"תפקידה הכי חשוב של האישה הוא להיות אמא": הרב קלנר שוב מעורר סערה

אחרי שעורר סערה בעבר בעקבות התבטאויות הומופוביות חמורות ודעות חשוכות שהשמיע על מקומן ותפקידן של נשים, הרב יוסף קלנר מכה פעם נוספת. בימים האחרונים מופצת על ידי מכון 'בואי הרוח' חוברת חדשה מבית מדרשו של קלנר, רב במכינה הקדם צבאית בעלי. ולמרות שבפברואר האחרון התנצל הרב על קטע משיעור שהעביר, בו תועד מתבטא בחריפות נגד נשים עם משפטים כמו: "עד שלא טמטמו אותן הן היו יושבות וסורגות", ו- "מנכ"ליות יש פה ושם, בחורילות כאלה", בחוברת החדשה שוב נשטחות טענות מזלזלות נגד נשים, ולגבי הרמה הרוחנית שלהן והיכולת הנמוכה שלהן להגיע להישגים גבוהים – בניגוד לגברים, כמובן.

תמונת השער של החוברת 'אם בישראל'

החוברת, שנקראת 'אם בישראל', היא למעשה אוסף של שיעורים מבית מדרשו של הרב, שעוסקים בתפקידה העיקרי של אישה יהודייה. בקריאה ראשונית של החוברת נדמה שהרב קלנר מפויס יותר ותפיסתו לנשים השתנתה במקצת, כאילו שהסערות שעורר גרמו לו לשקול שוב את דבריו ואולי להתפקח. אך מי שיתעמק בטקסט וידפדף הלאה ייתקל בקטעים מקוממים כמו: "אילו הייתה האישה שומרת על אישיותה העדינה והשקטה ועל התום שלה, החברה הייתה סובלת פחות ממתח ואלימות, ומתקדמת לעבר הרגעה כללית, סולידיות ובריאות בחיי המשפחה",  ו-"אין זה מקרי שגם כיום, נשים, על פי רוב, לא מגיעות לפסגות הגבוהות של עולם המדע. עם כל הפתיחות התרבותית, וההעדפה המתקנת שקיימת כיום לנשים, לא מצאנו אותן חולקות פרסי נובל באופן שווה עם גברים". לדבריו של קלנר "ברגע שאנחנו הופכים את דמות המנכ"לית לדמות הנערצת על הבת – בזאת נשבנו בתרבות המערב".

קטע מתוך החוברת 'אם בישראל'. צילום מסך

קריאת החוברת הותירה אותנו המומות, והביאה אותנו לרמות גבוהות מאוד של כעס ועצבים. אך למרות זאת, כדי ליצור שיח מכובד ואולי להחדיר קצת דעת לכאלו שמחזיקים בדעות כל כך פרימיטיביות, ריכזנו כמה נקודות למחשבה עבור הרב קלנר המכובד ותלמידיו:

  1. טענה שכבוד הרב חוזר עליה שוב ושוב, גם בהתבטאויות קודמות וגם בחוברת הנ"ל, היא ש"תפקידה העיקרי והעילאי של האישה ביהדות הוא להיות אמא. ומי שנוהגת אחרת היא מושפעת מתרבויות זרות ולא ממלאת את יעודה". נשמח לפנות מכאן ולנסות להסביר לקלנר שלאישה, אפילו אם היא יהודייה, יש דעה חופשית. ולמרות שזה לא נראה לו ולרבים מתלמידיו: זכותה של אישה לבחור לעשות מהשהיארוצה. אישה יכולה לבחור להיות אמא, אכן תפקיד נשגב, ואישה יכולה לבחור להיות מנכ"לית. זה לא מעיד עליה כלום וזה לא אומר שהיא שבויה או שיש לה "תכונות גבריות" שהיו בין היתר לפי הרב לדבורה הנביאה.

 

  1. הרב מוחה נגד "שטיפת מוח כבדה שמושכת נשים לעסוק במקצועות גבריים, ושבגללה אחוזי הנשים הפונות דווקא לצדדים האלה גדלים באופן לא טבעי ולא סביר". לדבריו, ישנן נשים ש"אין להן משיכה מיוחדת לכך", ורק בגלל "האווירה התרבותית הכללית" פונות למקצועות גבריים באוניברסיטאות ומבקשות אפילו ללמוד גמרא. הרב קלנר הנכבד, למרות שנדמה לך שלנשים אין דעה חופשית והן מושפעות מהסביבה ומ"אווירה תרבותית" כלשהי, דע לך שגם לנו יש הגיון בסיסי ולמרות שזה נשמע מופרך יש לנו יכולת לדעת בעצמנו מה אנחנו רוצות לעשות.

