פציעות ספורט: כל הדרכים להימנע מהתענוג

זה לא סוד שכושר גופני עושה טוב לגוף ולנפש. אולם, אימון גופני סדיר עלול לגרום גם לפציעות, אשר רובן מתמקדות במערכת השלד והשרירים. למעשה, ככל שאנחנו מתבגרים כך עולה הסיכון שנסבול מפציעות כאלה.

"שברי מאמץ" למשל הם מסוג פציעות הספורט השכיחות והמוכרות ביותר. אלה לרוב מתרחשות עקב לחץ מסיבי המופעל על העצם בעת מאמץ מוגזם. הפציעה לרוב גורמת לכאבים באזור השוק או בכף הרגל.

פציעות שכיחות לא פחות העלולות להתרחש בקרב מתאמנים הן מתיחת רצועות או פגיעה במפרקים. אחת הבעיות הגדולות בפציעות מהסוג הזה, מעבר לעניין הכאב כמובן, היא העובדה שהן מחייבות מנוחה, ובהתאם לכך לרוב מאלצות את המתאמן להימנע מביצוע פעילות ספורטיבית למשך תקופת ההחלמה.

כדי למנוע את התענוג המפוקפק הזה, הגיע הזמן שתבינו מה בדיוק אתם עושים לא בסדר. העצות הבאות יסייעו לכם לשמור על גוף חזק ועמיד יותר מפני פציעות:

נכנסים לכושר בהדרגה: אם את רומא לא בנו ביום אחד, אתם לא באמת מצפים להיכנס לכושר בתוך שבוע, נכון? כושר גופני מצוין הוא כזה הנבנה בהדרגה, תוך הקשבה לגוף ולסימני האזהרה שלו. רק אחרי שתבינו את זה, תוכלו לצאת לדרך בריאה שתטיב עם הגוף שלכם ותשמור עליו מוגן מפציעות.

לא מחפפים בחימום: חימום טוב מסייע לגוף להתכונן למאמץ המוטל עליו בעת ביצוע הפעילות הגופנית. אם החלטתם לצאת לריצה למשל, קחו לכם כמה דקות להתחיל בהליכה מתגברת, הניפו את הזרועות לצדדים ורק לאחר מכן נסו להגביר את הקצב. את המתיחות לעומת זאת, עדיף שתשמרו לסוף האימון, לצורך שחרור ולהרפיית הגוף.

לא מוותרים על אימוני הכח: אימון אירובי כמו ריצה או שחייה שומר על בריאות הלב, תורם לשריפת קלוריות ומשפר את ביצועי הגוף בהדרגה ואין ספק שהוא מצוין לבריאות הכללית. אבל אם חשבתם להתמקד בסוג ספורט שכזה, כדאי מאוד שתשלבו בשגרת האימונים שלכם גם אימון מסוג פילאטיס או עבודה כנגד משקוליות או אפילו עבודה על מכשירים בחדר הכושר. אימוני כח מהסוג הזה יחזקו את מערכת השריר – שלד, יתרמו ליציבה טובה יותר, ישפרו את אפקטיביות האימון האירובי ולעניינינו – יסייעו לשמירת גוף חזק ויצמצמו את הסיכון לפציעה.

נחים: מה, לנוח וגם לשמור על כושר? ובכן התשובה היא כן. למעשה מנוחה בין אימון לאימון היא אחד הפקטורים המשמעותיים ביותר להגנה על מערכת השריר – שלד. השרירים שלנו עוברים מעין תהליך של הרס לאחר האימון, במטרה להיבנות מחדש חזקים וטובים יותר. מנוחה של 24-48 שעות בין אימון לאימון תאפשר למערכת השרירים להיבנות טוב יותר וגם תגן על מערכת השלד מפני עומס רב מידי.

 

אוכלים כמו שצריך: תזונה מאוזנת שמכילה את כל אבות המזון מסייעת לתפקוד הגוף ולפעילותו התקינה. סידן למשל הוא אחד המינרליים החיוניים ביותר: לשמירה על מסת עצם תקינה, לשיפור הביצועים הספורטיביים, להתאוששות טובה יותר לאחר אימון ועוד. בשורה תחתונה, כל אלה מצמצמים את הסיכון לפציעות ספורט.

כדי לצרוך מספיק סידן, כדאי להקפיד לשלב בתפריט מזונות כמו: סרדינים המכילים אדרות, ירקות ירוקים, קטניות ומוצרי חלב כמו גבינת ריקוטה שנחשבת לעתירה מאוד בסידן ובחלבון. בנוסף, חשוב לצרוך גם דגנים מלאים, ירקות ופירות, דגים ואגוזים שמכילים רכיבים חיוניים רבים וטובים אחרים.

ושיהיה אימון בריא, מאוזן ונטול פגיעות גופניות!

אימון כושרגבינות גדגדסידןריקוטה