מנכ"לית מאוחדת: צריך להטיל סגר כללי כבר מיום ראשון הקרוב

אתמול (יום שלישי) נערך כנס 'משנות את עולם הבריאות של און לייף ומאוחדת. הכנס עסק במשבר הקורונה, ההתמודדות איתו, באיך יראה עולם הבריאות של כולנו בעוד עשור מהיום ובמנהיגות נשית. הפאנל המרכזי בכנס כלל את סיגל רגב רוזנברג, המנהלת הכללית של מאוחדת, ד"ר אסנת לבציון-קורח מנכ"לית המרכז הרפואי שמיר (המוכר כ'אסף הרופא') וד"ר קירה רדינסקי, מדענית ויזמת. את הפאנל הנחתה הילה אלרואי, פרשנית הבריאות של חדשות 13. בימים הקרובים נביא לכם את דבריהן של כל אחת מהדוברות. 

בשעה שמספר הנדבקים שוב חצה את קו ה- 3,000, וסגר לילי הוכרז ב-40 ערים אדומות, הקורונה עמדה במרכז השיחה.

סיגל, האם את חושבת שעושים הכול כדי לעצור את התפשטות המגפה הזאת?

"האמת שאני חושבת שקצת איבדנו את זה ונאלץ להיכנס לסגר. אני חושבת שהכלכלה שלנו תסבול מזה. חייבים לנצל את הזמן של בין החגים ראש השנה לסוכות שהמשק ייפגע הכי פחות כדי פשוט לסגור, להוריד את הכמויות, אנחנו קצת בכמויות גדולות מדי שגם הרמזור המדהים של פרופ' גמזו לא יעזור לצערי לפי מה שאני מרגישה ורואה. היום קלטתי 600 חולים חדשים לקופה במאוחדת ואנחנו הקופה הקטנה.

אני חושבת שכרגע הסיפור של הרמזור בסגר הלילי הוא קצת פלסטר, אנחנו בטו לייט ונצטרך לעשות בין קצת לפני, אפילו הייתי מתחילה ביום ראשון הזה עד 11 באוקטובר סגר, מורידה את המספרים ואחר כך חוזרת לסיפור הרמזור, שכונה אדומה, עיר אדומה, להוריד, לחזור לבתי ספר בצורה כייפית, לא לפתוח אולמות ותרבות ושום הצגות כרגע."

את היית הולכת לסגר, זה הרעיון?

"כרגע כן, לחגים כן."

האם אתם כבר נערכים לאפשרות שיגיע חיסון?

"אז קודם כל אנחנו לא נערכים לאפשרות שיגיע חיסון. לנו כרגע יש 4,000 חולים בקהילה, חולי קורונה, אתם מבינים מה זה אומר עם התחלואה הגופנית הנוספת שיש להם?"

ה- 4,000 שאת מדברת עליהם הם  סימפטומטיים?

"כן. הם לא בבתי חולים, הם לא חולים קשים, חלקם עם חום, סטורציה נמוכה, קשיים, חלקם עם מחלות נוספות שצריך לטפל בהם וחרדה ובדידות ומה שמתווסף.

לגבי מה יהיה עם החיסון. אני  מסכימה עם ד"ר רדינסקי שיהיה חיסון אולי במרץ אולי במאי ואז צריך לחשוב אם יהיה, את מי נחסן ומה יגיע לארץ, כי בסוף כל המאמץ שאנחנו עושים הוא באמת להגן על יותר מבוגרים. גם נתוני התמותה היום הם בגילאים מאד מבוגרים לחולים שיש להם מחלות רקע ובעיות, ולכן כל המטרה עכשיו להקטין את מספר החולים המבוגרים, למרות שבתי החולים מראים שיש גם צעירים במצב קשה, אבל בסוף התמותה, וזה בכל העולם התמותה היא במיוחד של מבוגרים וכולנו עומלים קשה כדי להגן עליהם. צריך לזכור מי האנשים האלה, הם כמעט לא יוצאים מהבתים, נשמרים מאד וסובלים מבדידות יותר מקורונה. הם סובלים ממחלות, לדעתי יהיו מחלות נפש. הם יכולים להיות מאד חולים מדברים אחרים. יש פה סייד אפקט מאד קשה.

