המפסידות הגדולות של הבחירות: הנשים

נכון, שאין עדיין ממשלה וקואליציה אבל אפשר כבר לעשות סיכום של מערכת הבחירות מהסוערות שהיו פה עד כה. לא סיכום מנדטים, ולא סיכום סקרים אלא סיכום תוכן.
כבר עכשיו אפשר לסכם ולומר שמי שהפסיד בגדול הם… אנחנו, הנשים. נשים מהימין ונשים מהשמאל, נשים יהודיות ונשים ערביות, נשים דתיות ונשים חילוניות, נשים סטרייטיות ונשים מהקהילה הלהט״בית. הפסדנו.
הפסדנו כי כבר בתחילת הדרך, אי שם בסוף חודש פברואר, כשהוגשו הרשימות לכנסת, התברר לנו שבכנסת הקרובה יהיו הרבה פחות נשים מאשר בכנסת היוצאת. רוב המפלגות המובילות לא הצליחו לבנות רשימה שתשקף שוויון בין גברים ונשים. דיבורים יפים לחוד ומעשים לחוד. לפי נתוני מרבית הקלפיות בכנסת הבאה יכהנו 29 ח"כיות, ו91 חברי כנסת. בכנסת הקודמת התחלנו עם 29 ח"כיות, בסוף הקדנציה היו 35 ח"כיות, לפי ד"ר עופר קניג, מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, נתון זה ממקם את ישראל במקום ה-76 בעולם (לעומת 66 בבחירות 2015)
 

חברות הכנסת שנותרו מחוץ לכנסת. מתוך עמודי הפייסבוק שלהן

 
הפסדנו כי אפילו הבג״ץ שקבע בהחלטה תקדימית שמפלגות חרדיות חייבות לאפשר לנשים חרדיות להיות חלק מהרשימות,  ההחלטה הזאת לא רק שנבלעה בשיח הציבורי הכללי, אלא שאף אחת מהמפלגות החרדיות – דגל התורה, אגודת ישראל וש״ס – לא דמיינה אפילו לשלב נשים ברשימות שלהם, למרות פסיקת בג״ץ, ולמרות הפעילות המאוד מרשימה של ארגון ״נבחרות״. יותר מזה, למרות שסקרים הראו שהחרדיות לא בכיס של המפלגות החרדיות, ברגע האמת הן התייצבו שם והובילו את המפלגות החרדיות למספר הגבוה ביותר שלהן בעשור האחרון – 16 מנדטים במשותף. 
הפסדנו כשהמדינאית הבכירה בישראל אחרי נתניהו, ציפי ליבני, הלכה הביתה ולא מצאה מקום באף אחת מהמפלגות. 
 

ציפי לבני. צילום מסך מתוך עמוד הפייסבוק של לבני

 
הפסדנו כי אף אחד מהנושאים שחשובים לנו לא היו על סדר היום: אלימות גוברת נגד נשים, שוויון בשכר, חינוך חינם מלידה, כדי לאפשר ליותר נשים לצאת לעבודה, חילוץ נשים מעוני, קידום נשים למוקדי קבלת החלטות גם בנושאים בטחוניים, כן-כן, גם בהיכלות הקודש של הגבריות הישראלית, צריך לקדם שוויון מגדרי. אף אחד מהנושאים האלה לא היה על סדר היום של מערכת הבחירות. 
ככל שהתקדמה מערכת הבחירות לא רק שהלך השיח והקצין, הוא נשאר לגמרי במחוזות הגבר-גבר. 
מי גבר כאן? נתניהו שמוביל ״ימין. חזק.״? או בני גנץ שמוביל מפלגה של שלושה רמטכ״לים? מי גבר כאן, מי שמכהן כשר ביטחון (וגם שר בריאות, וגם שר חוץ וגם אחראי על הסייבר), או שלושה רמטכ״לים ושר אוצר לשעבר? מי גבר-גבר כאן, מי שיודע איך ״לטפל״ בעזה על הנייר, או מי שעושה את זה (לא בהצלחה יתרה, יש לומר) כבר עשור? מי גבר-גבר, מי שמכהן כבר עשור בראשות הממשלה, או ארבעה גברים אשכנזים במעילי יוניקלו כהים על רקע נופי ארץ ישראל? 
הפסדנו כי נותרו בסוף המירוץ רק שתי מפלגות שאותן הובילו נשים – מרצ עם תמר זנדברג שבקושי בקושי עברה את אחוז החסימה וגשר עם אורלי לוי-אבקסיס עם לא מעט תומכות ומצביעות שנותרה בחוץ. 
הפסדנו כי אפילו נשים מצוינות שנמצאות ברשימות המפלגות השונות לכנסת, לא הצליחו להידחף לחזית הפריימים הציבוריים, קולן כמעט ולא נשמע, ולעיתים קרובות הן שימשו כפוסטר רקע לגברים שמובילים את המפלגות שלהן. 

