חברות וחברי כנסת נכבדים: מה עשיתם היום כדי למנוע את הרצח הבא?

ביום ראשון בערב נרצחה אנגוץ וואסה (36) מנתניה על-ידי בעלה מסרשה וואסה (24), והפכה לקורבן ה-20 מתחילת השנה של נשים שנרצחו על-ידי בני זוגן. ארבעה ימים לפניה, נרצחה עליזה שפק (50) מנתניה גם היא, על-ידי הגרוש שלה יצחק שפק (54). כדי שהנתון המזעזע הזה לא יחזור על עצמו בשנה הבאה (או בכלל) שאלנו את כל חברות וחברי הכנסת את אותה שאלה: מה את או אתה עושים כדי למנוע את הרצח הבא? אלפי נשים נמצאות בסכנת חיים מידי יום ואנו מצפות ומצפים שנבחרי ונבחרות הציבור שלנו יפעלו כדי למגר את הבעיה. אנו מביאות בפניכן את התשובות שקיבלנו כלשונן מחברות וחברי הכנסת.

הליכוד

ח"כ ענת ברקו: "קודם כל אני מקווה שהשאלה הזו מופנית גם כלפי גברים ולא רק לנשים. אלימות ורצח נשים הם עניינה של החברה כולה. אני מתכוונת לעלות את זה היום בפני ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בישיבת סיעת הליכוד. יש לטפל ולהתייחס לכך ברמה הלאומית ולחפש פתרונות לאלתר. אלימות כלפי נשים היא עבירה סמויה מהעין. גם ילדים נכנסים למעגל הפחד וההשתקה. צריך לעודד שכנים, חברים, ואנשים לדווח על כל מקרה אלימות שהם נתקלים בו. החברה שלנו צריכה להיות עירנית כלפי כל מקרה. לפני מספר חודשים פניתי לראש הממשלה בעניין הזה, ובעקבות פנייתי התקיים דיון בממשלה. כמו כן, נאמתי מספר פעמים בכנסת בנושא זה."

ח"כ צחי הנגבי: "מצטער על שאינני עושה כיום דבר. בכהונותיי כשר המשפטים והשר לביטחון הפנים פעלתי בנושא זה בצוותא עם מערכות האכיפה. כיום פעילותי ממוקדת בתחומי עשיה אחרים. אני תומך במאבק באלימות כנגד נשים."

ח"כ וסגנית שר החוץ ציפי חוטובלי: "עסקתי בנושא הכאוב הזה באופן יסודי כאשר כיהנתי כיו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה. הדבר החשוב ביותר הוא לטפל בגברים האלימים ולא רק לנתק את הנשים הפגועות מסביבתן הטבעית. קיים צורך לייצר מנגנון שיאפשר דיווח של שכנים וחברים, כך שלא צריך יהיה רק להמתין לדיווח של האישה הנפגעת מאלימות".

ח"כ ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין: "אתמוך ואקדם במהירות כל הצעת חוק, תקנה או יוזמה לדיון שיובאו לפתחי בכנסת וימנעו את הרצח הבא. אנחנו מחויבים להוקיע את התופעה הבלתי נסבלת ובלתי נסלחת של רצח נשים במשפחה".

 

ש"ס

ח"כ יעקב מרגי: "הגיע הזמן שמערכת המשפט והמשטרה ושירותי הרווחה יתכנסו וישאלו את עצמם היכן הם כשלו ומה צריך להשתנות כדי שבעלים אלימים ומועדים יורחקו ואף יהיו במעקב של כל הגורמים. צריך לעצור את האלימות בחברה בכלל ובמשפחה בפרט".

 

ישראל ביתנו

ח"כ חמד עמאר: "התופעה מדאיגה ביותר , אני סבור שחשוב ביותר לאתר את אותם גברים אלימים בחברה ולטפל בהם כך שהאלימות לא תהיה יותר כח מניע בהתנהלותם מול נשים. יש לגייס את הגורמים בקהילה וגורמי הרווחה בהנחה שהם מסונכרנים עם משטרת ישראל שאליה מגיעות תלונות נשים על אלימות כלפיהן לטיפול שורש בבעיה. הכל תלוי בחינוך והוא גם הבסיס לפתרון. יש להחמיר בענישה מול כל גילוי של אלימות".