בהחלט קבוצות הסיכון הן במוקד- קשישים וחולים כרוני.

זה גם נשים בהיריון שנזהרות, ילדים עם מחלות רקע בעייתיות ולא רק מבוגרים, שומרים על כל החולים וזה מאד מקשה עלינו וצריכים לטפל בתחלואה גופנית 'רגילה' ואי אפשר להגיד למטופלים משך חצי שנה יש לך סוכרת, יש לך סרטן אבל עכשיו יש קורונה. זה לא עובד, זה לא ילדים בגן, מטפלים עכשיו גם וגם וגם, גם בבתי החולים מטפלים גם וגם וגם וזה לא פשוט, אנחנו לקראת החורף ובהחלט יש אצלנו היערכות מטורפת גם לחיסוני השפעת שיהיה ביקוש הרבה יותר גדול וקנינו הרבה יותר חיסונים. פותחים מרפאות before ו- after ונרחיק את דיגום הקורונה מהמרפאות כדי לא להעמיס. אנחנו מכינים את אשפוז הבית כדי לאשפז חולים בבית יחד עם בתי החולים, עם המיונים, להיות בקשר עם המיונים ובאמת לשחרר לא להעמיס עליהם כדי לפנות אותם לחולים קשה. הצוותים שלהם צריכים להיות יותר פנויים ויותר כוח אדם פר חולה כדי להציל אותו. שיפרו מאד את הטיפול אבל שיהיה להם כוח אדם לשפר את הטיפול. אסור שיהיו מאד מלאים ולכן בחורף המטרה לעזור ונכנס  גם לאשפוז ביתי."

מה שרואים מחצי הכדור הצפוני שהפעילות של השפעת נמוכה מאד.

"נשים מסכות מאוקטובר כל שנה ונוריד את השפעת והאשפוזים ולא צריך כלום, אפשר להוריד תרופות, אשפוזים, זה פשוט נפלא."

זו שיטה נהדרת.

 

סיגל רגב רוזנברג, מנכ"לית מאוחדת. צילום הדס רגולסקי כריסי

רגב רוזנברג הגיעה לתפקידה הנוכחי אחרי 30 שנות ניסיון בתחום הבריאות, בשנתיים האחרונות היא משמשת כמנכ"לית מאוחדת, האישה הראשונה אי פעם לכהן כמנכ"לית קופת חולים בישראל. 

"יש בי תשוקה אדירה להביא למאוחדת את הדברים הכי חדשניים ולהפוך אותה לקופת הבוטיק מספר 1 בישראל ואולי גם בעולם. בשנתיים האחרונות מאוחדת עשתה קפיצת מדרגה מטורפת ברפואה היברידית  – רגילה, מסורתית כמו שאנחנו מכירים וגם דיגיטלית מקוונת בבית, בסלון, במשרד, בחו"ל. אנחנו השנה עם 1,200 רופאים ועובדים, דיאטניות, פיזיותרפיסטיות. הולכים להביא לכם באמת מגוון גדול של מודלים הכי חדשים בבריאות בשירות רפואי אבל לא רק בשירות רפואי, גם במניעה וגם באורח חיים בריא."

הקורונה מכניסה אותנו לעולם חדש שנראה את השלכותיו, אין לי ספק בכלל שהמחיר שאנחנו נשלם יהיה גבוה, אבל איך תראה מערכת הבריאות והחיים שלנו 10 שנים מהיום.

