תזונת ילדים: 10 מיתוסים שכיחים

1. חובה לסיים הכל מהצלחת – לא נכון

 ילד שמכריחים אותו לאכול הכל מהצלחת, לא יקשיב לתחושה הפנימית שלו, מנגנון הרעב והשובע שלו ישתבש והוא יגדל להיות מבוגר שלא יודע מתי הוא שבע. לילדים יש אפשרות להרגיש עד כמה הם שבעים. אם נותנים לילד אוכל בריא ולא נותנים לו לנשנש שטויות בין הארוחות, הוא יאכל כמו שהגוף שלו צריך.

2. ?אם תאכל את כל הירקות, תקבל קינוח? – לא נכון 

להורים יש גישה שגויה, שיוצרת אצל הילדים את התפיסה שהירקות הם סוג של עונש, משהו מאוס שחייבים לאכול, ולעומת זאת הקינוח הוא משהו שיש לשאוף אליו. עדיף להוציא את הקינוח מהמשוואה ולהגיש את הפינוק המתוק במועד אחר, למשל אחר הצהריים.

3. שימוש בסוכר ענבים ותחליפי סוכר טבעיים הוא בריא – לא נכון

כדי לעודד את הרצון של הילד לשתות מים, הורים רבים מוספים למים סוכר ענבים או תחליפי סוכר טבעיים. זו תפיסה שהיתה נפוצה בעבר אצל חלק מההורים (ובעיקר אצל הסבתות), אך היא אינה מומלצת. סוכר ענבים, הקרוי גם פרוקטוז, הוא סוכר לכל דבר, שנספג ישירות בכבד, ויש לו השפעה לא טובה על ייצור השומנים בגוף. גם ממתיקים אחרים שנתפסים בעינינו כבריאים, כמו אגבה או סילאן, אינם בריאים. 

4. בננות ואורז יעילים בעצירת שלשול – לא נכון

בעבר נהגו לתת לילד במכוון פירות וקטניות שדורשים מאמץ על מנת לעצור את השלשול, גישה זו מוכרת יותר במונח ?כלכלה עוצרת?. במידה ולילד יש תאבון, והסיבה לשלשול היא ויראלית ומדובר בשלשול קצר טווח (שמשכו לא עולה שבוע), ניתן להמשיך עם התזונה הרגילה, וגם לתגבר את התפריט בירקות מדי פעם.

5.  תה צמחים בריא לתינוקות ופעוטות – לא נכון

רבים מאיתנו נותנים לתינוקות לשתות תה, מתוך מחשבה שמדובר במשקה בריא ומזין. תה צמחים הוא אמנם בריא, אך מדובר בעניין של גיל. במשקאות על בסיס צמחים יש חומרים בעלי פעילות פרמקולוגית שהשפעתה על התינוק אינה ברורה. בשל משקלם הקטן, התינוקות פגיעים יותר מן המבוגרים לפעילות הפרמקולוגית הזו, ועל פי הנחיות משרד הבריאות, יש להימנע מהשימוש בהם במהלך ההיריון, ההנקה ושנות החיים הראשונות. מה כן ניתן לעשות? אפשר לתת לתינוק לשתות מים פושרים או חמימים. 

לא תמיד חובה לגמור הכל מהצלחת. צילום: Shutterstock

לצד המזונות שנתפסים כבריאים, יש גם תפיסות שגויות לגבי מזונות שלא בהכרח מזיקים כמו שחשבנו:

1. שוקולד

אנו נוהגים להתייחס לשוקולד כאל האויב המתוק שלנו, ובהחלט לא מומלץ להפריז בצריכת המתוקים. אך כאשר הצריכה היא מידתית ומוגבלת, השוקולד מוכיח את יעילותו בהורדת לחץ הדם, בעיקר בשוקולד מריר, המכיל 60 אחוז קקאו. השוקולד מכיל פלבנואידים ופלבונים שמקורם בפולי הקקאו, ובהחלט ניתן לתת לילדים לשתות קקאו, ובמקביל לשים לב לאבקות הנמכרות כמשקה לילדים, שמכילות גם סוכר. עדיף להכין בבית שוקו מאבקת קקאו המכילה רק פולי קקאו, ולשלוט על כמות הסוכר שמוסיפים.

