כך תזהו שאתם בהתקף חרדה ותדעו איך לתקוף אותו בחזרה

עוד לפני עידן הקורונה מספר האנשים שהתמודדו עם חרדה היה גבוה, אך כיום, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ״42% מבני 21 ומעלה חשים לחץ וחרדה.

אז מה זאת חרדה בעצם? האם גם אני סובלת או סובל ממנה?

ובכן, מכירים את התחושה של פחד גדול מאוד ממשהו שעלול לקרות? למשל הפחד לחלות, במיוחד בזמנים של מגפה עולמית, לאבד את הפרנסה או לאבד אדם יקר.

מחשבות כאלו ותחושה של פחד רק בגלל מחשבה מדאיגה הן משותפות לרובנו והחדשות הטובות הן שהן לא הופכות אותנו בהכרח לסובלים מחרדה. חרדה היא פחד כזה אבל בעוצמה שבה הוא משתלט על חיינו ובעצם ״מנהל" אותנו.

הדבר החשוב ביותר הוא לדעת לזהות מצבי חרדה על מנת שנוכל לטפל בעצמנו לפני שהחרדה משתלטת עלינו ופוגעת קשות באיכות החיים שלנו.

לחרדה יש שני מאפיינים ברורים שאפשר לזהות בקלות. המאפיין הראשון הינו תסמינים פיזיים שבאים לידי ביטוי בתחושות שונות שאנחנו חשים בגוף שלנו. התחושות השכיחות הן: דפיקות לב מואצות, קשיים בנשימה, רעד בגוף ובטן מתהפכת. התחושות האלו מגיעות בעוצמות שונות ובתדירות שונה מאחד לשני והן יכולות להפתיע אותנו גם כשאנחנו נמצאים במצב של רגיעה.

מאפיין שני הן מחשבות מדאיגות. לכולם יש מחשבות מדאיגות אבל, במצב של חרדה המחשבות תכופות יותר ויותר ואפילו מצבים או סיטואציות רגילות מעוררות את המחשבות המדאיגות שלנו בלופ שאינו פוסק. אנשים עם חרדה, בדרך כלל חושבים על העתיד ועל כל אותם הדברים הנוראיים שעלולים לקרות להם בעתיד הזה. במצב של חרדה מתמשכת, המחשבות המדאיגות נהיות עם הזמן יותר ויותר מוגזמות וקטסטרופליות עד כדי כך שנתחיל לפעמים לחשוש שמא נפגע בעצמנו או באחרים שקרובים לנו. רוב האנשים שמתמודדים עם חרדה, לא ממהרים לשתף את הסביבה הקרובה להם, מכיוון שהם חשים שהמצב הזה הוא לא נורמלי ואם יספרו למישהו, אותו המישהו יחשוב שהם משוגעים. אחד הפחדים הגדולים של אנשים עם חרדה הוא שהם ישתגעו.

אם התיאור הזה נשמע מוכר, הדבר החשוב ביותר לדעת בשלב זה, שלא משנה מהי התדירות והעוצמה של התסמינים הפיזיים ולא משנה כמה המחשבות שלכם מדאיגות או מוזרות, אתם בסדר גמור! אתם לא משתגעים ולא מאבדים את זה.

התופעות האלו נורמליות לחלוטין. הן קורות בגלל שמנגנון ההגנה איבד את האיזון הטבעי שלו. אולי כבר שמעתם בעבר על מנגנון ההגנה האוטומטי במוח שלנו. מנגנון הגנה שנמצא במצב מאוזן נכנס לפעילות רק ברגעים בהם אנחנו נמצאים בסכנת חיים. ברגע שהמנגנון מזהה שאנחנו מצויים בסכנה, מתחילה שרשרת של פעולות: אדרנלין וקורטיזול מתחילים לזרום בגוף והם בין היתר גורמים לנשימה להיות מהירה ושטחית וכמו כן הלב פועם מהר יותר על מנת שהדם יזרום מהר ויספק חמצן לכל שרירי הגוף. כל זה ועוד קורה בכדי שנוכל להגיב ולפעול מול הסכנה באופן המועיל ביותר עבורנו.

