"חולשה של רצפת האגן ניתנת לתיקון, נשים לא צריכות להתבייש ולעצור את החיים"

לאירוע הזום של און לייף ודיפנד שהוקדש לנשים בנות 40 פלוס, התראיינה אירה קושניר, פיזיותרפיסטית המתמחה בחיזוק רצפת האגן. קושניר קראה לנשים שסובלות מדליפת שתן להפסיק ולהתבייש והסבירה מדוע כל כך חשוב לטפל ולא להסתיר.

מה התפקיד של רצפת האגן? תמיד אומרים 'תחזקו אותה', מה זה בדיוק אומר?

"רצפת אגן זה אזור מאד אינטימי בגוף שלנו, זה כל האזור שנמצא בין הרגליים, היא מחבקת את ציר השתן ונותנת תמיכה לשלפוחית ואותו דבר היא עושה לפי הטבעת. רצפת האגן היא קבוצת שרירים ורקמות חיבור שנמצאת בחלק התחתון של הגוף ויש לה כמה תפקידים, תפקיד ראשון זה לתת תמיכה לאיברים הפנימיים ולכן נשים שסובלות מרצפת אגן הרבה פעמים מפתחים צניחות. תפקיד נוסף ומאד חשוב הוא שהיא משתתפת בפעילות פנימית ובאורגזמה".

ובהקשר של שליטה בסוגרים?

"רצפת אגן כמובן גם תורמת לשליטה שלנו על סוגרים ולכן אנשים שסובלים מבעיית רצפת אגן מפתחים הרבה פעמים בריחות שתן, בריחות גזים וצואה. רצפת אגן נכנסת לקבוצת שרירים שקוראים לה שרירי ליבה, לכן היא נותנת לנו תמיכה, מייצבת את הגוף ועוזרת לנו להחזיק את הגוף במצב ורטיקלי".

בעיקרון היא אמורה להיות במצב סטטי רוב חיינו למרות שבאיזה שהוא שלב היא נפגעת, אנחנו פוגעות בה או שהיא נפגעת בעצמה? מה גורם לה להיחלש, משהו שאנחנו עושות?

"יש הרבה גורמים שפוגעים ברצפת אגן במהלך החיים, ההזדקנות, עלייה במשקל, שיעול כרוני, עצירויות, עבודה פיזית קשה, אבל מעבר לזה יש גם הרבה הרגלים פתולוגיים שאנחנו מפתחים במהלך החיים שיכולים לפגוע בה".

למשל?

"יש כמה דוגמאות. אנחנו אומרות לעצמנו 'ללכת לעשות פיפי' לפני שאנחנו יוצאים מהבית אבל זה הרגל מאוד לא נכון, כי מומלץ לרוקן את השלפוחית רק כשהיא מלאה ונותנת לנו את הסימן הזה ולא לפני זה ולא ליזום את זה. כשאנחנו יוזמות את זה, אנחנו מפעילות לחץ על השלפוחית ומרוקנות אותה בכוח וזה הופך אותה לשלפוחית עצלנית וזה פוגע בתזמון ובקואורדינציה בין רצפת האגן לשלפוחית. נשים רבות עושות פיפי בחצי עמידה ולא מתיישבות על האסלה כשהן מחוץ לבית, זה גם פוגע".

אז מה צריך לעשות במקרה כזה?

"אני חושבת שאנחנו צריכות לדעת לסמוך על מערכת החיסון שלנו, יש היום אסלניות ואפשר לשים אותן על האסלה, אפשר להוריד מים וכן להתיישב ואסביר למה. ברגע שאני בחצי עמידה אני מפעילה הרבה שרירים שאמורים להחזיק אותי במצב הזה, אז רצפת האגן שלי לא מצליחה להרפות והיא חייבת להיות רפויה כשאני מתרוקנת, אם היא לא רפויה אני לא מרוקנת את השלפוחית עד הסוף ואני מסתובבת עם שארית שתן וזה מעלה את הסיכונים לדלקות בדרכי השתן".

איך אפשר לזהות שרצפת האגן חלשה?

"קודם כל רצפת האגן צריכה לדעת להתכווץ ולהשתחרר. אם היא לא יודעת להתכווץ בזמן ומאבדת את הקואורדינציה הזאת, אז אנחנו מפתחות גם חולשה וגם בריחות שתן. צריך שתהיה קואורדינציה בין רצפת האגן לשרירים נוספים מסביב ויש דרכים רבות לבדוק את זה.

יש תרגיל שעוזר להבין כמה היא באמת חלשה או חזקה אצלנו?

