ייצוג נשים בפוליטיקה המקומית: מדוע המספרים כל כך קטנים וכיצד משנים אותם?

הבחירות לרשויות המקומית, האמורות להיערך באוקטובר 2018, כבר מייצרות עניין רב, כאשר בחלק מהרשויות צפויות מערכות בחירות סוערות במיוחד. המועמדים מתחילים להיערך לחודשים עמוסים ומתישים בהם יילחמו על כל קול, וינסו לשכנע את התושבים כי הם אלו שייצגו אותם באופן הטוב ביותר במועצת העיר או הרשות.

ייצוג נשי בפוליטיקה העולמית

שלוש מהמדינות המרכזיות באירופה מונהגות כיום על-ידי נשים: אנגלה מרקל בגרמניה,  ביאטה שידלו בפולין ותרזה מיי באנגליה. כמו כן  נשים נבחרו לראשונה לשליטוֹת בטייוואן ובמיאנמר, ובסך הכל 18 מדינות בעולם מונהגות כיום על-ידי נשים

גם ברמת הייצוג של נשים בפרלמנטים, נמשכת מגמת השיפור. בפרלמנטים של 33 מדינות יש כיום ייצוג נשי של שליש לפחות. לצורך השוואה, בשנת 2010 הנתונים המקבילים היו 17 פרלמנטים ובשנת 2000 – 6 פרלמנטים בלבד.

השוואה של שיעור הייצוג הנשי בכּנסת עם ייצוגן בפרלמנטים של מדינות הOECD- מראה כי ישראל ממוקמת (נכון לדצמבר 2016) במקום ה-20 מתוך 35. הממוצע של שיעור הייצוג הנשי במדינות ה-OECD  נמצא בעלייה הדרגתית כמעט רציפה. מגמה בולטת נוספת הוא צמצום הפער של ישראל מממוצע מדינות ה- OECD.

מבחינה היסטורית, אף שבמדינות רבות חל בעשורים האחרונים שיפור של ממש בייצוג הנשים בפרלמנט, בכל זאת ברובן הוא עדיין לא מספיק. מציאות זו הובילה מדינות ומפלגות שמכירות בחשיבות של ייצוג זה לנקוט צעדים מוסדיים שמטרתם לשפר את ייצוג הנשים בזירות הפוליטיות

ייצוג נשי בפוליטיקה הארצית והמקומית

מאז שנת 1999 חל גידול ניכר במספר חברוֹת הכּנסת. בבחירות 2015 נבחרו לכנסת מספר שיא של 29 נשים, וכיום כאמור מכהנות 33 נשים – יותר מרבע מחברי הבית. הסיעה שיש בה כיום את מספר הנשים הרב ביותר בכנסת היא המחנה הציוני: 9 מתוך 24 חברי הסיעה. סיעת הליכוד כוללת כיום 7 נשים מתוך 30, כולנו 4 מתוך 10 ויש עתיד 3 מתוך 11. מרצ היא היחידה מבין סיעות הכּנסת שקיים בה רוב נשי – 3 מתוך 5. לעומת זאת, שתי סיעות הדירו נשים ולא שילבו אותן אפילו כמועמדוֹת ברשימות שלהן: ש"ס ויהדות התורה.

בזירה המקומית, שיעור ייצוגן הנמוך של נשים בולט במיוחד בתפקידי ראשי ערים. אם כי בבחירות האחרונות אפשר אולי להצביע על סימנים ראשונים של שינוי. בחינה של ראשי 40 הערים הגדולות בישראל חושפת שמאז 1989 כיהנו בתפקיד זה רק שתי נשים. מרים פיירברג – איכר מכהנת כראשת עיריית נתניה ברציפות מאז אותה שנה. יעל גרמן כיהנה כראשת עיריית הרצליה עד ראשית 2013, כאשר התפטרה מראשות העירייה לטובת התמודדות לכנסת.

בבחירות האחרונות נבחרו יעלה רקליס לראשות עיריית יהוד-מונוסון וליזי דלריצ'ה לראשות מועצת גני תקווה. ו ב-2015 באור יהודה נבחרה לראשת העיר ליאת שוחט. דלילות הנשים בתפקידי ראשי ערים וחברות מועצה עומדת בניגוד למגמה העולמית המראה את בחירתן של יותר ויותר נשים לראשות ערים, כולל ערי בירה וערים מרכזיות. כגון פריז, מדריד, ברצלונה, יוסטון, וושינגטון וסן אנטוניו..

 

מימין לשמאל: יעלה מקליס, ראשת עיריית יהוד-מונוסון, ליאת שוחט, ראשת עיריית אור יהודה, מרים פיירברג- איכר ראשת עיריית נתניה, סיגל מורן, ראש מועצת בני שמעון (צילום: אביגיל עוזי), ד"ר מטי צרפתי הרכבי, ראשת מועצת יואב, ליזי דלריצ'ה, ראש מועצת גני תקווה (צילום אביגיל עוזי)

כדי לתמרץ רשימות ומפלגות מקומיות לשלב נשים ברשימתן ולהגדיל את ייצוגן, תיקנה הכנסת בשנת 2014 את חוק הרשויות המקומיות. על פי התיקון, סיעה ששליש לפחות מחברי המועצה שנבחרו מטעמה הן נשים, תזכה לתוספת בשיעור של 15% מסכום מימון המפלגות.

הבדלים בן נשים לגברים בייצוג פוליטי

יש הטוענים כי פעילות פרלמנטרית של נשים שונה במהותה מזו של גברים – בין היתר, חברות פרלמנט נוטות, יותר מחברי פרלמנט, לעסוק בנושאים הקשורים במצבן של נשים בחברה ולקדם אינטרסים של נשים. לפי טענה זו, שיעור גבוה של נשים בפרלמנט, הוא תנאי ל"ייצוג מהותי", כלומר לקידום האינטרסים והתפיסות המשותפים לנשים. ממצאי המחקר מראים כי נשים אכן עוסקות יותר בנושאים הנחשבים נשיים בהשוואה לגברים.

