אריה קינג: "אם אני אדאג לדברים שחשובים לנשים, למה צריך נשים?"

אריה קינג?

"כן"

שלום, מדברת ניצן סניור, עיתונאית באתר און לייף. התקשרתי אליך בנוגע לאמירה שלך לאתר כיפה כי "לא נמצאה אישה בסדר גודל שתוכל להיכנס לפוליטיקה". הייתי רוצה לשמוע מה עומד מאחוריה?

"קודם כל אל תתייחסי לכותרת, אלא למה שנאמר בראיון. אנחנו פנינו לרבנים שנמנים על המגזר שאנחנו פונים אליו בבחירות וביקשנו את תמיכתם. פנינו לכמה רבנים, לא אחד ולא שניים, כמעט כולם. הם שאלו אותנו אם יש לנו אישה ברשימה. זה היה לפני שהייתה לנו רשימה סגורה. אמרנו להם שאנחנו דווקא שוקלים, היו לנו שתי נשים שחשבנו לצרף אותן, נשים שראויות לפי דעתנו לפחות."

מי?

"אחת מהן היא מינה פנטון, חברת מועצה שאנחנו מאוד מעריכים. כשפנינו לרבנים, הם אמרו אם אתם רוצים את התמיכה שלנו יש לנו תפיסת עולם לגבי נשים שתתמודדנה בפוליטיקה והקביעה שלנו שאובה מפסיקה של הרב קוק ואנחנו לא נוכל לתמוך ברשימה שיש בה נשים".

הפסיקה אומרת שאסור שיהיו נשים?

"דעתו של הרב קוק שכתובה שלפחות שני מקורות שאני נחשפתי אליהם, היא שאישה לא צריכה להתמודד בפוליטיקה."

ואתה חושב שבשנת 2018 זה משהו שעדיין צריך לתפוס?

"אני חושב שלי אין את הסמכות ההלכתית לבוא ולומר שמה שכתב הרב קוק לא רלוונטי. אז בגלל זה הלכתי לרבנים שחיים בתוכנו היום. אני לא פוסק ולא איש שמתיימר לומר שאני תלמיד חכם, בשביל זה יש רבנים. והרבנים החליטו שלא, שיש בעיה."

אריה קינג, ראש סיעת 'מאוחדים': "לא נמצאה אישה בסדר גודל שתוכל להיכנס לפוליטיקה". צילום: יח"צ

אתה לוקח פסיקה שמדירה מהפוליטיקה 51 אחוז מהאוכלוסייה בלי הסבר המניח את הדעת.

"ההסבר מניח את הדעת, ואני וודאי לא אקרא לך עכשיו את חמשת העמודים של הפסיקה, אבל בגדול הרב קוק מתייחס לנושא של צניעות."

אני מבינה, אבל אני רוצה לשמוע את דעתך

"דעתי היא שלא רק בנושאים הקשורים לפוליטיקה, אלא באופן כללי, אני הולך לשאול רבנים. זו הדרך בה אדם דתי נוהג לפיה. אני חושב שיש מקום לשאול רבנים בנושאים כאלו וזה מה שעשינו. לא רב אחד, לא שניים וגם לא חמישה – וכולם אמרו לנו אותו דבר."

אוקיי. ואתה כנבחר ציבור – את מי אתה מייצג? את העמדות של הרבים או את העמדות של הציבור שבחר בך?

"את העמדות של הציבור."

אז הלכת לשאול את הציבור מה הוא חושב על נשים?

"בדיוק. לציבור שאני פונה אליו בבחירות יש רבנים. כשנאי פונה לתלמידיו של הרב מזוז ואומר שזו דעתו של הרב מזוז, או כל רב אחר, פניתי לרב טאו, הרב ליאור, הרב אבינר. אם הציבור החרד"לי חושב שהרבנים טועים שנשים לא צריכות להיכנס לפוליטיקה, אז הציבור יעזוב את הרב. וזו לא פעם ראשונה שהם אומרים את זה, הם אמרו את זה גם בבחירות לפני כן, אז מה מתעוררים עכשיו? כי מישהו מצא לעצמו סיבה להעלות את הנושא? הרבנים לא שינו את דעתם בגלל לחץ של ארגונים כאלה ואחרים."

