מרב מיכאלי: "הסכסוך מחזיק את נתניהו בשלטון"

אמש נערך בWework הזרם שבתל אביב, כנס נשים שלום וביטחון של איתך מעכי- משפטניות למען צדק חברתי, מדרשת אדם ונשים עושות שלום בשיתוף און לייף. בין הפאנלים והנאומים, נערכה גם שיחה בהנחייתה של לינוי בר גפן, בין חברות הכנסת מרב מיכאלי מהמחנה הציוני ועאידה תומא סלימאן מהרשימה המשותפת, שגם משמשת כיו"ר הוועדה לקידום האישה ולשוויון מגדרי.

"אנחנו יודעות שיש נשים שאכן מדברות בנושאי שלום וביטחון, ושאנחנו לא מצליחות להשמיע את קולנו כמו שצריך וכמו שמגיע לנו", אמרה ח"כ תומא סלימאן, " אני חושבת שהרבה פעמים הדברים החכמים שאני שומעת בכנסת הם דברים שנשים אומרות, והרפש וההבל שאני שומעת זה ברובו מחברי הכנסת. לא שחסר לנו חברות כנסת שמחקות את צורת ההתלהמות שגם חברי הכנסת משתמשים בה, אבל פחות".

יצא לך לשאול חברת כנסת שיצאה עליך, למה את מאמצת דווקא את הדפוס הזה כשאת יכולה לדבר איתי אחרת?

"בהתחלה באמת התפלאתי למה זו לא אותה אישה שפגשתי עכשיו מאחורי המליאה, אבל הבנתי את זה אחר כך, כשנגשה אלי אחת מחברות הכנסת ואמרה לי 'אני הולכת לעלות לדוכן וזה לא ימצא חן בעינך מה שאני אגיד. תצעקי עלי, זה טוב לשתינו. ככה נצוד את המצלמה ויצלמו אותנו צועקות אחת כל השנייה ונכנס לחדשות'".

צילום: בני גם זו לטובה

מיכאלי: "אני רוצה להוסיף –  אני עמדתי במסדרון של הוועדות והלכו לפני חברת כנסת שניסתה לשכנע כתבת שמכסה את הכנסת לסקר נושא שהיא מטפלת בו. אז העיתונאית אמרה לה 'תצעקו', אחרת אנחנו לא יכולות לסקר, 'תצעקו, תעשו רעש'".

בהמשך השיחה, ענו חברות הכנסת על שאלות שהגיעו מהקהל, ובין השאר מיכאלי התבקשה להגיב על הפרסומים על כך שח"כ איתן ברושי נגע בישבנה של ח"כ איילת נחמיאס ורבין. 

"לא צריך לעשות עוול, הוא לא תפס לה בישבן, הוא הזיז אותה והוא הזיז אותה בישבן, לא היתה פה הטרדה מינית", טענה מיכאלי. "זה בכלל לא במחלקה הזאת. זו הייתה התנהגות גסה ולא ראויה, אבל זה מה שהיה. ולכן זה בכלל לא נכנס למחלקה. אני לא מגנה על המעשה הזה אבל אנחנו חייבות להיות נאמנות למציאות בסופו של דבר".

שאלה נוספת מהקהל הגיעה מיפעת ניימן, בוגרת "בונות עתיד משותף" מהדרום: אלו דברים נוספים נשים צריכות להביא אל השולחן כדי לממש איזושהי ייחודיות ולא להיות עוד קול?

מיכאלי: "יש אשליה שכשנשים יהיו במספר שווה בעמדות הכוח, העולם יהיה הרבה יותר טוב – הלוואי ואמן, אבל לא זו הסיבה שבגללה מגיע לנו שוויון. מגיע לנו שוויון כי אנחנו בנות אדם, ולכן מגיע לנו להתחלק בכל עמדות הכוח והמשאבים וכו'. לא צריך להצדיק את זה בכך שהאיכות תהיה יותר טובה. אני מעדיפה שתהיה, אני מאמינה בזה בכל ליבי שאנחנו יכולות ללכת לשם, אבל אני מאמינה שגם גברים יכולים להביא אתיקה של אכפתיות (תרגום לא מדויק של גיליגן), של אמפתיה ובאמת יכולת לא לנהל את ההתכתשויות האלו, שהן כל הזמן קרב מי מנצח.

