להשתייך לקפסולה הוורודה גם בימי קורונה

כמי שחיה ונושמת את מחוזות המיינדפולנס והחשיבה החיובית, אני פוגשת רבים וטובים שהמילה הזו, "קורונה", על כל השלכותיה, נדחפה לחייהם. עשרת ימי תשובה, לצד שנה מאוד הפכפכה בלשון המעטה, הביאה לא מעט אנשים לעצור ולחשוב על הטוב ובעיקר על הפחות טוב. סיבות ונסיבות לסטרס לא חסרות ובכל זאת יהיו את אלו שיתמסרו לחרדה ולייאוש, ויהיו כאלו שיחפשו את פינות החמד של החיוביות בסיטואציות השונות ויעשו כל מה שנדרש להישאר עם הראש מעל המים. זה ברור ומובן לאיזה צד נשאף להשתייך, השאלה היא – האם זה תלוי בנו ואם כן מה לרשום בוויז על מנת להגיע ליעד המבוקש?

 

מנחה ומלווה למנהיגות חיובית. צילום: ענבל לויטן קראוס

ד"ר מרטין סליגמן, אבי הפסיכולוגיה החיובית, מתאר סגנון חשיבה אופטימי כ"נטייה להסביר כישלון או קושי כמשהו הנגרם מסיבות חיצונית". מחשבות כגון: 'זה לא בהכרח תלוי בי', 'זה זמני', מאפיינות את הלך הרוח של האופטימיסט. לעומת זאת, סגנון פסימי, הוא הנטייה לראות את הסיבה לקושי כפנימית, לא ברת שינוי, ובעלת השפעה רעה כוללת בחיים.

דרך הקריטריונים האלו, אנו מפרשים את הסיטואציות הטובות והקשות בהן אנו נתקלים. המשמעות היא שאנחנו לא תמיד יכולים לשלוט במה שקורה לנו (להלן, קורונה) אבל אנחנו כן יכולים לנסות לשלוט בפרשנות שלנו לסיטואציות ולמחשבות. ספוילר מעודד – גם אם אנחנו נוטים להיות פסימיים מטבענו, זו אינה גזירת גורל. אופטימיות או פסימיות הם אינן תכונות אופי, אלא הרגל של סגנון חשיבה. במילים אחרות ומאוד חיוביות – חשיבה אופטימית ניתנת ללמידה ע"י אימון.

בודהה אמר "הכאב הוא בלתי נמנע אך הסבל הוא בחירה". על פי המשל, החץ הראשון, שפוגע בנו הוא הכאב מחויב המציאות, החץ השני לעומת זאת כבר בשליטתנו – הבחירה שלנו כיצד להגיב כלפי אותו אירוע מכאיב. אם נשוב רגע לשגרה, מאז פרוץ הקורונה לחיינו כולנו חווים את החץ הראשון ביתר שאת. השאלה היא – איך אנחנו מגיבים לו?

טבעי שנגיב ברגשות שליליים, עצב, תסכול, חרדה וכו'. זו תגובה אבולוציונית הטבועה בנו שנועדה להגן עלינו, בייחוד אם אנחנו אדם קדמון בסביבת טורף. כרגע אמנם covid19  הנודע הוא "הטורף" אבל העניין הוא, שההטיה השלילית הזו במינונים גבוהים מידי עלולה לייצר תופעה הפוכה של שיתוק וקיפאון. אם נרגיש מאוימים ומודאגים מכול דבר, רמת המתח והחרדה יעלו וישבשו את חיינו וגם הבריאות שלנו תהיה בסכנה.

איך מונעים ממחשבות של דאגה להסתובב לנו בראש בלופים אינסופיים? הנה 3 דרכים שיקלו עליכם:

הוקרת תודה

ישנם כמה פתרונות אפשריים מעולם האימון לשינוי הדפוס האוטומטי ולאימוץ תחושה חיובית גם מול מצבים מאתגרים, החשוב ביותר בעיניי הוא הוקרת תודה. מחקרים רבים מראים שתרגול הוקרת תודה יומי, מעלה את רמות האושר ושביעות הרצון מחיינו. הכרת הטוב מעלה רגשות חיוביים, אשר מעלים את רמות הסורטונין והדופומין במוח. ככל שנחזור על התרגול כך יתחזקו החיבורים במוח המייצרים את ההרגשה הטובה. איך תעשו זאת?

  • כיתבו בכל יום שלושה דברים שאתם מודים עליהם ביום שחלף. הקפה ששתיתי היום בשקט, שיר ששמעתי בדרך, שיחה נעימה וכד'.
  • רישמו זכרונות טובים בפירוט, במשך 2 דקות לפחות. בדרך זו תסייעו למוח לחיות שנית את הזיכרון החיובי, לקבע את הזיכרון ולהכפיל את הרגעים המשמעותיים שקרו במשך היום.
  • כיתבו מכתב תודה או הערכה לאדם קרוב. שילחו לו הודעה, התקשרו, כך תעלו אצלכם ואצלו את רמת הדופומין במוח. ללא ספק מקרה קלאסי של win win.

לילה טוב

מיד עם השכבת הנייד והכניסה למיטה אנו נוטים לעבד את היום שהיה, להעמיס על מוחנו העייף את המשימות שנותרו פתוחות ושאר דאגות. המחשבות הטורדניות שלנו מפעילות את הורמוני הסטרס האחראים להעיר אותנו במקרה שנצטרך להילחם או לברוח. במקום להתמקד בהן, הכניסו למיטה ובעיקר לראשכם מחשבות של הודיה. הודו על כל הטוב בחייכם, על הילדים, על בן/ת הזוג. תבחרו לראות גם את המובן מאליו. דרך מובטחת לצלול לשינה איכותית יותר ומתוקה.

הביטו לשמיים

כשהייתי ילדה קטנה ונתקלתי בקושי כל שהוא ,אמא שלי נהגה לקחת אותי לחלון להראות לי את השמיים הכחולים. "את רואה?," היא הייתה מדגישה בפניי,"השמיים כחולים לכולם. גם למי ששמח כרגע, גם למי שחווה קושי. הם ענקיים וכולנו מתחת לאותה כיפה". עד היום, כאשר אני חובה אתגר ריגשי, אני מזכירה לעצמי, במבט חטוף לשמיים, שיש רגעים כאלו, ויש אחרים, ובדומה לעננים, הכול חולף ומתחלף. אומנם בתקופה האחרונה, השמיים מרגישים לנו קצת פחות בהירים, אבל אנחנו ברי מזל. גם כשהערים אדומות, גם כשיש מתווה סגול או קפסולה בצבע משנה, רוב השנה השמיים שלנו כחולים ועוטפים את כולנו כאחד.

מאחלת לכם, להביט מעלה ולגייס את כל האופטימיות שבכם. בטח ובטח בימים אלו, כשהשמיים נפתחים.

רלי לוי היא מנחה ומלווה למנהיגות חיובית. להרשמה לסדנה "לראות את הטוב" בהנחייתה בזום כנסו ללינק הבא 

***

לא מעט נשים חשות כלואות בביתן היום יותר מתמיד. לקריאת תמרורי האזהרה שכתבו בפורום מיכל סלה כנסי ללינק הבא 

חיה בזוגיות אלימה? מחפשת אזן קשבת? התקשרי עכשיו לקו החירום של ל.א לאלימות ואון לייף 6724* 24/7 בכל השפות. אנונימיות מובטחת 
 
חשיבה חיוביתמיינדפולנס