הורים הפגינו בבתי ספר בחיפה: "תפסיקו למדוד את הבנות שלנו!"

בהמשך ישיר למחאת שבוע קצר של און לייף וההתקוממות נגד המדיניות המפלה והקיצונית של בתי ספר בנושא הגבלת הלבוש של תלמידות, התקיימה היום בבוקר הפגנה בתיכון 'אהוד' בחיפה, שקוראת להנהלת התיכון להפסיק למדוד את אורך המכנסיים לבנות בכניסה לבית הספר. הורים שהגיעו הבוקר לשערי המוסד החינוכי חמושים בשלטים, קיוו שמישהו מטעם בית הספר יגיע לדבר איתם וישמע את דרישותיהם, אבל זכו ליחס קר מהמנהלת והמורות שבחרו להסתגר בתוך בית הספר ולמנוע מהפעילות להיכנס ולהישמע.

מיכל אלבז, אחת מיוזמות ההפגנה, סיפרה על ההתארגנות: "אין כמעט בית ספר בחיפה שלא מעיר לילדות על המראה שלהן ולכן חשבנו לעשות משמרת מחאה מול כל בית ספר כזה. היום בבוקר עמדנו יחד, 11 אימהות ואבא אחד, מול שער בית הספר 'אהוד' עם שלטים שמוחים נגד המדידות המשפילות שהילדות שלנו עוברות. זה היה מצוין והכרחי אבל לא הגיעו הרבה הורים וזה חבל. מצד אחד נראה שיש אדישות ומצד שני יש הרבה כאלו שמסכימים איתנו אבל מפחדים להילחם".

למה את חושבת שהם מפחדים?

"אימהות מפחדות להיות מסומנות על ידי בית הספר, מפחדות שיסמנו את הילדים שלהן ויתנכלו אליהם. שהמורה תעשה פרצופים לילדה, שהמנהלת תתעלם. אחת מהאימהות שהצטרפה למאבק התראיינה למקומון וביקשה שהראיון לא יתפרסם עם השם שלה. אחרות תמכו אבל העדיפו לא להגיע. אני מקבלת תמיכה מטורפת אבל אנונימית, כזו שלא תצביע ברגליים".

ואיך באמת הגיב הצוות החינוכי של בית הספר להתארגנות שלכם?

"המנהלת והמורות הסתודדו ביניהן, התבצרו בתוך בית הספר והבנתי שהן אפילו התכוונו להזמין משטרה. לא ציפינו לתגובה כזאת, חשבנו שהצוות החינוכי יראה בנוכחות שלנו הזדמנות לקיים שיעור בדמוקרטיה לילדים. את מנהלת, אשת חינוך, זאת הגישה שלך? לא פלא שהורים יפחדו להגיע. אמא מבית הספר שהשתתפה בהפגנה במוצהר הסתכנה".

איך היו התגובות של תלמידים שראו אתכן?

"הבנים פחות התייחסו אבל היו הרבה בנות שהתעניינו, חלק מהן עברו ועשו לנו לייק עם האצבע והפגינו תמיכה, אחרות שאלו למה אנחנו מפגינות ומה השלטים אומרים. כשהסברנו הן מיד הסכימו. יש ילדות שאפילו לא הבינו בהתחלה שהן מופלות. חשוב להדגיש שכל התלמידות היו עם טייץ ארוך והתלמידים עם מכנסיים קצרים. הזוי".

למה התחלתן דווקא עם בית הספר הזה?

"המחאה היא כלל ארצית, המדיניות המפלה הזאת קורית כמעט בכל בית ספר, ואצלנו בחיפה המצב לא שונה. אחת החברות אמרה שהורים בבית ספר אהוד קיבלו מייל עם הוראות מדוקדקות לגבי הלבוש של התלמידות, אז החלטנו להתחיל כאן. אין לי בעיה להפגין כל יום בבית ספר אחר ואנחנו מתכוונות להמשיך".

מה המטרה שלכם בסופו של דבר?

"קודם כל אני חייבת להגיד שמטרה אחת הושגה – להעלות את הנושא על השולחן. הנושא מדובר ואני מקבלת תגובות שקבוצות הוואטסאפ בחיפה מפוצצות בשיח על המכנסיים הקצרים, ושצוותי חינוך והורים מדברים ביניהם. יצא מכתב מאוד יפה של מנהלת בית ספר 'הרצל' בחיפה שמתייחס לנושא באופן מכבד ומעביר מסר מרגיע. בעירייה היה שיח עם השירות הפסיכולוגי ועם המפקחות והגיעו שם למסקנות. המטרה הבאה היא לדבר על נושא הצניעות והאורך בכלל כתפיסה ערכית שמרנית שלא מתאימה לעולם החילוני. להעלות שאלות כמו למה מתעסקים בצניעות, למה אורך קשור בצניעות ולמה מכנסיים קצרים, שלפני עשרים שנה ילדות נהגו ללבוש, הם היום דבר מוקצה ואסור".

