ושוב 'נשמטה הליגה הלאומית לנשים בכדורסל' ולכן לא הוחזרה לפעילות

"נשמטה הליגה הלאומית לנשים"

זהו ציטוט מדויק מהודעה רשמית של איגוד הכדורסל היום, אחרי יומיים שבהם הפייסבוק והאינסטוש שלי רעשו וגעשו מההודעה של משרד הספורט שליגות הגברים (ליגת העל, הליגה הלאומית והליגה הארצית) יחזרו לאימונים ואילו בליגות הנשים רק ליגת העל תחזור לאימונים וזאת למרות שהליגה הלאומית לנשים היא מקצוענית באותה מידה כמו זו הגברית. האפליה המגדרית שוב צועקת פה לשמיים, איך שהוא אף פעם לא 'שומטים' איזה ליגה לגברים.

ליעד סואץ קרני. קפטנית נבחרת ישראל לשעבר ושחקנית ליגת העל במשך עשרים שנה כיום מאמנת מנטאלית ושגרירת אתנה צילום: עודד קרני 

האמת שהחלק הנאיבי שבי ממש ממש רוצה להאמין לאיגוד שהטעות נעשתה בתום לב, באמת. ושהאיגוד ו/או משרד הספורט לא באמת מזלזלים כלכך בספורט נשים. אבל ופה יש אבל גדול, בעקבות ההתכתבות  בפייסבוק בסוף השבוע עם מנכ"ל משרד התרבות והספורט, רז פרוייליך, בפוסט של גלית מוסאי מנהלת מחלקת הנערות של א.ס רמה"ש (שרתחה כמוני וכמו הרבה מחברותיי וחבריי מההנחייה של משרד הספורט) הדברים נראים אחרת לגמרי (ורק אציין שזה לא מובן מאליו שהוא בכלל הגיב, בדרך כלל משרדי ממשלה פשוט מתעלמים). בתגובותיו בפוסט מנכ"ל משרד התרבות והספורט אמר בצורה ברורה שלפי הנתונים שהם קיבלו "הליגה הלאומית לנשים איננה מקצוענית ושחקניות שם אינן מקבלות כסף, ולכן הם לא הוכנסו למתווה ולההנחייה שפורסמה ביום חמישי" ולא שהליגה הלאומית "נשמטה" בתום לב. הוא הוסיף ואמר שאם המשרד טעה והנתונים שגויים הם מוכנים לבדוק את המצב שוב וקבעו לדבר עם נציגות ארגון השחקנים/יות ביום ראשון. בשום שלב הוא לא אמר 'אה זה טעות בהנחייה ברור שהליגה הלאומית היא מקצוענית'. הגדיל ואמר שאם במידה והוא יגלה שיש שחקניות שמקבלות שכר והקבוצות יסכימו לחתום על מתווה בידוד אז גם הליגה הלאומית לנשים תוכל לחזור להתאמן. הוא חזר והתעקש שזו לא טעות של אפליה מגדרית, והוא לא מבין את התרעומת הגדולה והעוקצנות.

איך אני מספרת לילדה שלי..שהיא בכתה ו, ועוד לא בת 11!!!! שהיא לא תקבל מה שאח שלה בן 8 יקבל?? שנת 2021 בפתח!!! כל המדינה…

פורסם על ידי ‏‎Galit Musai‎‏ ב- יום שישי, 16 באוקטובר 2020

אני באמת מאמינה לו, מי שלא חווה כל כך הרבה שנים של אפליה מגדרית בספורט מגופים ואנשים שכל הזמן מסבירים לך שהם בעד ספורט נשים ושזה לא אפלייה מגדרית, לא באמת יכול להבין למה אנחנו כועסים וכועסות כל כך.

בגלל שאני מאמינה לו זה המקום לשאול אותו מספר שאלות חשובות:

שאלה ראשונה –  מי העביר למשרד הספורט את הנתונים השגויים? האם זה האיגוד? ואם כן האם זה אומר שהאיגוד לא מחשיב את הליגה הלאומית לנשים כמקצוענית למרות שרוב השחקניות מקבלות שם שכר? שאלה שנייה – נניח שבאיגוד או במשרד הספורט לא מחשיבים את הליגה הלאומית לנשים (למרות שהיא מקצוענית) אז למה החזרתם את הליגה הארצית לגברים? גם המפקפקים הכי גדולים יסכימו שהיא באותה רמת מקצוענות לפחות כמו הליגה הלאומית לנשים, לא?.

ושאלה לא פחות חשובה- האם זה ריאלי לליגות של הגברים והנשים מלאומית ומטה שלרובם יש עוד עבודה וחלקם הורים באמת יכולים להיות בבידוד? כל אלו שאלות לא פשוטות ואני באמת לא מקנאה בכל העושים בדבר שמנסים לאזן בין בריאות הציבור וחזרה לנורמליות.

אני לא באמת יודעת מה האמת פה, האם זו באמת טעות כתיב, טעות של תום לב, העברת מידע שגוי בכוונה או שלא, העברת מידע מדויק ואפלייה מגדרית, לא יודעת. אני רק יודעת שאיך שהוא תמיד "משמיטים" את ספורט הנשים. מהנחיות, מחזרה לליגה (גם בכדורגל נשים), מתקציבים כאלה ואחרים, ממהדורות חדשות הספורט ועיתוני הספורט.

אז החדשות הטובות הן שהליגה הלאומית לנשים בכדורסל תחזור לאימונים,  אבל הטעם החמוץ מההתנהלות של משרד התרבות והספורט ואיגוד הכדורסל יישאר תקופה ארוכה גם אחרי עונת הקורונה.

משרד התרבות והספורט מבהיר

בימים מאתגרים אלו המשרד עוסק ללא לאות בהחזרת הספורט על פי מתווים מסודרים המשתנים חדשות לבקרים בעקבות מצב התחלואה וקצב התפשטות נגיף הקורונה. המשרד נמצא בקשר שוטף אל מול משרד הבריאות בנוגע למתווים אלו. הממשלה וקבינט הקורונה אישרו את החזרת שאר הליגות המקצועיות כחלק מהחלטת ממשלה על החזרת מקומות העבודה, זאת בנוסף לאימוני ליגות העל שכבר אושרו ביום ד שעבר. למען הסר ספק על כלל הקבוצות לשמור על ההנחיות והכללים ובפרט בידוד ביתי כמתחייב.

לצערנו, נפלה טעות סופר במכתב כפי שפורסם ביום שישי האחרון לגופי הספורט. אנו מבקשים להבהיר, כי המשרד בעל תפיסת עולם של שוויון מהותי בין מגוון הקולות בחברה הישראלית תוך נקיטתם של צעדים אקטיביים להנכחתן החיובית של נשים בציבוריות הישראלית, בתרבות, כמו גם בספורט. בתוך כך, המשרד יפרסם תיקון בהקדם.

המשרד ימשיך לקדם את החזרת כלל הספורט הישראלי לפעילות בזהירות ובאחריות.

אפליה מגדריתליעד סואץ קרניספורט נשים