10,000 כרטיסי זנות, שטיח אחד

אם יוצא לכם לעבור בשדרות רוטשילד בתל אביב היום, כדאי לכם להוריד את העיניים ולשים לב היטב על מה אתם הולכים.

פסל בדמות ואגינה ושטיח של 50 (!) מטרים ממתין לכם שם, קולאז' צבעוני ומרהיב בעוצמתו של כ-10,000 כרטיסים המפרסמים שירותי זנות שנאספו מרחבי העיר והודבקו זה לזה מוצב בגאון על הקרקע, במיוחד ליום האישה הבינלאומי.

הכרטיסים הרבים שמוכרים לכל תל אביבי מצוי בדרך כלל פשוט מפוזרים על מכוניות ומדרכות בכל רחבי העיר. חדי העין יבחינו כי בכל יום מודפסים כרטיסים נוספים והעיר מלאה בהם. רק השבוע הסרתי שני כרטיסים מעל הרכב הפרטי שלי ודרכתי על עשרות, בשיטוטיי בעיר.

הפרויקט שייך לסשה קורבטוב ו-וננה בוריאן, שתיהן בוגרות בית הספר לעיצוב 'שנקר' ותושבות תל אביב. קורבטוב מספרת: " הרעיון היה של שתינו. זה לא הפרויקט הראשון שלנו שעוסק בזנות, פרגמנטציה, חפצון, יחסי כוח בין גברים לנשים, נשים רוסיות בקונטקסט ישראלי וכו'. השטיח הזה יושב על הרצף. אני חושבת שיותר מכל אידאולוגיה ופמיניזם ומאבק, פשוט בלתי נסבל לראות איך החברה דורסת את הנשים והאנשים שהכי זקוקים לעזרה ולהגנה".

כמה זמן לקח לכן ליצור את זה?

"במשך שנה אספנו והדבקנו… אספנו והדבקנו… כל כך התרגלנו לערבי ההדבקה המשותפים שלא ברור מה נעשה עכשיו…"

מאילו אזורים בעיר נאספו הכרטיסים?

"אזור רוטשילד ודרום העיר".

עבודות נוספות של השתיים. צילום: וננה בוריאן

על כרטיסי הזנות לא מצוין במפורש כי אלו מודעות זנות כיוון שמדובר בעברה פלילית שדינה מאסר או קנס. מה כתוב שם במקום? הצעות למסאז', ספא, טיפולי קצף, עיסוי, היכרות דיסקרטיות, טיפול אלטרנטיבי או משפטים בנוסח "אצלי לא תשמע לא… התקשר עכשיו!". לצד הכיתוב תמיד יופיע צילום של בחורה מעורטלת עם חיוך מגרה ומזמין. על חלק מהכרטיסים מופיע מספר טלפון בלבד, על חלקם יש כתובת מדויקת לכולם ברור וגם לרשויות, כי מדובר במודעות המפרסמות זנות באין מפריע.

זו לא הפעם הראשונה בה נשים תל אביביות החליטו לאסוף את כרטיסי הזנות מהעיר. ב-2012 אף התקיים מבצע איסוף כרטיסי זנות של פעילות פמיניסטיות. אלה הסתובבו בעיר עם שקיות זבל גדולות והרימו אלפי כרטיסים כאלה במטרה להגישם לראש העיר, רון חולדאי, בדרישה שיטפל באופן יסודי בתופעה.

אור סופרזנותכרטיסי זנותמחאהסשה קורבטוב