כל הדרכים להרגיע מעי רגיז

אם אתם סובלים לעיתים תכופות מכאבי בטן, עצירות, שלשולים, ולפעמים פשוט תחושה לא נעימה וחוסר נוחות בבטן, מין הרגשה שמשהו שם לא לגמרי בסדר – ייתכן ואתם סובלים, כמו רבים אחרים, מתסמונת המעי הרגיז.

התופעה הזו, שלא תמיד נעים לדבר עליה, הרבה יותר נפוצה ממה שאתם חושבים. כ-20 אחוזים מהאוכלוסייה (ובעיקר נשים) סובלים מהתסמונת הזו, שהמאפיינים שלה הם כאבי בטן כרוניים, חוסר נוחות בבטן ואי סדירות בקצב היציאות ובאופיין, כך שלפעמים סובלים משלשולים ובתקופות אחרות דווקא מעצירות. שירלי קטרון, דיאטנית ורוקחת בסופר-פארם, מסבירה ש"תנועת המעיים נקראת תנועה פריסטלטית, כלומר, תנועה שדוחפת את המזון קדימה. תסמונת המעי הרגיש מאופיינת באי תקינות של יכולת התנועה הפריסטלטית. אם יש פחות מדי פעילות זה יתבטא בעצירות ואם יש הרבה פעילות – זה יתבטא בשלשול. אצל הסובלים מהתסמונת יש תקופות כאלה ויש תקופות כאלה, ולפעמים הכל בסדר".

התופעה מתחילה לרוב בין גיל הנעורים עד לסוף העשור הרביעי לחיים, ואבחון אחרי גיל חמישים הוא נדיר. חשוב לדעת, שלא כל כאב בטן שנמשך כמה ימים מעיד על מעי רגיז – מדובר בתופעה שחוזרת על עצמה לאורך זמן, ולפחות שלושה ימים בחודש. את הסיבות לתסמונת המעי הרגיז עדיין לא גילו, אבל יודעים שהתופעה מקושרת עם מצבי לחץ וגירויים הורמונליים ורגשיים. בכל זאת, יש לו מעט דרכים להתמודד עם הבעיה ולהקל עליה באופן משמעותי:

דרך האוכל

הטיפול העיקרי בתסמונת המעי רגיש הוא תזונתי. קטרון מסבירה שאת הטיפול התזונתי יש להתאים לתסמינים. בתקופות של שלשולים ממליצה קטרון לאכול מזונות שמרגיעים את הקיבה, ובהם בננות, רימונים (ניתן גם לשתות מיץ רימונים), תפוחי עץ, אורז וצנימים. בתקופות כאלה מוטב לאכול פחות פירות וירקות (מלבד אלה שהוזכרו כאן) ולהימנע ככל האפשר ממוצרי חלב, ממזונות חריפים ומסוכרים, אשר מגרים את המעיים. חשוב לשתות הרבה מים על מנת למנוע התייבשות, וכדאי גם לשתות חליטות של קמומיל ו/או שומר, שמסייעים בהרגעת הקיבה ומקלים על כאבי בטן.

תנוחה מוכרת? תמונה: Shutterstock

בתקופות של עצירות, מסבירה קטרון, חשוב להקפיד דווקא על מזונות שמפעילים את מערכת העיכול. מזונות מומלצים במיוחד הם מזונות העשירים בסיבים תזונתיים: ירקות ופירות עם הקליפה, ובמיוחד עגבניות, קטניות, דגנים מלאים (כמו אורז מלא), לחם מלא, שיבולת שועל, פירות יבשים (שזיפים מיובשים מומלצים במיוחד, וניתן גם להשרות אותם במים ולשתות את המים). גם שמנים שונים ובעיקר שמן זית יכולים להיטיב עם הסובלים מעצירות. ועוד משהו חשוב – מים. שתייה מרובה של מים חשובה למי שסובל מתופעת המעי הרגיז, ולא משנה אם מדובר בתקופה של עצירות או תקופה של שלשולים.

לא לוותר על תוספות

ומה לגבי תוספי תזונה? קטרון אומרת, שמרבית הפתרונות בתחום מיועדים לסובלים מעצירות. הסובלים משלשולים יכולים להשתמש באלקטרורייס, תכשיר שמכיל אבקת אורז טחון (האורז ידוע כמסייע במצבי שלשול), אשר מספק לגוף נתרן, גלוקוז ומים. התכשיר מגיע בשקיות שיש להמס במים, כאשר שתיית 5-3 שקיות ביום מביאה להקלה משמעותית עד לעצירת השלשול. בנוסף, בתקופות של שלשולים מרובים, כדאי לקחת מולטי ויטמין כדי להשלים חסרים.

בקבוק חם ומולטי ויטמין. תמונה: Shutterstock

סיבים תזונתיים כאמור, יעילים בזמן שסובלים מעצירות, וניתן להיעזר בהם גם כתוסף מזון. "הסיבים לרוב מגיעים בצורת אבקה שמוסיפים למזון רך כמו מרק או יוגורט ומערבבים. חשוב מאוד לשתות במקביל לפחות עוד כוס מים, כי כשנוטלים סיבים כתוסף מזון ולא שותים מספיק מים זה עלול להחמיר את העצירות", אומרת קטרון. דבר נוסף שחשוב להקפיד עליו כשנוטלים תוספי סיבים הוא להימנע מנטילתם ביחד עם תרופות או תוספי תזונה, כי לדברי קטרון הם עלולים לספוח חלק ולהפחית את היעילות של התרופות. קטרון מוסיפה שסיבי פסיליום הם נפוצים במיוחד, ויש גם תוספי סיבים כמו "בסט פייבר" של לייף או בנפייבר שכמעט ולא משפיעים על הטעם והמרקם של המזון.

יש תוספי מזון נוספים שעשויים לסייע במקרה של עצירות, ובהם תוספים טבעיים על בסיס פירות יבשים וצמחי מרפא שנועדו לעודד את התנועתיות של מערכת העיכול, כמו סירופ "אל צירות" של הדס או כמוסות פרילקס. עם זאת, קטרון מדגישה שיש להיזהר מתוספים שמכילים אלוורה שכן אלה עלולים לגרום לשלשולים חזקים. בנוסף, מדגישה קטרון שלתוספי הסיבים יש יתרון על פני תוספים אחרים, שכן "תוספים אחרים, בניגוד לסיבים, עלולים להרגיל את המעיים, בעוד שתוספים על בסיס סיבים אין בעיה לקחת לאורך זמן".

דבר נוסף שעשוי להועיל לסובלים מתסמונת המעי הרגיז, הן בתקופות של עצירות והן בתקופות של שלשולים – פרוביוטיקה. לדברי קטרון, הפרוביוטיקה "מחזקת את אוכלוסיית החיידקים הטובים שנמצאים במעיים ותורמים לפעילות מעיים תקינה, ולסובלים מתסמונות המעי הרגיז מומלץ לצרוך אותה על בסיס קבוע בתקופות בהן מופיעים התסמינים".

להתחיל לזוז

לסיום, כדאי לזכור ששמירה על אורח חיים בריא חשובה גם היא כדי להקל על תסמונת המעי הרגיז  – פעילות גופנית, תזונה נכונה ומאוזנת והימנעות ממצבי לחץ, כל אלה נכונים לכולם ובמיוחד למי שסובל מתסמונת המעי הרגיז.