 

הבית היהודי

ח"כ שולי מועלם: "המאבק באלימות נגד נשים חייב להתרחש במספר זירות במקביל – בחינוך, בהסברה, ברווחה, בשיקום, באכיפה, בתכניות טיפול לנוקטים באלימות ובקשר הדוק ורציף בין כל הגופים המטפלים במיגור האלימות ובסיוע למשפחות ויחידים שחיים תחת אלימות כלכלית, רגשית ופיזית. אני פועלת ליצירת ממשקים בין כל גורמי הטיפול כדי שאפשר יהיה לזהות ולעזור לכל אישה ואיש במצוקתם. במשטרה ישנה נכונות להתייעל בקידום המאבק באלימות נגד נשים ובוצעו צעדים שונים בעניין, אולם יחד עם זאת אין מנגנון מסודר של סנכרון בין תחנות המשטרה בהן נשים מתלוננות על אלימות מצד בני הזוג, לבין הרווחה. למעשה יש פה כשל שמחייב עבודת מטה בין משרדית כדי לגשר על הפער. מקרי רצח רבים היו נמנעים לו רק היה קיים מנגנון מסודר שמחבר בין המשטרה לשירותי הרווחה".

ח"כ וסגן שר הביטחון אלי בן דהן: "בעבר, במסגרת תפקידי כמנהל בתי הדין הרבניים פעלתי רבות לאתר מקרים בהם היה חשש לפגיעה באישה מצידו של בן זוגה, והנחיתי את דייני בתי הדין ועובדי בתי הדין להתריע על כל מקרה בו עולה חשש לפגיעה כזו. כיום, כסגן שר איני יכול לקדם חקיקה אלא בתחומים הקשורים למשרד הביטחון. אולם, כל הצעת חוק שתבוא לסייע לפתרון בעיה קשה וחמורה זו – אתמוך בה ללא סייג וללא עוררין".

כולנו

ח"כ רועי פולקמן: "תופעת רצח הנשים על ידי בני זוגן היא המחיר הכבד ביותר שמשלמת החברה על יחס לנשים. חשוב להעלות את הנושא למודעות ולשיח הציבורי ולטפל בו בכל הכלים העומדים לרשותנו, ולחזק את מערכת המשפט והחוק כדי שאלו יוכלו לשמור ולהגן על נשים מגורמים קיצוניים במערכת הציבורית והפוליטית שמנסים להחליש את מעמדן בחברה. אמשיך לפעול לקידום מעמד האישה בכל מקום בו אני פועל כפי שאני וחברות סיעתי עשינו עד כה".

ח"כ אכרם חסון: "היום בקשתי דיון בנושא בוועדת הפנים שאני חבר בה. כתבתי מאמר נגד הרצח הזה, שהוא מנוגד לכל הלכה ואמונה דתית. בחודש הבא נקיים כנס כדי להעלות את המודעות בקרב האוכלוסייה בארץ ואפעל להילחם בתופעה הזו באמצעות מערכת החינוך והתרבות".

ח"כ רחל עזריה: "יזמתי בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשותו של ח"כ אלי אללוף, ישיבה מיוחדת לדון בפעילות הועדה הבינמשרדית לאלימות נגד נשים. לקבל מידע ולבצע מעקב אחר תכניות, תקצוב, פירוט הביצוע והתקציב שהוצא בפועל ומה קרה עם יתרת התקציב שלא נוצל כל שנה. לשמחתי ח"כ אללוף הסכים בשמחה והדיון יתקיים בהקדם. כיום לכאורה יש טיפול ממשלתי שלא מבוצע בפועל. בכך נטפל כעת. מי שהסבה את תשומת ליבי לפתרון הזה היא רות רזניק, שיש לה ידע ותובנות רבות בתחום זה".