 

  1. פרק יא בחוברת מסביר הכל: הרב בסך הכל מפחד. הוא זיהה ששטיפת המוח שהוזכרה בסעיף הקודם גורמת לבלבול אצל נשים וכך למעשה "נוצרות בחורות מתוסכלות ונשים מבולבלות, וטשטוש הזהות המינית והבלבול בנושא מועצם מאוד". זאת הסיבה גם ש"אחוזי החרדה והדיכאון מטפסים, תעסוקת הפסיכולוגים והפסיכיאטריים גדלה, ומתרבים האומללים הצועדים בגאווה". על זה יש לנו רק דבר אחד להגיד – לא אלו הצועדים בגאווה הם האומללים.

קטע מתוך החוברת 'אם בישראל'. צילום מסך

  1. ציטוט נוסף שהוציא אותנו מהכלים היה: "מי שחושבת שיש משהו יותר חשוב מלהיות אמא – משהו מאוד יסודי אינו בריא בנפשה". כבוד הרב, השנה היא 2018 (תשע"ח בשבילך), הדברים שאתה אומר הם לא נורמלים. עכשיו אתה טוען שאישה שרוצה להתפתח מבחינה אישית, שיש משהו שמעסיק אותה גם מעבר להיותה אמא – אישה כזאת היא לא שפויה?!. לא ברור איך אתה מעז להשמיע את האמירות המזלזלות והמשפילות האלו, איך אתה בכלל מעלה אותן על דעתך, ומי הם התלמידים שהולכים בעקבותיך? ואם ניכנס לניתוחים פסיכולוגים בשקל, כמו שאתה מרבה לעשות, נוכל לזהות שאתה פשוט מפחד מנשים ומרגיש קטן לידן. אולי זה בגלל האופן בו גדלת ואולי אתה פשוט מרגיש כל הזמן מאוים. סביר להניח שאתה פשוט מפחד שנשמיע את דעתנו ושנעשה מה שאנחנו רוצות באמת. כי ברגע שזה יקרה אנשים כמוך יהיו מנודים ויידחקו לשולי החברה.

 

  1. בסיום החוברת הרב שוב הופך למרוכך ו"מתמסכן". הוא מסביר שהוא בסך הכל דואג לעם היהודי ומדגיש כמה הוא "מתייסר ומתפתל מכאב ההשפלה של עמו גור אריה יהודה". "ככל שהמחאה כנגד העיוות התרבותי הזה תתפשט בחברה, כך רוח הטהרה, האמת והחיים, תשוב ותפרח", אומר הרב וחושף כי זוהי למעשה מטרתו במסגרות החינוך שבהן אני מחנך. אנחנו זועקות ומבקשות מכאן: אל תתנו לרב קלנר להפיץ את משנתו במסגרות לימודיות. היא זאת שיוצרת סכסוך והיא זאת שיוצרת שנאה ופילוג. האמירות של הרב לא תורמות לשלום בית אלא יוצרות שנאה בין בני זוג, כי ברגע שאחד מהם מרגיש עליונות על השנייה וחושב שהוא יודע טוב יותר עבור אשתו – נוצרים רק כעס וריחוק, מעצם הזלזול ומעצם ההתנשאות. הרב קלנר מפרק בתים בישראל. הרב קלנר משפיל נשים. ואתם שלא מבערים אותו מתוככם, אתם שהולכים ללמוד אצלו ומפיצים את דבריו ואת שטיפת המוח שהוא עצמו עושה – אתם אלו שתהרסו את "גור אריה יהודה".

 

  1. בעמוד האחרון מפיצי החוברת קוראים לתרבות הישראלית: "לחזור ולהוביל את האנושות לשוב אל ערכה האמתי והאותנטי של הנשיות". חשוב להגיד לאותם גברים (כי סביר להניח שמדובר בגברים): מי שמכם לקבוע מי היא אישה טובה ומי היא אישה רעה?! אף אחד מכם לא יכול לקבוע מה היא ערכה האמיתי והאותנטי של הנשיות. אתם ושכמותכם צריכים להפסיק לזלזל בנו, צריכים להפסיק להדיר אותנו, צריכים להפסיק לקבוע עבורנו מה טוב לנו ומה לא טוב לנו. תפסיקו לקבוע אם מותר לנו ללבוש חולצות לבנות, תפסיקו למנוע מאיתנו לשיר, תפסיקו לדרוש מאיתנו לשבת בסוף האוטובוס אוו לקום מכיסא במטוס כי אתם לא רוצים בקרבתנו. תפסיקו לזרוע שנאה ופילוג והרס עם כל דעה ואמרה חשוכה שאתם מפזרים. תנו לנו לחיות את חיינו ותעשו משהו מועיל עם שלכם.
    אמר רבי מאיר בעל הנס: "כשם שיש יתרון בין האור לבין החושך, כך יש יתרון בין דברי תורה לדברי הבלים".
הדרת נשיםהומופוביההרב יוסף קלנרמיזוגיניהשוביניזם