהוא אמור ללכת בשמונה לצורך העניין, אולי יסנן משהו מתחת לשפם כשאומרים לו שהגיע הזמן לישון אבל הוא יידע שאין לו טעם למחות כי היום נגמר. חשוב להגדיר כללים לקבוע זמן שינה ושגרת בוקר קבועים, אלו יעזרו לילד להתפקס ולכוון את עצמו לפי סדר היום שהגדרתם לו. מעבר לכך שהקפדה על שגרה וכללים חשובים באופן כללי, קביעת חוקים וזמני שינה מוגדרים עוזרת לילדים להתכונן לקראת שינה ולדעת שהיום נגמר עבורם. כשמתנהגים בצורה כזאת זה הופך להרגל. אם אתם מאלו שמעדיפים לסיים את היום מוקדם ומרדימים את הילדים עם שקיעת החמה (אנחנו לא שופטים, אפשר להבין), כדאי שתדעו שלא מדובר בהכרח בדבר חיובי. לכל גיל יש טווח שינה מוגדר ורצוי שהגוף צריך. על פי המלצות רשמיות שפרסמה האקדמיה האמריקאית לרפואת שינה, אלו זמני השינה שנחשבים בטווח הנורמה התקינה אצל ילדים ובני נוער:

פעוטות מגיל שנה עד שנתיים: 9-16 שעות ביממה

ילדים מגיל 3 עד 5 שנים: 9-14 שעות ביממה

ילדים מגיל 6 עד 13 שנים: 7-12 שעות

מתבגרים מגיל 14 עד 17: 7-11 שעות

הדבר הטוב ביותר שהורים יכולים לעשות עבור ילדיהם, הוא להבין מהם זמני השינה האידיאלים עבורם ולפעול בהתאם. לא לתת להם לישון מעט מידי ולא הרבה מידי.

כלל חמישי: שימו לב מה הם אוכלים

אם אתם רוצים למנוע פרצי אנרגיה לפני השינה עדיף שתרחיקו מילדיכם מאכלים עתירי סוכר לפני שהם אמורים להיכנס למיטה. באופן כללי אם אתם רוצים להימנע מילדים רעבים או מפוצצים באנרגיה כדאי להקפיד שהם יאכלו 45 דקות לפני שהולכים לישון.

כלל שישי: צרו סביבת שינה רגועה

כדי שהילדים ילכו לישון רגועים ושלווים ולא ייכנסו למיטה כשהם מלאים באדרנלין כאילו חזרו בדיוק ממסיבה, צריך ליצור עבורם סביבת שינה ראויה ומתאימה. איך עושים את זה? קודם כל תדאגו שהם ייכנסו למיטה אחרי שהם סיימו את סבב השירותים, מים, נשיקות וחיבוקי פרידה כדי למנוע מהם הסחות דעת בהמשך. אחרי שהם מוכנים לשינה, כדאי שתגרמו להם להיות רגועים ורפויים עד כמה שניתן. איך עושים את זה? דרך אחת היא לגרום להם להשתמש בדמיון שלהם. כבו את האורות ותנו לילדים להתמקם בנוחיות במיטה, אחרי שהם יעשו זאת, אימרו להם לדמיין מקומות אהובים, תרחישים שהם רוצים שיקרו או אפילו תבקשו שיספרו לכם על מה הם היו רוצים לחלום בלילה. כל אלו יחזירו זיכרונות שמחים ויעזרו להציף רגשות חיוביים. ברגע שהם יהיו שלווים תוכלו לצאת מהחדר, לתת להם לשקוע בשינה ולהתחיל לחיות. דרך נוספת להבטיח ילדים רגועים (ונקיים – שזה בונוס נוסף) הוא לערוך להם אמבטיה חמה ונעימה לפני השינה. ירידה בטמפרטורת הגוף לאחר אמבטיה חמימה מחקה את הירידה הטבעית של טמפרטורת הגוף כפי שהוא מכין את עצמו לשינה (טמפרטורת הגוף בדרך כלל יורדת כאשר אנחנו נרדמים כדי להבטיח שינה עמוקה).

בריאותחיי לילהחינוך ילדיםילדיםשינה