הראיון עם המטפלת מנס ציונה: אין תירוץ או מחילה להתעללות

כמו הורים רבים, גם אני עדיין נסערת מהריאיון שקיים אתמול גיא פלג עם "המטפלת המתעללת מנס ציונה". המפלצת הזו, שמופיעה בסיוטים הכי גדולים של כל אחד מאיתנו, זו שעלולה לפגוע ביקר לנו מכל בזמן שאנחנו נאלצים לחזור לעבוד, היא כבר לא תמונה מטושטשת או אישה שמכסה את פניה באולמות בית המשפט. היא אישה אמיתית. ולמרות שנוח לכולנו לחשוב ש"המפלצת" היא משהו שנראה חריג בנוף ושיכולנו לזהות מיד, מדובר בסך הכל במישהי שנראית כמו סבתא חביבה, או סתם אישה נורמטיבית מין השורה. וזה מה שכל כך מפחיד.

אתמול בערב, בעודי יושבת במטבח עם אופיר בתי בת השלוש, מנסה להדביק פערים בשל ההיעדרות שלי ערב קודם לכן (בגלל ההפגנה הדורשת להחמיר ענישה לאותן "מפלצות"), שמעתי ברקע את יונית לוי מבטיחה שאחרי הפרסומות יתקיים ראיון ראשון עם "המתעללת מנס ציונה", ציפי דוד. ברגע הראשון לא האמנתי למשמע אוזניי. הייתי צריכה לרוץ לסלון ולהריץ לאחור את השידור כדי לוודא שזה אמיתי. ולא טעיתי, זה היה אמיתי וכואב ממה שיכולתי לשער.

חסרת נשימה, צפיתי באותה אישה על המסך מספרת בקור רוח מקפיא, מבלי להניד עפעף, על האהבה הגדולה שלה לילדים, על הניסיון העשיר שלה שעליו מעידות ההמלצות הרבות, ועל כך שהיא הופתעה לגלות את עצמה בסיטואציה שהיא לא זוכרת, בהן היא נוהגת באלימות לא מקובלת כלפי הילד שהיא כל כך אוהבת. מטיחה אותו לעבר הרצפה, סוטרת בפניו ומאיימת עליו שתהרוג אותו.

יתרה מכך, היא טענה, היא בכלל קורבן של הנסיבות. עברו עליה שעות קשות ובמקרה זה נפל עליו. על אותו תינוק בן 11 חודשים. זה היה טריגר. עוד היא אומרת בלי למצמץ, שהיא את העונש שלה כבר קיבלה, שההורים פרצו לביתה, צילמו אותה והעלו לרשת. ובכלל, הפרשה הזאת התהפכה עליה והיא קורבן של שיימינג נוראי. מצאתי את עצמי מביטה על המסך וצורחת: "הלו?? את שומעת את עצמך? את העונש שלך כבר קיבלת?!".  ואז, באותו הרגע נפל לי האסימון, מי שיושב ומדבר מגרונה זה עורך הדין שלה. הינה קו ההגנה שלה!

 

"לא התעללות – ניסיון לרצח"

ביום ראשון הגענו כ-200 הורים, יחד עם בת אל ודורון, הוריו של ליאו, "הפעוט חסר הישע מהסרטון", להפגנה בכיכר הבימה להפגין בדיוק נגד זה – אוזלת היד של המערכת והענישה המקלה שמאפשרת למטפלת המתעללת התורנית לצאת עם עונשים קלים בלבד.

ראשית, בואו נדייק את הדברים. להתעלל זה לא להתייחס לתינוק שבוכה או לצעוק עליו. מה שציפי דוד עשתה זה ממש לא התעללות, זה לכאורה ניסיון רצח, לא פחות. כל אדם בעל כושר שיפוט מציאות תקין מבין שלהאביס תינוק ולהכריח אותו לבלוע עלול להרוג אותו. לחסום לו את הפה והאף עם מגבת ולא לאפשר לו לנשום עלול להרוג אותו. יותר מזה, בקלטות שפורסמו, נשמעת ציפורה צועקת על ליאו "אני אהרוג אותך". זו לא "התעללות". לחנוק תינוק חסר אונים, להטיח את ראשו ברצפה ולהישכב עליו – כל אלו יכולים להרוג. למעשה, הם כבר הרגו. נניח שאותה מטפלת הייתה חלילה יורה בפעוט, גם אז היו קוראים לזה "התעללות", מתחשבים בכך שזו "הפעם הראשונה" ומשחררים אותה למעצר בית עד תום ההליכים?