הראשונות במפלגות מרכז-שמאל: מיקי חיימוביץ', אורלי ברביבאי, סתיו שפיר

 
הפסדנו כי אפילו האישה הבכירה ביותר בממשלה היוצאת, מי שבתוקף תפקידה כשרת משפטים ישבה בקבינט המדיני-ביטחוני, אישה יחידה, אפילו היא נכנעה לאסטרטגים התקשורתיים, לפרסומאים ולקופירייטרים והפכה עצמה לחפץ מצודד, אפשרה להם להשתמש ביופי שלה כמוצר מוכר. איילת שקד הופיעה בשני תשדירי בחירות מביכים במיוחד, כשהיופי שלה הוא המוצר שאותו היא מוכרת. פעם בתשדיר הבושם הפשיסטי ופעם כשהיא שרה שיר ״חתונה״ לנפתלי בנט ו״מוכרת״ אותו כשר הביטחון הבא וכרגע לא ברור בכלל אם יעברו את אחוז החסימה. 
 

איילת שקד בסרטון הבחירות. צילום מסך מתוך יוטיוב

 
הפסדנו כי האישה הבכירה ביותר בליכוד – כן, שרת התרבות מירי רגב – הועלמה מתשדירי הבחירות, בשל הטיעון ״המדעי״ שבוחרי הליכוד מעדיפים את ראשי המפלגה ״גברים אשכנזים״ ושעדיף שהיא לא תקלקל את התמונה הזאת. 
הפסדנו כי האישה היחידה (כמעט) שהצליחה לעורר פה את מערכת הבחירות ולבלוט מעל כל השאר הייתה רותם סלע. דוגמנית ומגישת טלוויזיה. לא עיתונאית ולא פוליטיקאית. באמירה טבעית, אינטואיטיבית הצליחה לעורר סערה לרגע, וחטפה. עד כדי כך חטפה שאפילו ראש הממשלה ״לימד״ אותה שיעור ב(אנטי) דמוקרטיה והשתיק אותה ואת כל החברות שנעמדו לצידה.
הפסדנו. והוחלשנו.
ספק אם מה שיבוא אחרי שהסתיימה סוף-סוף מערכת הבחירות המרעילה הזאת, יצליח לשקם את שורת ההפסדים הזאת. ספק אם נצליח אנחנו הנשים, מכל הזרמים, העדות, הלאומים, הקהילות והדעות הפוליטיות, ספק אם נצליח לדחוף את עצמנו ואת הנושאים שחשובים לנו למרכז סדר היום הציבורי והפוליטי כי המכה שחטפנו בבחירות האלה אנושה במיוחד.  
 
 
בחירות 2019 | אנחנו ב-Onlife מתחייבות להביא את כל הדעות ששמות במרכז את מה שחשוב לנשים. ההאשטאג שלנו #טובלנשיםטובלכולם. מוזמנות ומוזמנים לשתף.
 
 
 
#טובלנשיםטובלכולםבחירות 2019לא נבחרות לא בוחרות