"כשאתן רוצות לבחון זאת, נסו לשבת זקוף – ורצוי לשבת על משטח לא מאד מרופד – ופשוט תשתעלו. עכשיו תנסו לחשוב על פעולה של עצירת שתן או התאפקות, תעשו את זה, תחזיקו את רצפת האגן מכווצת ותשתעלו עוד פעם. אם הרגשתן את ההבדל, זאת אומרת אם פעם שנייה הרגשתן שהיא פחות נדחפת לתוך הכיסא זה סימן טוב שאתן יודעות להפעיל את רצפת אגן, אם לא הרגשתן אז יכול להיות שיש בעיה ואז צריך לעשות בדיקה נוספת. הבדיקה הכי מדויקת שאישה יכולה לעשות לעצמה היא להכניס אצבע לתוך הנרתיק כשאנחנו במקלחת ולהרגיש שאני מחבקת את האצבע".

יש בעצם המון שרירים?

"כן, מדובר בשרירים שיושבים בשכבות וכשאני מכווצת אני סוגרת אותם סביב האצבע ואני אמורה להרגיש את זה, אם אני לא מרגישה את זה, זה לא סימן טוב. זה אומר שאני לא מפעילה את השרירים האלה וכדאי ללכת לפיזיותרפיה".

כיצד ניתן לחזק אותה? יש דרך כזו?

"ברור. כולנו מכירים תרגילי קיגל של כיווצים. אני חושבת שצריך לחזק אותה בצורה פונקציונלית, זאת אומרת, לא מספיק לעשות כיווצים בזמן נהיגה ובזמן שאני עומדת ברמזור כי אלו תרגילים במצבים סטטיים. אנחנו כל הזמן נמצאות בתנועה ורצפת האגן צריכה לדעת להתכווץ ולהחזיק את הגוף שלנו במצבים דינאמיים ולכן גם החיזוק חייב להיות דינאמי, תוך כדי תנועה. יש המון אופציות לעשות את זה בפיזיותרפיה".

יש המון השתקה סביב הנושא הזה. נשים רבות לא מדברות על כך, הרבה פעמים נשארות בבית ולא עושות ספורט ומתביישות אפילו אם לא מדובר בבריחה מאד גדולה. את מכירה את הנושא הזה?

ברור, זה נושא אינטימי ונשים לא מדברות על כך. זה הרבה פעמים מרתק אותן לבית והן מפסיקות ללכת לפעילות גופנית וחוגים, מפסיקות לרקוד. הסטטיסטיקה אומרת שנשים פונות לעזרה רק 8 שנים אחרי שהסימפטומים מופיעים וכולנו יודעים שככל שהבעיה יותר מוזנחת אז יותר קשה לטפל בה. חשוב מאוד לדעת שחולשה של רצפת האגן ניתנת לתיקון וכשאנחנו מחפשות דרך לתקן אז לא צריך לעצור את החיים, לא צריך 'לרתק את עצמי לבית' ולא צריך להיכנס לדיכאון, אנחנו יכולות להמשיך את כל זה ולהשתמש בכל מיני מוצרי ספיגה, יש היום מגוון של תחבושות ותחתונים. תוך כדי כמובן, כדאי לנסות לפתור את הבעיה מהשורש ולפנות לפיזיותרפיה. יש הרבה כלים וזה כן בר טיפול".

הסטטיסטיקה אומרת שזה קורה לאחת מ-3 או 4 נשים, גם בגילאים יותר צעירים, אבל עדיין נשים מתביישות שזה קורה להן.

"נכון, אבל אני חושבת שלא צריך לחיות עם זה, צריך לפתור את זה וניתן לפתור את זה. כמו שאמרתי יש הרבה אופציות והרבה כלים. אנחנו עובדות עם ביו פידבק, עם גירויים חשמליים, עם משקולות, אפשר לחזק את האזור הזה ולשקף אותו".

את יכולה להסביר איזה סוג תרגילים עושים עם משקולות?

"זה פטנט שלי, אני פיתחתי דיוויס שמיועד לחיזוק רצפת האגן. אישה מכניסה לתוך הנרתיק טמפון, את החוט של הטמפון משחילים ויש מחוץ לנרתיק משקולת שמושכת את הטמפון החוצה. האישה אמורה לכווץ את רצפת אגן, להחזיק את הטמפון בפנים, המשקולת מושכת ומעודדת את השרירים האלה להתכווץ ולעבוד. ברגע שאני לומדת להחזיק את המשקולת הזאת אני מוסיפה עוד ועוד ועוד, ככה אנחנו מתקדמות".

בשורה התחתונה אפשר לטפל, אפשר לחיות עם זה ואפשר לחזק את רצפת האגן. זה אזור כל כך חשוב, שצריך להתייחס אליו ברצינות כמו שאנחנו מתייחסות לשרירי רגליים, תחת/ישבן.

"הוא דורש תחזוקה כל החיים אז חשוב לא להזניח ולטפל".

דליפת שתןרצפת אגן