מחקר חדש: תוכניות בישול גורמות להשמנה

משמינה רק מלראות אוכל? מתברר שזה לא רק בדמיון שלך. מחקר חדש מצא שתוכניות בישול גורמות לנו להשמין.  במחקר של אוניברסיטת קורנוול נמצא, שאנשים שצופים בתכניות בישול בטלוויזיה, וגם מבשלים את המתכונים שמוצגים בהן, שוקלים בממוצע כ-5 ק"ג יותר מאנשים שצופים בתכניות אלו אך ורק לשם הבידור.
בסוף אולי תיראו כמו השף האהוב עליכם. צילום: יח"צ
במחקר נבדקו 501 נשים בגילאי 35-22, ונמצא כי הנשים שבישלו את המתכונים שהוצגו בתכניות הבישול שקלו יותר בהשוואה לנשים שלא בישלו את המתכונים שראו בתכניות, או לכאלה שלא צפו כלל בתכניות ובישלו מתכונים שמצאו במקורות אחרים כמו מגזינים, ספרים ואינטרנט. האמת היא שזה לא מפתיע. מספיק לראות את השף הטלוויזיוני אומר" ועכשיו נשים זרזיף שמן זית" בעודו מרוקן חצי בקבוק שמן לתוך המנה, בשביל להבין איך אנשים שמבשלים על פי מה שהם רואים בתכנית הבישול מעלים במשקל.
אבל יש עוד הרבה סיבות לכך שתכניות הבישול גורמות לנו להשמין. עורכת המחקר, ד"ר ליזי פופ, אינה מופתעת מהתוצאות. "הרבה מתכניות הבישול מעודדות צריכת יתר ולכן זה לא מפתיע שהצופים בתכניות אלה מפתחים הרגלי אכילה שליליים", היא אומרת. גם לאסנת בוברוב, דיאטנית לייף מבית סופר-פארם, יש כמה הסברים בנושא: "אכילה, ככל התנהגות אחרת, לא מתחילה בהושטת היד לעבר האוכל. היא מתחילה במחשבה. אנחנו חושבים על אוכל, מרגישים איזה טעמים נפלאים יש לאוכל ואז הולכים ומכינים אותו. עצם החשיפה לאוכל דרך הטלוויזיה, ממלאת את הראש בתכנים שקשורים לאוכל ומייצרת אצלנו תיאבון".
וזה לא הכל. לדברי בוברוב, "אין ספק שהמתכונים שמראים בתכניות האלו הם לא מהמתכונים הדיאטטיים. דיאטה זה לא דבר סקסי ומוכר". בנוסף, התכניות האלו מציעות חוויה כוללת שהיינו שמחים לאמץ – לא רק אוכל טוב אלא גם מטבח מעוצב ומאובזר שרבים מאיתנו היו חושקים בו, ושפיות או קונדיטוריות שנראות, לעיתים קרובות, כמו דוגמניות, מתנהלות בקלילות במטבח ומפזרות חיוכים לכל עבר. לדברי בוברוב, כמו שאנחנו רוצים את המטבח היפה והכלים היפים, אנחנו גם רוצים להידמות לשפים האלה שאנחנו רואים בטלוויזיה. אבל, חשוב לזכור, "השפים שמשתתפים בתכניות האלו אוכלים במשורה ולא חיים על הדברים האלה שהם מבשלים בתכניות בצורה יומיומית", אומרת בוברוב.
כמובן שהצפייה בתכניות הבישול היא לא בהכרח שלילית. אם בישול המנות שאתם רואים בתכניות גורם לכם לבלות יותר זמן במטבח ופחות זמן באכילת מזון מעובד או אכילה בחוץ, זה מצוין. מה שחשוב הוא להיות מודעים, לשים לב למינונים ולבצע התאמות שיהפכו את המטבח שלנו לבריא יותר. בוברוב מספקת כמה טיפים שיאפשרו לכם לא להעלות את ההיקפים למרות הצפייה בתכניות הבישול:
חשוב לדעת גם מה לבחור להכין מתכניות הבישול. צילום: shutterstock
1. היו מודעים. "הדבר החשוב ביותר הוא להיות מודעים להשפעה של תכניות הבישול עלינו, ולעשות סינון של מה שאנחנו מוכנים להיות חשופים אליו מבחינת גירוי המחשבה שלנו. אל תהפכו את הצפייה בתכניות הבישול והבישול לפיהן למעשה יומיומי".
2. אל תבנו על כך שאתם מכינים את האוכל לאחרים. אל תאמרו "זה רק לאורחים", כי סביר להניח שגם אתם תאכלו מהתבשיל, או תמצאו את עצמכם חוזרים שוב ושוב לסירים רק בשביל לטעום או לשפר טעמים.
3.בישלתם משהו טעים שראיתם בתכנית הבישול? מצוין. תגישו אותו בצלחות קטנות, ורצוי שצבע הצלחת לא יהיה דומה לצבע האוכל. מחקרים הוכיחו שזה גורם לנו לאכול יותר בהיסח הדעת.
4. אל תיקחו את הסיר עם התבשיל למרכז השולחן. תשאירו את הסיר על הכיריים ותוציאו ממנו את הכמויות הרצויות לכל צלחת, כדי שלא תמצאו את עצמכם עושים השלמות ישירות מתוך הסיר.
5. נשאר אוכל? אל תכניסו את הסיר במקרר אלא חלקו את מה שנשאר לקופסאות קטנות והקפיאו, כך שלא תמצאו את עצמכם אוכלים כל השבוע מאותו תבשיל משמין.
6. לצד התבשיל שהכנתם, הקפידו שיהיו על השולחן מים ומגוון גדול של ירקות.
7. כשאתם מחפשים אילו מתכונים להכין מתכנית הבישול, התמקדו במרקים, סלטים ומתכונים אחרים העשירים בירקות. ברטבים שמתלווים לסלט תפעילו שיקול דעת, וצמצמו משמעותית את כמות הרכיבים הבעייתיים כמו השמן והסוכר.
8. כדאי לדעת: סירים עם תחתית מאוד עבה יכולים לחסוך מכם את הטיגון בשמן. בצל, למשל, אפשר לטגן ללא שמן אם משתמשים בסיר עם תחתית עבה. כדי ליהנות מטעמו של שמן הזית, אפשר להוסיף אותו בסוף הבישול, ואז גם צריך כמות הרבה יותר קטנה כדי לחוש את הארומה ואת הטעם שלו.
9. שימו לב לכמויות השמן. שמן לא לוקחים "לפי העין". כדאי להצר את פתח יציאת השמן מהבקבוק, וגם לקחת שמן רק בכף או בכפית כדי להעריך במדויק את הכמות שמשתמשים בה.
10. סלקו כל מסך  – טלוויזיה, מחשב, סמארטפון – מאזור שולחן, והקפידו על כך שהמסכים לא יהיו שותפים שלכם בארוחה (גם לא רק ברקע). מעבר לעובדה שהארוחה המשפחתית היא פרק זמן משמעותי להידוק הקשרים המשפחתיים והגברת תחושת השייכות של בני הבית, הטלוויזיה גורמת לנו לא להתרכז באוכל ולאכול יותר בהיסח הדעת.