"כך הצלחנו לגרום לממשלה להחזיר את תקציב הצהרונים, למאבקים חברתיים יש משמעות"

בשבוע שעבר הודיעו אתרי החדשות בקול תרועה גדול שמשבר הצהרונים נפתר, אחרי שראש הממשלה ושר האוצר הכריזו כי "מצאנו את המקור הכספי, סבסוד הצהרונים יימשך גם בשנת הלימודים הבאה". בשורה גדולה למאות אלפי הורים אבודים שפעם נוספת נפלו קורבן ונשכחו מאחור בעקבות משחקי כוח פוליטיים. אבל נתניהו וכחלון לא "מצאו במקרה" כספים אבודים והעבירו אותם ברוב טובם לסבסוד הצהרונים, אישור התקציב הגיע בעקבות מאבק חריף והתגייסות של הורים עיקשים שהרימו קול זעקה, לא ויתרו, והציפו את המושכים בחוטים במיילים זועמים.

לפני שאספר לכם על המאבק למען תקציב הצהרונים, נחזור להתחלה, כדי להבין איך הגענו למצב הזה. עם פיזור הכנסת שנבחרה רק לפני כשלושה חודשים נוצר ואקום שלטוני, ובינתיים כולנו נותרנו תלויים בממשלת מעבר ללא יכולת משילות, עד לבחירות חדשות שיתקיימו בחודש ספטמבר הקרוב. במצב הקיים ועדות הכנסת לא מתפקדות, ונהיה קשה עד בלתי אפשרי להעביר החלטות ממשלה שנוגעות לתפעול השוטף של המדינה. כל דבר נקשר להסכמים הקואליציוניים, שכרגע לא מתקדמים בגלל הבחירות, והכל תקוע. והפגיעה בכל אחד מהאזרחים דרמטית ופוגענית.

באופן הזוי, תקציב הצהרונים איננו מעוגן בחוק התקציב ומאושר כל שנה בהוראת שעה, ועכשיו משלא הוקמה ממשלה, היכולת להעביר הוראות שעה דורשת לולייניות פוליטית. כתוצאה מכך לא היה מי שיאשר את הארכת הסובסידיה לצהרונים לשנה הבאה, והנטל הכספי למימונם נפל על ההורים, מה שאומר – מאות שקלים נוספים בחודש למשפחות שתלויות במסגרות שפועלות אחרי הצוהריים (פחות או יותר כל הורה עובד בישראל). ולמה הגענו למצב הזה? כי ראש הממשלה, וכל ראשי המפלגות, לא ידעו לשבת יחד עד שייצא עשן לבן, ובמקום למצוא פתרון ולהקים ממשלה, כולנו הולכים שוב לבחירות מיותרות לגמרי.

הפנייה שנשלחה לשרים ולחברי הכנסת. מתוך עצומת המיילים

ההתגייסות שלי למאבק הצודק הזה התחילה בשבוע שעבר, אחרי שפנו אליי בכירים במשרד החינוך ופקידים בכירים בכמה רשויות מקומיות והסבירו לי שיש בעיה עם תקציב הצהרונים. תוך 12 שעות העליתי עצומת אימיילים שכוונה לראש הממשלה, שר האוצר, וחברי כנסת ממפלגות הקואליציה והאופוזיציה. מה שאומר שכל אחד מהם הוצף בעשרות, אם לא מאות, אימיילים בנושא, דבר שיצר המון לחץ על מקבלי ההחלטות. את חבר הכנסת משה גפני, יו"ר וועדת הכספים, סימנתי כמטרה חשובה ודאגתי דרך גורמים מההנהגה החרדית, שידברו איתו ויסבירו לו מה הבעיה בצהרונים ושהיא תפגע בראש ובראשונה במגזר החרדי שנמצא באשכולות הנמוכים של הלמ"ס. גפני הבין וכינס ברביעי בצהרים ישיבה של ועדת הכספים, והסביר שלשכתו מקבלת פניות רבות של הורים (עצומת האימיילים) שדורשים פתרון לצהרונים. משראה שאין מענה, הודיע חגיגית לאנשי האוצר שהוא לא יאשר העברות תקציביות בוועדת הכספים עד שיימצא פתרון. ואכן, תוך שעות בודדות ראש הממשלה ושר האוצר הוציאו הודעה לציבור שנמצא פתרון וגויס הכסף והצהרונים יפעלו כסדרם בתחילת השנה. צעד קטן לממשלה, וגדול לנו – ההורים.

בחרתי לספר לכם על התהליך לא כדי להתהדר בקרדיט מיותר, אלא כדי שתבינו שההשתתפות של כל אחד ואחת מאיתנו משמעותית ומשפיעה. יש לנו כוח לשנות, כשאנחנו נלחמים ומתאגדים יחד, מקבלי ההחלטות שומעים אותנו. ואם אנחנו לא נילחם עבור הילדים שלנו, אף אחד אחר לא יעשה זאת. נושא הצהרונים הוא רק סימפטום. במדינה שבה רובן המוחלט של האימהות חוזרות לעבודה מיד בתום חופשת הלידה – לא יכול להיות שהמדינה לא נותנת מענה לצהרונים, ושאנחנו צריכים להיאבק על דבר כל כך טריוויאלי. יצרתם בעיה? עכשיו תפקידכם לדאוג לפתרונות מידיים, אנחנו האזרחים לא צריכים לשלם את מחיר ההתעקשות שלכם.

אנחנו חייבים להיות עם יד על הדופק ולהמשיך להילחם על הזכויות שלנו, כי לא מדובר רק בצהרונים. גם התקציב לבניית כיתות חדשות תקוע, מה שאומר שילדינו ימשיכו להיות סרדינים, וגם תקציב תנועות הנוער והמכינות הקדם צבאיות לא מאושר. בישראל 2019 עוד לא השכילו להבין שהחינוך הבלתי פורמלי חשוב ומשפיע על הנוער לא פחות וייתכן שאף יותר, מהחינוך הפורמלי. וזה לא הכל, יש תקציבים רבים שתקועים ומחכים לאישור – תקציבים לחינוך בפריפריה , תקציבי המתנ"סים ועוד.

אז כן, ניצחנו במאבק קטן אבל המלחמה עוד לפנינו. וכאן אתן ואתם נכנסים לתמונה, לאזרח הפשוט בעידן הדיגיטלי יש יכולת להשפיע בכמה הקלקות קלות. היום כבר לא צריך לצאת עם מגפונים לבית ראש הממשלה או לבית של שר האוצר. היום בפעולה קלה (וחוקית לגמרי), אפשר לעשות הפגנה דיגיטלית, עוצמתית ומשפיעה במיוחד בתוך הטלפונים והמחשבים האישיים של מקבלי ההחלטות . קוראים לזה עצומת אימיילים.

אני קורא לכם מכאן להמשיך להילחם איתי, זה הזמן שלנו לשנות. לחצו על הקישור והצטרפו להפגנה הדיגיטלית בקליק, ונדאג כבר עכשיו לתקציב לבינוי כיתות, לתנועות הנוער, למכינות הקדם צבאיות, לחינוך בפריפריה, ולמתנ"סים. אל תוותרו. אנחנו יכולים לעשות שינוי. הם שומעים אותנו.

בנימין נתניהומאבק חברתימשבר הצהרוניםמשה גפנימשה כחלון