"הדבר היפה בקורונה זה אקסלרציה מטורפת, האצה של הדיגיטל. קנינו מערכת של אמריקן וול שיוצאת להנפקה גדולה בימים אלה, אבל המערכת הזאת חשבנו שייקח לנו זמן ונטמיע לאט לאט ויש לנו מעל אלף רופאים שעובדים שרצו אחרינו ואמרו 'בואו תטמיעו', יש לנו פסיכולוגים, דיאטניות, רופאי נשים וכל מקצועות הרפואה היועצת נכנס לדיגיטל. גם מכניסים טריאז', אותו מיון הכוונה, יותר הכוונה, כי יכול להיות שחולה צריך את רופא העור או האורתופד ויכול לעשות קודם רנטגן או משטח גרון או באמת בדיקת שתן ואז הוא גם חוסך זמן וחוסך לפעמים שני ביקורים. התוצאה מגיעה ישירות לרופא שאומר הבנתי וצריך עוד דבר או לא צריך ומהי התרופה.  גם ההגעה הביתה לאשפוז בית, הקורונה השנה הזאת זו שנה שהאצנו בה 5 שנים של עבודה סיזיפית, זה מתנה ואני חושבת שרק נרוויח מהסיפור הזה. גם הרופאים מבוגרים פחדו מקורונה ועדיין פוחדים. מבחינתם להרחיק וקצת להתרחק עם המסכות זה לא כזה נורא. גם המטופלים מעריכים את זה שיושבים בסלון בבית ומדברים עם הרופא בווידיאו והוא מכווין אותם ואם צריך לראות אותם זה היברידי כלומר הרופא אומר 'אני לא ממשיך את הביקור ככה, נא לבוא אליי'. זה הרעיון בהיברידי, זה גם וגם ולא במקום, זה אותו רופא משפחה שלי שמטפל בי כך וכך, אני מכיר אותך ויודע והטיפול קל יותר. 

פאנל 'משנות את עולם הבריאות': ד"ר אסנת לבציון קורח מנכ"לית המרכז הרפואי שמיר, סיגל רגב רוזנברגה, מנכ"לית מאוחדת והמנחה הילה אלרואי פרשנית הבריאות של חדשות 13

 

אנחנו בפאנל מרשים ביותר, 3 נשים, אנחנו לא רואות מספיק נוכחות נשית בטח ובטח שלא סביב שולחן מקבלי ההחלטות שהייתי שמחה להגיד מקבלות ההחלטות בישראל וכן רואים שבמדינות אחרות שהצליחו למנוע התפרצויות דווקא היו מדינות שנשים עמדו בראש. יכול להיות שחונכנו שגבר נשמע פשוט יותר אמין? למרות שיכול להיות שהוא מדבר שטויות אבל כשהוא מדבר הוא נשמע לנו יותר אמין?

אי שביעות הרצון ניכרה על פני הפאנל כולו. ד"ר לבציון קורח אמרה "אנחנו לא רואים את אמון הציבור, יש המון גברים ולא רואים שהציבור כל כך מרגיש בטוח ומאמין."

כששאלה אלרואי האם היו מוכנות לקחת על עצמן את תפקיד הפרויקטור אמרה לבציון קורח שהייתה מודה אך מסרבת בנימוס. 

רגב- רוזנברג דווקא לא נרתעת. 

"אני הייתי לוקחת."

אולי זה ההבדל בין גברים לנשים.

אותן נערות בנות שרואות אותנו היום, יש לכן משהו להמליץ להן? ברמה האישית הנשית.

קודם כל אישה צריכה להחליט אם היא רוצה או לא רוצה קריירה, איפה היא רוצה להיות, כי אם אין לה שום עניין אז אין לה שום עניין. אם את כן רוצה קריירה, הנושא המקצועי מאד חשוב, לא משנה אם את רופאה או כלכלנית, הוא יותר מגברים שם ומונח שם אצל נשים יותר חזק מגברים לדעתי. דבר שני, צריך לזרוק אבן ולהגיד איפה אני רוצה להיות בעוד 5 שנים, לא עוד 20 שנה. ואז עוד 5 שנים ועוד 5 שנים ועוד 5 שנים. מה שאנחנו לא יודעות לעשות טוב זה גם לפנות לנו טיפה זמן ליחסי ציבור וקצת פוליטיקה. אלה המטלות האחרות שיש לנו להורים, טיפה לפנאי שלנו, ואנחנו בד"כ עובדות, אז אני אומרת גם להיות מאד מקצועיות ולסמן מטרות ולהחליט שאת רוצה קריירה וגם לפנות קצת זמן ליחסי ציבור.

משבר הקורונהסיגל רגב- רוזנברגפרויקטור הקורונה