2. מזון מהיר

אפשר להירגע, לא מדובר בהמלצה גורפת לצאת ולזלול ג'אנק פוד, אבל אם כבר יוצא לכם ללכת עם הילדים לארוחה קלה מחוץ לבית, כדאי שתדעו שיש כמה אפשרויות שהם לא רק מהירות ומשביעות אלא גם מזינות. שני מסבירה: "מתוך המזונות הזמינים מחוץ לבית אני ממליצה על ניגוב צלחת חומוס. כאפשרות שניה, ניתן לאכול מנת פלאפל עם כמות קטנה של כדורים, כיון שהם מטוגנים, והשאר  – סלטים וטחינה?. אפשרות נוספת לארוחה מזינה עם הילדים היא סושי, ובעיקר כזה שאינו מכיל דג לא מבושל.

אפשר גם לאכול בחוץ וגם לשמור על תזונה בריאה. צילום: Shutterstock

3. ילדים ודיאטות

ילדים לא צריכים לעשות דיאטה עד גיל ההתבגרות. דיאטה היא עניין מורכב, הרי גם למבוגרים קשה לעשות דיאטה ולעמוד בתפריט קבוע, אז בטח ובטח שלילדים. במקום לדרוש מהילד להוריד במשקל, חשוב שכל המשפחה תאמץ אורח חיים בריא, הכולל תזונה בריאה ומגוונת שכל המשפחה תאכל, תוך אימוץ הרגלי אכילה ושילוב של פעילות גופנית. דחיפת הילד לדיאטה עלולה לטעת בהם תחושת כישלון אישי ולהוביל אותם להפרעות אכילה. אין צורך להכניס את הילדים ללחץ שעלול להביא אותם לאכילה בסתר ולהפרעות אכילה שונות.  

4. תפריטי הילדים במסעדות

הצצה לתפריטי הילדים המוצעים במרבית המסעדות, מגלה תפריט חדגוני, שכולל בעיקר שניצל או המבורגר או נקניקיה וצ'יפס לצדם. מעט מקומות משקיעים מאמץ ומציעים לילדים גם ספגטי או פיצה. "תפריטי הילדים במרבית המסעדות נועדו בעיקר להכניס למסעדה עוד כסף, כשאפשר בהחלט להזמין לילדים את המנות מהתפריט הרגיל, שהן לרוב בריאות יותר, מגוונות יותר ומתועשות פחות, או לחלופין, לחלוק עם הילדים את המנה של ההורים?, אומרת שני. בלוטות הטעם של הילדים רגישות יותר משל המבוגרים, ולכן, למשל, חשוב להיזהר עם התיבול לתינוקות. כשההורים טועמים את האוכל הלא מתובל של התינוק הוא מרגיש להם חסר טעם, והם מוסיפים מלח ותיבול, ובכך מרגילים את הילד לטעמים עזים יותר. אם לא נרגיל את הילד לטעמים עזים, הוא לא יחפש את זה.

5. ביצה בכל יום

בעבר רווחה תפיסה שלא כדאי לתת לילדים ביצים יותר מפעמיים-שלוש בשבוע. התפיסה, שהיתה מקובלת לגבי תזונת מבוגרים, בשל האמונה שביצים מכילות הרבה כולסטרול, השתרשה גם בקרב הורים לילדים, שהגבילו את צריכת הביצים של ילדיהם. עודף כולסטרול לא נגרם מביצים, וגם מבוגרים יכולים לאכול ביצה אחת ביום, ועל אחת כמה וכמה ילדים. מצד שני, עדיין חשוב להקפיד ולא לתת לילדים יותר מביצה אחת ביום, משום שהביצה מגיעה על חשבון מזונות אחרים וחיונים.