 

המחנה הציוני

ח"כ מרב מיכאלי: "שאלנו את שר הרווחה והשר לביטחון פנים למה לא יוצאת תכנית למאבק בתופעה המחרידה הזו של אלימות ורצח כלפי נשים. התשובות היו תמיד 'אה…ב…', והתוצאות הן כאלו. הרי אילו עליזה שפק ז"ל הייתה נדקרת ע"י פלסטיני היינו רואים את ראש הממשלה ורעייתו, ואת כל הקואליציה בשבעה. הענישה לא תמנע לא את הרצח ולא את האלימות, הדבר שצריך לעשות זה לטפל במקור הבעיה. הרי זו לא גזירת גורל. צריך להתחיל להקים מעונות לגברים אלימים ולתת ברירה חד משמעית – או שאתה הולך לטיפול או שאתה הולך לכלא. אין סיבה שמדינת ישראל לא תהיה חלוצה בתחום הזה. צריך לעשות טיפול ייסודי אמיתי. הדבר הכי גרוע זה שלא רק שהדברים האלו לא נעשים, אלא שמה שעושה השר גלעד ארדן זה לחלק נשק לכל דכפין. אנחנו ראינו אתמול בדיוק מה קורה כשיש לאדם נשק בידיים. להרחיב את מאגר בעלי כלי הנשק הוא דבר שמגדיל את הסכנה בעוד שאין בכלל השקעה במניעה".

ח"כ סאלח סעד: "האלימות נגד נשים בכלל ורצח נגד נשים הוא נגע, ואחת הרעות החולות הקשות בחברה הישראלית בכלל. אני נלחם ככל יכולתי ברפורמת הנשק של השר לביטחון הפנים ארדן, שתאפשר גישה לנשק בתפוצה רחבה ביותר ובכך יתגבר האיום המיידי על הנשים. כמו כן אני פועל רבות למען העצמה נשית במגזר הדרוזי ולהעלאת מודעות בעדה בכל הקשור להפחתת מתחים במשפחה".

ח"כ מיכל בירן: "אני מתגייסת לכל קמפיין שעושים בעניין וכמובן מתנגדת לרפורמת הנשק שיזם ארדן, שמרחיבה את השימוש בנשק בצורה לא אחראית בעליל. ארדן טען שהרפורמה שלו תעזור בנטרול מחבלים בפיגועים, אבל על פי נתוני יוזמת "האקדח מונח על שולחן המטבח", אין אפילו פיגוע אחד שנעצר בזכות נשיאה פרטית של נשק. זאת בעוד שמשנת 2011 נרצחו 148 נשים שרובן הגדול נרצחו במקום השקט ביותר – בתוך ביתן, על ידי בני זוגן. רק היום הגבתי על הרצח הנתעב בנתניה וזאת מתוך מחשבה שצריך להעלות את המודעות הציבורית לנושא, ואני שמחה על כך שגם אתן נותנות לכך במה נרחבת".

ח"כ מיקי רוזנטל: "אין דרך אחרת אלא להעמיד את הנושא בעדיפות עליונה במשטרה ובפרקליטות. להרחיק בני זוג מאיימים ומכים, להפעיל אזיקים אלקטרוניים ולהגביר הענישה. מהניסיון שלי בוועדה לקידום מעמד האישה אלה החולשות במצב הקיים".

ח"כ חיליק בר: "נושא רציחות נשים על ידי בני זוגן הוא ללא ספק תופעה הדורשת מהחברה הישראלית טיפול דורש ומענה, ועדיין אנחנו לא מצליחים להוקיע ולהקיא אותו מקרבנו. אין מגזר או דת אשר צריכים לסבול תופעה לא אנושית זו ואין מגזר הנמנע ממנה. במהלך כהונתי בכנסת הקודמת שימשתי כחבר בוועדה לקידום מעמד האישה ותמכתי בקידום כל חקיקה בנושא, נחשפתי למקרים רבים אשר הבית, אותו מקדש פרטי, בוגד באישה באופן הכי בסיסי – ביטחונה האישי. אסור לנו לתת לשני המקרים המזעזעים מהשבוע האחרון להיות סתם עוד חלק מהסטטיסטיקה של אלימות נגד נשים ורציחות על ידי הקרובים להם ביותר, זה צריך לעמוד בראש סדר היום ובחזית המאבקים שלנו כחברה. אני מתחייב להמשיך ולקחת חלק פעיל בקידום החקיקה והאכיפה בנושא".