בעיני זה מובן מאליו, יש פה 'נשים עושות שלום' שמצליחות להביא ביחד נשים מכל הגוונים של מדינות ישראל שאומרות אוקיי, אנחנו שנייה נשים בצד את כל הדברים שאנחנו לא מסכימות עליהם ונגיד שאנחנו מסכימות על הצורך בהסדר מדיני, שזה בעצם הסכם על הטוב המשותף הגדול יותר.

אבל צריך לראות שהדבר שמונע מאתנו באמת לממש את זה במדינת ישראל כאן ועכשיו זה אינטרס פוליטי. הדרך של נתניהו ושל הימין להישאר בשלטון זה לסכסך ולשסות. הסכסוך מחזיק את נתניהו בשלטון ולכן הוא מתדלק אותו ומחזיק אותו חי ונושם. זה לא בגלל שהוא לא יודע משהו שאפשר לעשות אחרת. יש רצון פוליטי שהסכסוך יישאר חי וקיים ובמידה מינימלית מדמם בשביל שהוא ומקורביו יישארו בשלטון.

איך את מזיזה את זה? האם את מזיזה את האנשים האלו מהשלטון על ידי זה שאת מביאה אכפתיות – הלוואי. אין ספק שזה החלום והחזון, שלשם אנחנו רוצות ללכת. שכשנעשה הסכם עם השכנות והשכנים הפלסטינים שלנו, הוא יהיה חייה להיות מעוגן בסוג של צדק מאחה, בהליכים גדולים של תקשורת, של הכרה בנרטיבים. לא קבלה בהכרח אבל הכרה היא מחויבת המציאות, היכולת לראות את האחר והאחרת כדי להחליט לחיות איתם ביחד. אלו האיכויות שאני רוצה שנאנחנו בסופו של דבר נשים על השולחן כאלו שמנהלות את החיים שלנו".

צילום: בני גם זו לטובה

דעתכן על חוק הלאום החדש?

תומא סלימאן: "הייתי מצפה שתרעד המדינה. תקראו את החוק הזה. החוק הזה אומר שבמדינת ישראל יש רק את היהודים, אנחנו נפקדים ונפקדות. הוציאו אותנו ממעגל האזרחות של המדינה. מה שהתחיל לפני שלוש שנים כשנתניהו אמר שאנחנו סכנה כי אנחנו נוהרים לקלפי. הביטוי הזה הוא לא רק גזעני אלא מסע הדה לגיטימציה לאזרחות שלנו, כי מה מבטא יותר את האזרחות מאשר היכולת לבחור?

כל מדינה שיש לה מיעוט, אם המיעוט היה מגיע ומצביע היא היתה שמחה שהוא רוצה להשפיע, להיות חלק. פה זה מסוכן, זה מערער את ביטחון המדינה וזה לא לגיטימי. וחוק הלאום שם את הגושפנקא על הגישה הזו. ואני אמרתי לכן – רוצות לבנות עתיד משותף? המשימה של מחר היא איך עובדים כדי להפיל את החוק הזה".

מיכאלי: "בחוק הזה המילה המרכזית שחסרה בו היא 'שוויון'. היא גם לא נמצאת גם בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו וכשהיא לא נכתבה בו ב-92' היא לא נכתבה בגלל נשים. וגם היום אחת הסיבות שהמילה שוויון לא נמצאת בחוק, זה בגלל שנמצאות שלוש מפלגות דתיות וחרדיות שלא מוכנות להכיר בשוויון בין גברים לנשים. במובן הזה השותפות בין הנשים למפלגות הערביות היא שותפות גורל גמורה. ואם את זה אנחנו לא מבינות, אנחנו בבעיה מאוד קשה. משום שמי שחושבת שיכולה להיות דמוקרטיה רק ליהודיות וליהודיים התשובה היא לא. אין חיה כזו. ולכן המאבק של חוק הלאום הוא המאבק של כל מי שהוא לא גבר יהודי אורתודוכסי, כי גם הגברים החילונים כבר לא בטוחים במקום שלהם.

אנחנו צריכות להתעורר ולפקוח את העניים ולהבין שאין דרך להפיל את החוק הזה, צריך להפיל את מי שהביא את החוק הזה, משום שהסיבה שהם הביאו את החוק זה בשביל להישאר בשלטון. הקו לא עובר מ'הערבים נוהרים לקלפיות', הקו עובר מ'רבין לא לגיטימי כי הוא נתמך על ידי ערבים ולכן ביבי טוב ליהודים'. 25 שנה שהנרטיב הזה מנהל את חיינו – מספיק".

צפו בשיחה המלאה:

 

כנס נשים שלום ובטחון