ההפגנה בבית ספר אהוד בחיפה. צילום באדיבות מיכל אלבז

 

מה את חושבת על פתרון של תלבושת אחידה?

"אני מקבלת את זה ואני חושבת שיכול להיות משהו חיובי בתלבושת אחידה, אבל חוזר מנכ"ל מדבר על כך שזה צריך להיעשות בשיתוף צוות הורים וילדים בדיון, לא בכפייה. אני לא אוהבת מדידת אורך, למדוד אורך מכנסיים לבנות מטמיע בהן תחושה של אשמה ובושה ועושים את זה גם בבתי ספר יסודיים. להתייחס לאורך של המכנסיים זה להכניס אלמנטים מיניים במקום שלא קיים. מובן שאנחנו לא מדברים על מכנסיים שחושפים את התחת, אבל מכנסיים קצרים זה מקובל לחלוטין. המושג 'קצר מידי' לא מקובל במדינה חמה כמו ישראל. אין משמעות לאורך, זה משהו טריוויאלי ומאוד יומיומי אלא אם כן את רואה בזה פריצות וחלק מעולם מושגים אחר".

רתמת גם את הילדים שלך למאבק?

"יש לי שתי ילדות בנות 16 ו-14, וילד בן 10. המאמץ הוא עבור שלושתם. גם הבן שלי לא אמור לגדול בעולם בו נשים מוחפצות. אני לא רוצה שהוא יראה באישה משהו שצריך לכסות כי יש בה חלקים לא טובים. הבת הבכורה שלי מאיה היא תומכת ופעילה. היא הייתה הבוקר בהפגנה ולבשה מכנסיים קצרים ומחתה. היא כמובן לקחה איתה בתיק מכנסיים ארוכים כדי להחליף כשתגיע לבית הספר שלה. היא דעתנית וחזקה ומתכוונת להתמודד על ראשות מועצת התלמידים בשנה הבאה. היא הולכת עם מכנסיים ארוכים ולא מורדת במערכת אבל היא בהחלט מתכננת להילחם על זה כשהיא תיבחר למועצת התלמידים. האמצעית שלי מקבל עליה את הגזירה. היא אומרת שמודדים אצלם בבית הספר חמש אצבעות על הברך, אבל למרות שהיא לא תמרוד היא מקבלת ממני את סט הערכים האלה. היה שלב שאמרתי לה 'אני מרשה לך ללכת עם המכנסיים הכי קצרים בארון' והיא התביישה ללכת איתם. אני מבינה את זה, ילדות לא רוצות לקבל הערות, הן מתביישות".

איך אתן ממשיכות מכאן?

"פנו אלינו מתוכניות רדיו וטלוויזיה כדי שנתראיין אז אנחנו ממשיכות לפעול על מנת להעלות את המודעות. אני רוצה לנסות להגיע למנהלות בית הספר דרך הפיקוח אם הן ירדו מהעץ השמרני, ולנסות לנהל שולחנות עגולים. אני עובדת סוציאלית קלינית. ההשלכות של עיסוק במיניות של הילדות היא קטסטרופלית ופוגעת בדימוי הגוף שלהן. מאוד חשוב להעביר את הידע הזה וכרגע זה נראה מאוד קשה. יצרתי קשר עם העירייה אבל הם כעסו על ההפגנות. ברגע שהם מרגשים מותקפים הם נהיים אנטי וסוגרים את הדלת".

גם אנחנו באון לייף ממשיכים להילחם נגד האפליה בבתי הספר ונאבקות כדי להעלות את הנושא לסדר היום. אם גם אתם רוצים להתגייס למאבק ולהוביל שינוי, הצטלמו במכנסיים קצרים יחד עם הבת/הבן שלכם או לבד, והעלו את התמונה לרשת יחד עם הההאשטאג שלנו #שבועקצר #מחאתהמכנסיים #onlife. יחד נחולל את השינוי.

#שבועקצר #מחאתהמכנסייםמחאת המכנסיים הקצרים של און לייף