ח"כ יעל כהן פארן: "כחברת ועדת הפנים, אני פועלת נגד המהלך המסוכן של הממשלה להרחיב את מספר רישיונות הנשק הפרטי על ידי החמרת הקריטריונים למתן נשקים אישיים. כל מקרה רצח של אשה בידי בן זוגה הוא מחריד ונוראי ואנחנו רואים כי רשימת הקורבנות מתארכת. אני כואבת ושולחת תנחומים למשפחות של אנגווץ וואסה ועליזה שפק זכרן לברכה. לצערי, הממשלה לא עושה די כדי לספק מענה והגנה לאותן נשים במצוקה. הסטטיסטיקה מראה כי בהרבה ממקרי הרצח היה מעורב כלי נשק חם ולכן אני סבורה שיש לטפל ביתר שאת ברישיונות. אפעל באופן מיידי להקמת צוות בין משרדי של הרווחה ובטחון הפנים כדי להבטיח שנשקים אישיים לא יגיעו לבתים בהם קיים חשש לאלימות או התעללות".

ח"כ לאה פדידה: "ב-19.11, יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים, יתקיים בכנסת כנס שאני מובילה כשהדגש הוא על אלימות כלפי נשים בתוך המשפחה על רקע החלטת השר ארדן להרחיב משמעותית את הזכאים לשאת נשק. יגיעו מספר ראשי ארגונים ומוסדות שעוסקים בתחום ויציגו שם דרכים להתמודדות".

ח"כ קסניה סבטלובה: "אני רואה בעיה גם בהעדר טיפול בסוגיה וגם ביחס המפלה של שרי הממשלה והקואליציה לרצח נשים במשפחה. רצח של אישה על ידי בן זוגה הוא דבר רגיל וטריוואלי להבדיל למשל מרצח של אישה על ידי מחבל בן עוולה. השרים לא מגיבים, לא קוראים לנקום את דמה של הנרצחת התורנית, לא מבטיחים להרוס את בית המרצח או לפחות ליזום תכנית פעולה שתעצור את הטירוף. וזאת למרות שמדובר במגיפה של ממש שחוצה את כל במגזרים בחברה הישראלית. אני פועלת כל העת להצפת נקודות התורפה כדי לקדם טיפול , שינוי גישה וחקיקה לתקצוב מקלטים לנשים בסיכון, קידום חוקים אשר ירחיקו את הבעלים האלימים מנשותיהן, חידוש נוהלי הגנה מערכתית על נשים בסיכון ואיום, בהעלאה של הנושאים הללו לסדר היום, בהגשת שאילתות לשרים הרלוונטיים ובפעולות פרלמנטריות נוספות. במסגרת הועדה לקידום מעמד האישה אני יחד עם חברותיי עוקבת אחרי תרגום של הבטחות למציאות – הממשלה ממשיכה לגרור רגליים ולמעשה מותירה את דמן של נשים".

ח"כ רויטל סויד: "רצח נשים הוא לא גזירת גורל. לא יתכן שעל שולחן מקבלי ההחלטות מונחת תכנית בין משרדית לטיפול באלימות נגד נשים והיא לא מקודמת. בשנים האחרונות אני מקדמת ופועלת לשינוי גישה של המערכת. במקום להוציא את הנשים המוכות מן הבית ולהרחיקם מהחברה צריך לטפל בגברים האלימים כבר בשלבים הראשונים, כשהאלימות היא מילולית או כלכלית. יזמתי דיון בכנסת, שולחן עגול עם ארגונים, עמותות ומשרדי ממשלה על מנת להטמיע חשיבה שונה. שלא את הנשים צריך להרחיק למעונות לנשים מוכות, אלא את הגברים וזאת עוד לפני שחלה ההסלמה. האבסורד הוא שישנן שתי דירות ייעודיות בהן הגברים עוברים תהליך טיפולי בצפון ובדרום, אך המשטרה והרווחה לא מפנים אליהן את הגברים. בנוסף, פועלים ארגונים ועמותות שכל ייעודם הוא טיפול בגברים אלימים, אך המערכת מתעלמת מהם ולא מתקצבת אותם. המערכת חייבת לחשב מסלול מחדש – את הקורבן הבא אפשר וחייבים להציל".