אריה, אבל זה לא חורה לך? אתה לא אדם מנותק. אתה אדם דתי ומוכר בציבור החילוני ואתה לא פועל רק עבור הדתיים. אני זוכרת למשל שפעלת בגבעה הצרפתית נגד ההטרדות המיניות של נשים, ועשית זאת עבור כולם. אתה לא חושב שנעשה כאן עוול לקבוצה של רוב, של 51 אחוז מהציבור? אתה ברמה האישית עומד מאחורי זה? מבין שיש כאן הדרה של רוב האוכלוסייה?

"אני מבין טוב מאוד שזאת התחושה של הנשים ואני מבין טוב מאוד את מה שהסבירו לנו הרבנים בייחוד, הרב אבינר איתו למדנו את הסוגיה. תראי זה לא דבר פשוט לפוליטיקאי לצאת בהחלטה שכזו. למדנו את הנושא כדי שנעמוד מאחוריו בלב שקטכשרב אומר משהו אנחנו עומדים מאחוריו. למה זה כל כך קשה להבין את זה? אני לא משנה את דעתי כשהרב אומר משהו שלא מתאים לי. זה לא שאני קיבלתי את זה כתורה מסיני. אני ניסיתי, ניסיתי לאתגר את הרבנים. אמרתי, אולי ההיא אולי ההוא – ואין. היו כמה רבנים, ואמרו לי "תראה, אם תמצא מישהי שהיא בסדר גודל שאתה אומר, שאתה, אריה, או אחרים, היא ברמה אחת מעליהם, בשיעור קומה, לא קוטלת קנים, אם יש אחת כזאת, יש מקום להביא". אבל זה מיעוט מהרבנים אמרו."

אז למה לא לצרף נשים?

"ניסינו, חשבנו, דשנו על נשים שאפשר להכניס, אבל כשאנחנו מדברים על רשימה חרד"לית, אין בסביבה שלנו. לא תמצאי אישה שבאה מהמגזר שלנו שתיכנס לפוליטיקה. אולי ממגזרים אחרים יש, הבית היהודי, רחל עזריה, הציבור החרד"לי – אין. תחזרי אליי אם תמצאי מישהי, מתלמידותיו של הרב מזוז או הרב טאו שתסכים לרוץ איתנו לפוליטיקה. ואם תמצאי, תתקשרי אליי."

אז אני יכולה להגיד שאתם כן מחפשים נשים? אתה מבין את החשיבות של נשים בפוליטיקה?

"לא. לא. אני לא מבין את הבדל בין גבר לאישה בפוליטיקה".

אבל מה מבחינת הקולות, המגוון?

"זה לא משנה. מה זה פוליטיקה? אם אני אדאג לדברים שחשובים לנשים. למה צריך נשים? יש נשים שלא דואגות לנשים. יש חברות מועצה שלא עזרו לנשים פנו אליהם בנושא של הסעות לילדים. והן פנו אליי ואני עזרתי. אין קשר בין גבר לאישה. אומרים שאישה במקומות שצריך להתמודד בבחירות, זה לא המקום שמתאים לה בין אם בגלל צניעות ובין אם בגלל איך שמסתכלים על הנשים. עכשיו, אם ישתנה הדבר בעוד שלוש שנים, והרבנים שאני שואל אותם יחליטו שהדבר השתנה מבחינה הלכתית אני לא אתווכח איתן. תראי, אני עכשיו בדרך לכינוס של נשים דתיות שאני עומד מאחוריו. אני יכול להביא לך קבלות על מה שאני עושה עבור נשים. יזמתי לפני שישה חודשים קורס של שלושה חודשים להעצמת הרבניות בקהילה. אני בעד העצמת נשים במגבלות שהתירו לי הרבנים שעימם אני מתייעץ."

אריה, מסר לסיכום?

"ראשית, לא הייתה שום כוונה לפגוע. אני באמת ובתמים, בדרכי, הולך לפי דעתם של של רבנים. ויש אנשים כמוני, לא מעט כאלה, שיש להם אמונה ודרך חיים שהולכת לפני רבנים וככל שרבנים ישתכנעו שדברים צריכים להשתנות, גם דעתי תשתנה."

אתה תשמח לראות נשים שנכנסות לפוליטיקה?

"מבחינתי זה לא משנה. אם הדעת הרבנית תהיה נוחה דעתי תהיה נוחה. זה עניין הלכתי נטו. אני מקבל את מי ששם נשים ברשימה שלו, תקבלו את זה שגם זכותנו לא לשים נשים."

אריה קינגבחירות לרשויות המקומיותירושליםרשימת מאוחדים