ורק בנס גדול לא קרה אסון. הרי רק לפני שנה הזדעזענו כולנו ממותה של התינוקת יסמין. גם במקרה של יסמין קראו לאותה מטפלת "מתעללת", אפילו שהיא גלגלה את יסמין בשמיכה ונשכבה עליה תוך כדי התעסקות עם הנייד עד שאפסו כוחותיה של הקטנה ומלחמתה לא עמדה לה. אפילו שהמצלמות תיעדו איך, בקור רוח בלתי נתפש, כשאותה מטפלת גילתה שיסמין כבר לא בין החיים היא המשיכה בעיסוקיה. גם אז עדיין קראו לה "מתעללת" ולמרבה הצער, למרות התיעוד המזעזע, נסגרה עסקת טיעון רק בשל חוסר יכולת "להוכיח את כוונתה לרצוח".

אני זועקת כי אני לא מבינה את ההיגיון שעומד מאחורי אותם עונשים מגוחכים שניתנים לנשים האלו. אם אותה מטפלת נמצאה כשירה לעמוד לדין, סימן שהיא בעלת כושר שיפוט מציאות תקין ואמורה לדעת שמה שהיא עשתה מסכן את חייה של התינוקת הרכה – אז האם לא מדובר בניסיון לרצח ובמקרה הספציפי של יסמין וינטה הזה ברצח?! עצוב להודות אבל אנחנו חיים כיום במציאות עגומה שבה 90% מתלונות ההורים לא מגיעים אפילו לידי משפט ותיקים נסגרים בשל "חוסר עניין לציבור". במקרים שבהם התיקים נידונים במסגרת בתי המשפט, הענישה מקלה על סף מגוחכת.

עורך הדין של ציפי דוד מכיר את כל פרצות החוק ונראה כי היא תודרכה היטב. אבל היי, הוא שכח לומר לה שגם כמה דמעות של חרטה לא יכולות להזיק, ואולי רחמנא ליצלן גם פניה נרגשת והתנצלות בפני ההורים של ליאו.

המצב הזה פוגע בנו, בכולנו. בהורים, בילדים וגם במטפלות שרובן מזועזעות לא פחות וסובלות בשל העובדה שהן הפכו לחזקת "חשודות" באופן תמידי. אנחנו חייבים להמשיך ולדרוש ענישה מחמירה לפוגעים בחסרי ישע, חייבים להמשיך ולהילחם על יותר מסגרות ראויות ומפוקחות שיהווו פתרון הולם להורים שצריכים לחזור לעבוד ולא יחפשו את הפתרונות שיש בהן חוסר ברירה. לא יכול להיות ש"אנשים שקופים" יהיו אלו אשר מטפלים ביקר לנו מכל. חייבים להילחם על כך שכל מטפלת תחויב ברישיון והכשרות מתאימות, ושהתחום יהפוך למקצוע ראוי עם שכר הולם. ולבסוף, כשיש הוכחות למי שחרג מהכללים ומנצל את המצב לפגוע בחסר ישע, יש למצות את הדין בעינינו בחומרה. רק כך ניצור הרתעה ונמגר את התופעה.

 

 

**ביום חמישי 30.5.19 בשעה 10:00 יתקיים דיון נוסף בעניינה של הרוצחת של יסמין בבית המשפט בלוד ומחוץ לבית המשפט תתקיים הפגנה הדורשת ענישה מחמירה. יש להגיע עם חולצות אדומות. פרטים נוספים על המאבק ניתן למצוא בקבוצת הפייסבוק "הורות בזכות" ובאתר

 

 

המטפלת מנס ציונההתעללות בילדיםחוק הפיקוחשיחת היום