כאבי מחזור: האם נמצא הפתרון?

"קיבלתי מחזור בערך בגיל 14 וכבר מההתחלה היו לי כאבי מחזור. אלה כאבים חזקים מאוד בעיקר בבטן, התכווצות שנמשכת כמה שניות ואז זה משתחרר. זה בא והולך. התייעצתי מלא פעמים עם רופאים שונים וכולם אמרו שאין מה לעשות, רק לקחת משככי כאבים – 400 מיליגרם של משכך כאבים חזק. אז הייתי מושבתת לשלושה ימים בממוצע, בעיקר שוכבת במיטה בלי תיאבון. פעמיים התייבשתי והגעתי למיון. זה סבל אחושילינג פעם בחודש, קבוע. עד שהגעתי לרופא שלי והוא פתר את הבעיה, בינתיים".

עוד באון לייף:

מיכל, אישה בת 29, חווה כאבי מחזור קשים מדי חודש. היא לא היחידה. אם תגגלו 'כאבי מחזור' תעלה שורה של כתבות שמייעצות איך להתמודד איתם, כי זו בעיה שרבות מכירות. מעבר לחוסר הנוחות (שיכולה להגיע ממש לכדי קושי לתפקד), הכאבים הם נטל בעולם שדורש מאיתנו תפוקת עבודה גבוהה ופעילות בלתי-פוסקת. הם מעיקים לעתים קרובות, אבל מוכרים למדי – כל-כך מוכרים שאנחנו כבר לא מתרגשות מנטילת התרופות הרציפה שהיא מנת חלקנו למשך שלושה ימים בחודש. פחות או יותר.

נחזור לגוגל. פתרונות שונים, טבעיים, כימיים ואפילו מגנטיים וחשמליים מתפרסמים ברחבי הרשת בניסיון לתת מזור לכאב. ולמרות קיומן של אלטרנטיבות רבות, נראה שהטיפול התרופתי, הכימי, שולט בכיפה. כשאת מוצאת פתרון שעובד, את דבקה בו ומפסיקה לחפש פתרונות אחרים.

אבל אז נתקלתי בקמפיין מימון ההמון של ליביה ולא יכולתי להתעלם. לא בגלל המוצר – אליו עוד נגיע. הדבר שבאמת תפס את תשומת ליבי הוא הפנייה המרעננת (ולצערי, הנדירה) לנשים אמיתיות, ולא לנשים המומצאות שמבלות עם חברות במועדונים נוצצים עד חמש לפנות בוקר בפרסומות לטמפונים (אני בטוחה שיש כאלו, זה פשוט שעבור רובנו המחזור נראה, אפעס, שונה לגמרי).

בסרטון, שבו אישה צעירה פונה לנשים אחרות בהמון חן והומור, היא מתארת את הכאבים החודשיים, הנוראיים. כאבים שייחודיים לנשים, כאבים שגברים – אלה שיושבים במשרדי הפרסום ואלה שיושבים לידינו על הספה – פשוט לא יבינו (וזה מה שקרה כשבאזפיד נתנו לגברים לצייר אותם). בהמשך הסרטון, מציגה האישה את מה שמתיימר להיות הפתרון לכאבי מחזור – מכשיר ששולח אותות למערכת העצבית כך שהוא מנטרל את תחושת הכאב. סקפטיות? גם אני.

המכשיר הקטן עם שתי האלקטרודות אמנם מעוצב וצבעוני, אבל הוא… איך נאמר? שונה מאוד מכל פתרון מוכר. "בגדול, המערכת עובדת על תיאוריה שנקראת תיאוריית שערי הכאב", מסביר חן נחום, היזם שעומד מאחורי ליביה. "התיאוריה אומרת שברגע שהמערכת העצבית עסוקה במשהו אחד אז שער הכאב נסגר ומשהו אחר לא יכול לעבור. לדוגמא, אם את חותכת את הקצה של האבצע ואת אחרי זה שמה את האבצע מעל להבה של נר, את לא תרגישי את הלהבה של הנר. המכשיר שלנו מייצר "רעש" שמעסיק את המערכת העצבית בצורה כזאת ששער הכאב סגור וכאב אחר לא יכול לעבור. היופי היה למצוא תדר שיעסיק את המערכת העצבית בצורה כזאת שכאב לא יכול לעבור, אבל בלי לתת כאב אחר".