 

יש עתיד

ח"כ עליזה לביא: "הצעת החוק שלי לאיזוק אלקטרוני על חשוד באלימות תחת צו הרחקה, כבר עברה בקריאה טרומית לפני למעלה משנה ומחכה שמישהו שם יתעורר. תוך פחות משבוע נרצחו שתי נשים על ידי בני זוגן בנתניה, 20 נשים נרצחו מתחילת השנה. זו תוצאה של הזנחה פושעת של הממשלה, והרצח הבא מעבר לפינה. יש פתרונות מעשיים שכבר מונחים על השולחן, אך הממשלה מורחת זמן. כבר ב-2013 הקמתי את הוועדה הבינמשרדית למניעת אלימות נגד נשים. כבר יש תכנית מקיפה, יש תקציב, אך עדיין אין ביצוע ושיתוף פעולה בין המשרדים. זה זמן לשים את הפוליטיקה והסחבת בצד ולעשות מעשה. יש להקים לאלתר את הרשות הלאומית למניעת אלימות, ולקדם באופן מיידי את חוק האיזוק האלקטרוני. אפשר למנוע את האסון הבא".

ח"כ יעל גרמן: "התופעה המזעזעת של רצח נשים בישראל ידועה זה עשרות שנים. גברים, שבניצול אכזרי של כוחם ומעמדם מפעילים אלימות קשה כלפי נשים רק מפני שהן נשים. פניתי בפברואר השנה למשרד המשפטים כיוון שאני סבורה שיש מקום לשנות את החוק. כמו כן הגשתי בקשה לוועדה למעמד האישה כדי לוודא שהנושא יעלה לדיון בכנסת ויהווה במה לדיווח מגורמי האכיפה. לתפיסתי, אנו מטפלים בתופעות חברתיות חמורות כמו רצח עדים ורצח חסרי ישע, מן הראוי להוסיף גם את עילת רצח נשים כעילה לרצח בנסיבות מחמירות, כדי להרתיע ולפעול למיגור התופעה. חשוב להעביר מסר ונורמה הרואה ברצח נשים רצח בנסיבות מחמירות. כל ניסיון לשנות את הסטטיסטיקה מחייב עיגון משפטי וחקיקתי בלתי מתפשר שאומר — עד כאן. כמו כן ניתן וצריך להפעיל תכניות מיוחדות למניעת אלימות ברשויות המקומיות בשיתוף מינהלות נשים ומועצות נשים, משטרה, רווחה  ומתנדבות".

ח"כ מאיר כהן: "אני בעד החמרת ענישה, מענה נקודתי פרונטלי בכל מחלקות הרווחה תוך סנכרון עם המשטרה המקומית. חיזוק תהליכי הייעוץ לסכסוכים בין בני זוג. מערך מידי של הוצאה מהבית של נפגעות אלימות. שלילת רישיון נשק מיידית לגברים המאיימים אף באיום מילולי".

ח"כ פנינה טמנו שטה: "עם פתיחת מושב הכנסת יזמתי דיון דחוף בוועדה לקידום מעמד האישה בנושא רצח ואלימות נגד נשים, הדיון יתקיים ביום רביעי הקרוב. כמו כן, גובשו שורה של הצעות חוק שיזמתי, האחת שלילת כל זכות קניינית של רוצח זוגתו על פי חוק יחסי ממון והשנייה דורשת לאסור האפשרות להסדרי הטיעון עם רוצחים בשל הפגיעה החמורה באינטרס הציבורי. כמו כן הצעת חוק שתשלול את האפוטרופסות של רוצח זוגתו על ילדיהם. אני פועלת בתחום בחמש השנים האחרונות בעיקר על ידי קשר רציף עם ארגון נרצחים ונרצחות. בעברי אני כתבת משפטית ובמקצועי גם עורכת דין, בשל הניסיון הנ"ל לוותי משפחות של נרצחות, סייעתי מול הסיוע המשפטי, סיוע כלכלי והנגשה מול מערכות השונות. בנוסף השתתפתי במספר קמפיינים וצעדות להעלאת המודעות נגד רצח ואלימות כנגד נשים ומאמינה שיש לנו הכוח כחברה לצמצם את התופעה על ידי השמעת קול נחרץ וברור, השקעה של משאבים ומגוון פתרונות ושימת הנושא על סדר היום הציבורי. אני אמשיך לפעול בנושא וקוראת לכולם להתגייס למאבק החשוב הזה שמחרב חיי אלפי נשים ואלפי ילדים שנותרו יתומים".