אנשים שחווים התקפי חרדות ומחשבות מדאיגות הם אנשים שמסיבות כאלו ואחרות מנגנון ההגנה שלהם איבד את האיזון הטבעי שלו והוא נכנס לפעולה גם במצבים שהם אינם מסכני חיים. אפשר להשוות מנגנון שאיבד את האיזון הטבעי שלו לאזעקה. דמיינו רגע אזעקה של בית שפועלת גם כשרק חתול קטן עובר בחצר הבית. החתול לא מהווה איום על הבית, אבל האזעקה פועלת כי היא לא מכוונת. סף הרגישות שלה מאוד נמוך. ככה בדיוק מתנהג מנגנון הגנה שאיבד את האיזון הטבעי. סף הרגישות שלו נמוך מאוד והוא פועל גם כשלא צריך. התקף חרדה זה בעצם מצב שבו מנגנון ההגנה נכנס לפעולה למרות שאנחנו לא במצב של סכנת חיים. חשוב לזכור: מנגנון ההגנה לא גורם נזק, הוא קיים בשביל להגן עלינו.

כרגע אתם אולי לא יכולים לעצור את התחושות הפיזיות ואת המחשבות, אבל אתם יכולים ללמוד להגיב להן נכון. כל עוד אתם נבהלים מהתחושות וחוששים שהן יגיעו שוב, קחו בחשבון שמה שבפועל אתם עושים זה בעצם ״לתקוע״ את עצמכם יותר ויותר במצב הזה. התנגדות או פחד מהתחושה מעלה את רמת הסטרס שבכם ו"מדליקה" את מנגנון ההגנה עוד יותר. הפחד שלכם מפני התחושות האלו ומפני התקף חרדה, הוא הדלק להתקף החרדה הבא. לכן, בשלב זה, הצעתי היא: בכל פעם שמופיעים תסמינים פיזיים כדוגמת דפיקות לב, נשימה מהירה או תחושת מחנק, עשו שני דברים: תזכירו לעצמכם שמדובר במנגנון ההגנה שלכם, שנועד להגן עליכם, וכמו כן, אל תנסו לברוח מהתחושה אלא קבלו אותה, כאילו אתם מקבלים אורח לא רצוי, עם חיוך.

והכי חשוב, אם אתם מזהים אצלכם את מאפייני החרדה, תחושות פיזיות ומחשבות מדאיגות, או שמישהו בסביבה שלכם מתנהג ככה, תדאגו לקבל את העזרה הנכונה בכדי שתוכלו ללמוד כלים שיאפשרו לכם להגיב נכון לתחושות הפיזיות ולמחשבות המדאיגות. ברגע שתדעו להגיב נכון במצבים האלו, החרדה כבר לא תהיה משהו מעורפל ומפחיד כי אתם תדעו מה לעשות. וככל שתשתמשו בכלים האלו תחושת השליטה והביטחון תחזור אליכם.

 הכותבת ורד גינדין-לוי היא מאסטר NLP עם התמחות בחרדות

***

יש לא מעטות שעבורן הימים האלה הן גיהינום.  כשכולם בבית וגם האלימות נוכחת ביתר שאת. חיה בזוגיות אלימה? מחפשת אזן קשבת? התקשרי עכשיו לקו החירום של ל.א לאלימות ואון לייף 6724* 24/7 בכל השפות. אנונימיות מובטחת. לקריאת תמרורי האזהרה שכתבו בפורום מיכל סלה כנסי ללינק הבא 

 

 

הכותבת: ורד גינדין-לוי, מאסטר NLP התמחות בחרדות

התקף חרדהמשבר הקורונה