ההסבר שלו נשמע הגיוני אבל עדיין לא השתכנעתי לגמרי, אז הוא המשיך, "התדר שאנחנו משתמשים בו הוא ייחודי וייעודי לכאבי מחזור אבל הטכנולוגיה היא קונספט שלקחנו מדברים קיימים, ככה שאנחנו יודעים שהטכנולוגיה בטוחה ואין בה שום סכנה". חשוב לציין שלא ניסיתי את המכשיר באופן אישי, כך שניאלץ לסמוך על המילה שלו.

מעניינת במיוחד הייתה התשובה שלו כששאלתי האם המכשיר עוזר לכאבים שהם תולדה של אנדומטריוזיס: זוהי מחלה שבה חלקים מרירית הרחם מפוזרים בגוף, והם מדממים בזמן הווסת – כאשר לדם אין לאן להתנקז. המחלה גורמת לכאבים עזים בעת הדימום אך המודעות אליה נמוכה יחסית והחלה להתעורר רק בשנים האחרונות. אז מה ענה נחום כשבדקתי האם ייתכן שהמכשיר יפחית כאבים המקושרים אליה? "כן".

הליביה היא לא המכשיר היחיד או הראשון בשוק הזה. תחקיר קצר העלה שני מכשירים נוספים שאמורים לעשות פעולה דומה: ה-Take Care הוא מכשיר קטן שבתוכו מגנט בעל עוצמה גדולה. לטענת המשווקים, המגנט שבו מאזן את השדה המגנטי של הרקמות והשרירים בבטן התחתונה, וכך מקל על הכאב. המכשיר השני, שפעולתו דומה יותר לזה של הליביה, הוא Ova+.

אם להאמין לחן נחום, האובה פלוס הוא המתחרה העיקרי של ליביה, מפני שהם באמת פועלים על-פי תיאוריית שערי הכאב. ההבדלים ביניהם באים לידי ביטוי "בצורה של הגל", מסביר נחום, "ובעיקר יש הבדלים בעוצמות של המכשיר. אובה הוא יחסית מאוד חלש מבחינת יכולת להפיק עוצמה אז מי שיש לה כאבים חזקים לא תקבל טיפול כמה שצריך מהמכשיר ומי שהיא בחורה קצת יותר גדולה אז גם, המכשיר לא יעזור לה". אבל הוא לא ממש אובייקטיבי.

למה לא שמענו על אובה פלוס? ולמה כן שמענו על ליביה (או לפחות, שומעות עליו עכשיו)? זו כנראה הוכחה ששיווק טוב יכול ללכת דרך ארוכה. נחום מסביר שאחרי שהחליט להוציא את הפרויקט אל הפועל, היה לו ברור שנשים צריכות לקחת את המושכות. "80% מהצוות זה נשים שעובדות על הפרויקט", הוא מספר, "מעיצוב המוצר לעיצוב גרפי לחשיבה על האתר לחשיבה על טקטים, הרוב המוחלט זה נשים. אני אמנם חיברתי את הפרויקט אבל נתתי לנשות המקצוע לעשות את העבודה".

אז נראה שיש עוד פתרון או שניים לכאבי מחזור, כאלה שנשמעים משונים – אולי אפילו מפוקפקים – אבל עבור מי שסובלת מדי חודש בחודשו, יכול להיות שמדובר בבשורה. ויש פה גם שיעור חשוב למשווקים – כשהמוצר מיועד לקהל יעד מסוים, כדאי לפנות אליו בשפה שלו ומתוך כבוד לחוויה שלו, ולא לתת לסטריאוטיפים להתוות את האסטרטגיה השיווקית.