 

מרצ

ח"כ מיכל רוזין: "רצח נשים היא חלק מתופעה חברתית רחבה של אלימות נגד נשים. הן קרבנות של מדיניות ממשלתית שלא פועלת ביד קשה מול גברים אלימים ומרחיקה את הנשים למקלטים במקום את הגברים. ממשלה שמקלה על התבחינים לקבלת רישיון נשק, ממשלה שמונעת תקציבים ממקלטי נשים ומחלקות הרווחה, שאינה נותנת כלים ראויים למשטרה למנוע את הרצח הבא. אי אפשר להישאר אדישים מול הקלות בה גבר יכול היום לקחת נשק, קר או חם, ולקחת חיים. אני פועלת לחיזוק המקלטים ולשינוי החוק כך שרצח נשים יחשב המתה בנסיבות מחמירות."

ח"כ מוסי רז: "ראשית, אני מבקש להביע צער עמוק על מקרי הרצח הקשים. תופעת האלימות במשפחה ורצח הנשים היא מהתופעות הקשות של החברה הישראלית ועצוב במיוחד שהיא זוכה להתעלמות מוחלטת מצד הממשלה ורשויות אכיפת החוק. כחבר בוועדה לקידום מעמד האישה לקחתי חלק בדיון החירום שיזמה יו"ר הועדה בזמן הפגרה בנושא השפעת רפורמת הנשק של ארדן על נשים, והצבעתי על ההשלכות הקטלניות של הרפורמה על נשים ומיעוטים נוספים. לאחרונה גם השתתפתי בהפגנה במחאה על רצח ותופעת האלימות נגד נשים בחברה הבדואית. לצערי, הממשלה הזו מבחינה בין דם לדם ולא מבינה שרצח נשים הוא טרור".

 

הרשימה המשותפת

ח"כ עאידה תומא סלימאן: "היריעה קצרה מלהתייחס לכל, אבל חשוב לי להדגיש כי במשך שלוש וחצי השנים האחרונות עבדתי ללא לאות כדי למנוע את הרצח הבא. יותר מ-12 דיוני חירום בנושא, לצד עשרות ישיבות ופגישות עבודה שעסקו בהקצאת התקציבים הייעודיים לתכנית הלאומית למאבק באלימות, פניות לשרים ולדרגים בכירים, הצעות חוק, שאילתות ועוד. על פניו ישאל הקורא ומה זה עוזר לנו כש-20 נשים נרצחו מתחילת השנה? אז את השאלה הזו צריך להפנות לשרי הממשלה ולראש הממשלה שלא רואים לנכון אפילו לגנות את מכת המדינה הזו. מבטיחה להמשיך לפעול יום ולילה כדי שכל אישה תוכל לחיות בביטחון".

*

נשמח להוסיף את התייחסותם של חברות וחברי כנסת נוספים, ובעיקר לוודא שההבטחות והכוונות הטובות – אכן ממומשות. יש רעיונות מצוינים, רק צריך חברי וחברות כנסת שמחויבים להוציא אותם לפועל, וזו השורה התחתונה. לצערנו היו מפלגות שאף חבר או חברה בהן לא ענה לשאלתנו והדבר צרם במיוחד עם ההיענות הנמוכה של חברות וחברי כנסת מהקואליציה שבידיהם המפתח לשינוי חקיקה – שלדעת דוברים רבים כל כך היא זו שתעצור את הרצח הבא. אנו מזמינות את נבחרות ונבחרי הציבור שחרדים לגורלן של נשים בישראל, ליצור עימנו קשר.

קרדיטים לתמונות בקולאז' הפותח: ציפי חוטובלי – ינאי יחיאל, מיכל רוזין – ינאי יחיאל, עליזה לביא – רונן פדידה, שאר הח"כים – באדיבות הלשכה/צילום עצמי.

אלימות במשפחהאלימות כלפי נשיםחברות כנסתחברי כנסתכנסתמשטרהרצחרצח נשים