שני תחומים נמצאו במחקר כתחומים שמחוקקות עוסקות בהם במובהק יותר ממחוקקים, התחום שקשור ב"נושאי נשים" והתחום שקשור בסוגיות של ילדים ומשפחה למשל: חינוך, בריאות, ילדים ומשפחה, וכן נושאים המתקשרים באופן מסורתי לנשים, כגון חופשת לידה ומקלטים לנשים מוכות מתמונת מצב זו ניתן לגזור שתי מסקנות עיקריות: ראשית, בתחומים אלה נשתמרה, גם בקרב המחוקקות והמחוקקים, תפיסה פטריארכלית למדי שלפיה נשים הן האחראיות העיקריות לבית, לגידול הילדים ולתחזוקת המשפחה. ושנית, הממצאים מלמדים כי חברות מועצה וחברות כנסת הן הדואגות הראשיות לקידום מצבן ומעמדן של נשים בחברה ולשוויון המגדרי. מסקנה זו היא בבחינת צידוק נורמטיבי ראשון במעלה להגדלת ייצוגן הפרלמנטרי של נשים בשלטון המקומי והארצי.

יתרה מזו, שיעור הנשים בזירה הפוליטית משפיע על התרבות הפוליטית: שיעור גבוה של נשים בזירה זו יוצר נראּות visibility מעניק לנשים הכרה סמלית, והוא צפוי לקדם תפיסה הרואה בנשים אזרחיות שוות ערך לגברים, בעלות כישורים וזהות פוליטית עצמאית. כיוון שתרבות פוליטית משפיעה על התנהגות פוליטית, שיעור גבוה של נשים עשוי גם להגביר את ההשתתפות הפוליטית שלהן.

לבסוף, לפי הזרם המכונה "פמיניזם של הבדל "feminism difference   פעילות פוליטית של נשים מתאפיינת בדפוסים של שיתוף פעולה, פשרות ותקשורת פתוחה יותר עם עמיתים, והיא שונה מהותית מהפעילות הפוליטית של גברים, המתאפיינת בתחרותיות ומתבססת על יחסים היררכיים. לפי טענות אלה, למאפיינים הנשיים עשויה להיות השפעה ממשית וחיובית על תהליכי קביעת המדיניות.

אז למה אנחנו לא מספיק שם ?

יש הטוענים עוד שנשים לא בפוליטיקה בגלל קוטנה של הכנסת. בית המחוקקים הישראלי הוא אחד הפרלמנטים הקטנים בעולם יחסית למספר האזרחים. ההשערה שבית מחוקקים קטן פוגע בייצוגן של הנשים מתבססת על ההנחה שלנשים יש בדרך כלל פחות משאבים פוליטיים משיש לגברים, משאבים כלכליים, חשיפה תקשורתית, קשרים עם קבוצות עניין ועם אליטות פוליטיות ועוד, ולכן רובן מוצבות במקומות נמוכים ברשימות לבית המחוקקים או למועצה. משום כך הגדלת הכנסת צפויה להגדיל לא רק את מספר הנשים בה, אלא גם את שיעורן. כיון שזה כנראה לא יקרה בתקופה הקרובה , אנחנו צריכות לדאוג להיות שם…

קורס חדש שייפתח במכון ללימודי המשך של המסלול האקדמי המכללה למנהל יספק כלים נדרשים לנבחרות ציבור המעוניינות להתמודד במסגרת השלטון המקומי והארצי.

איך לפעול מבלי ליפול
המציאות העכשווית מייצרת דרכים שונות וחדשות לתקשר עם קהל הבוחרים, ומצריכה התמקצעות בהן. אנחנו מצויים בעידן של רשתות חברתיות. זהו עידן בו לכאורה יותר קל להפיץ מסרים, אבל מצד שני גם קשה יותר לשלוט במידע. בנוסף, כל התחום של ניהול מטה הופך ליותר מורכב, הרגולציה של משרד הפנים מאוד מכבידה והמועמדות חייבות לדעת מה מותר ומה אסור להן לעשות בתקופה הזו שלפני הבחירות. אנחנו כאן במכללה למנהל כדי ללמד אותם איך לפעול מבלי ליפול.

במסגרת הקורס ייחשפו הלומדים למגוון תחומים הקשורים למדינות ציבורית ולמערכות בחירות. הם יילמדו לבנות תכנית אסטרטגית, לעבוד מול מצלמה, לעבוד מול תקשורת מקומית וארצית, היבטים חשבונאים ופיננסים הקשורים להתמודדות בבחירות, היבטים משפטיים, בניית מצע ושימוש בסקרים ומחקרים, הקמת מטה, הכנת תקציב, מהם הכלים העומדים לרשות המתמודד ברשתות החברתיות ועוד.

למי שמעוניינות להיבחר לראשונה כחברות מועצה, ולמי שכבר מכהנות בתפקידים אלו אבל מרגישות צורך להתמקצע יש פרק זמן מוגבל שבו הן צריכות לעשות הכל כדי להצליח. המטרה היא לעזור להן לרכוש כלים יישומיים ועדכניים, למקסם את היכולות שלהן בפרק זמן זה, ולסייע להן להבין אילו אמצעים עומדים לרשותן. וזאת מתוך תפיסה כי היכרות מעמיקה עם המערכת הציבורית וצרכיה תפעל לטובת החברה הישראלית כולה.

הבחירות לרשויות המקומיותחברות כנסתנשים בכנסתנשים בפוליטיקה