כל מה שאתם צריכים לדעת על פעולות המחאה נגד המטפלות המתעללות

ציפי דוד, מטפלת מנס ציונה סטרה, לתינוק בן 11 חודשים, הכתה אותו, האכילה אותו בכוח, הטיחה אותו על הספה, ואיימה עליו. כרמל מעודה, מנהלת משפחתון בראש העין, חשודה כי נהגה להכות את ילדי המשפחתון, דחפה להם אוכל עד שהקיאו, האכילה אותם בקיא שלהם והעמידה אותם בפינה למשך שעות, שתי מטפלות מחיפה חשודות שהתעללו בתינוקת בת חצי שנה. אלו רק מקרים מהחודשיים האחרונים וכאלה שידועים לציבור הרחב.

האירועים האחרונים גרמו להורים ברחבי הארץ להתאחד ולהכריז על מלחמה נגד המצב הקיים. בשבועות האחרונים קבוצות פייסבוק שקמו על מנת לקדם את חוק הפיקוח ופועלות בעקבות המקרה של יסמין וינטה ז"ל ומקרים אחרים, החליטו להעלות הילוך ומקדמות במקביל כמה יוזמות שנועדו לשנות את המצב הקיים. גם אנחנו באון לייף החלטנו להתגייס למען הנושא החשוב, להציף את המאבק, ללחוץ על מקבלי ההחלטות ולתת קול להורים שילדיהם נפגעו. 

רבים רוצים להשתתף ולהילחם למען הילדים שלהם, אבל מרגישים אבודים ומבולבלים נוכח המצב. כדי לעשות סדר בדברים ריכזנו את היוזמות האחרונות בנושא, ואת כל האירועים הצפויים. כולם יכולים להשתתף ולהשפיע:

הפגנות במוקדים שונים ברחבי הארץ:

קבוצת הפייסבוק 'נלחמים ונאבקים למען הילדים', בשיתוף קהילת 'נשות פתח תקווה מנהיגות שינוי', ו'דור איתן – קידום מעמד הילד בישראל', מארגנת הפגנות במוקדים שונים ברחבי הארץ. ההפגנות יתקיימו ב-7 ליולי בשעה 19:00, ומטרתן לדרוש פיקוח מלא על כל הגנים לילדים בגילאי 0-3: "אנחנו דורשים מצלמות במעגל סגור, אנחנו דורשים סייעות/מטפלות שעברו מבחני התאמה לתפקיד, אנחנו דורשים שיחמירו את הענישה למתעללים. כולנו יחד נצליח להביא את השינוי". מארגני האירוע צופים כמות גבוהה של מפגינים וכבר קיבלו פניות מחברי כנסת מסוימים שהתעניינו באירוע. ההפגנות ייערכו ב-11 מוקדים ברחבי הארץ: בתל אביב – ליד קריית הממשלה, בחיפה – מול גן, בירושלים – מול בית ראש הממשלה, בבאר שבע – מול בניין העירייה, בקריית גת – בכיכר פז, וכן במודיעין, צומת גולני, אופקים, אילת, יבנה ובדימונה.

לטובת האירוע הוקמו קבוצות וואטסאפ ייעודיות:

מוקד ת"א, מול קריית הממשלה,בנייני עזריאלי: 
https://chat.whatsapp.com/JtkjIKFcqvpInLJ3Nconhq

מוקד חיפה, מול גן האם:
https://chat.whatsapp.com/IcvwbgxfaKyBFUbycCf2DF

בנוסף קוראים יוזמי המחאה לגולשים להעלות תמונה של הילד/ה עם הכיתוב 'מפסיקים לשתוק! דורשים מהפכה בחינוך לגיל הרך' עם התיוג #מפסיקיםלשתוק.

עצומה ואיחוד מאבקים לקראת הבחירות:

אסנת ואתורי, מנהלת קהילת 'הורות בזכות', שמונה למעלה מ-320 אלף חברים. קוראת לחברי הקבוצה ולהורים מודאגים נוספים לייפות את כוחה כדי שהיא תוכל לייצג אותם באופן רשמי מול ראשי המפלגות ולהעביר אליהם דרישות קונקרטיות לשינוי המצב. ואתורי מקדמת את נושא הסדרת החינוך לגילאי לידה עד שלוש כבר שנים אחדות, והייתה פעילה בולטת במאבק למען חוק הפיקוח.

אסנת, שליוותה את הוריה של התינוקת יסמין וינטה ז"ל מאז מותה, מגייסת במקביל תרומות למענם שכן מצבם הכלכלי הידרדר מאז המוות האכזרי של בתם. "כבר יותר משנה שאף אחד לא דואג להם והם קורסים תחת הנטל הנפשי והכלכלי", אומרת אסנת, "אין להם אישורי עבודה, אין להם כסף, בית וגם הזוגיות שלהם קרסה בתוך כל התופת אותה הם חווים שעה שעה, יום יום, כבר יותר משנה. זוג הורים צעיר שהגיע לישראל לבנות עתיד ונלקח מהם הכל. הפרויקט הזה נועד להעניק להם תקוה, הזדמנות לשקם את עצמם, לומר להם תודה ולהזכיר להם שהם לא לבד".

 

פנייה המונית לשרים וחברי כנסת

ענת דייגי בורג, מנהלת הקבוצה 'הורים למען אחריות מלידה', הוציאה מכתב לשרים ופקידי ממשל בדרישה לעדכן בעניין התקדמות תקנות חוק הפיקוח ובקשה לכינוס חירום של ועדה מיוחדת בעניין. דייגי מבקשת מגולשים להעתיק את תוכן המכתב ולשלוח אותו שוב לגורמים הרלבנטיים כדי להציף אותם בפניות בנושא.  

פעילות רשת לקידום החמרת ענישה למטפלות מתעללות 

בת אל רוגוב, אמו של התינוק שעבר על פי החשד התעללות ע"י המטפלת ציפי דוד, קוראת להחמרת עונשן של מטפלות מתעללות וביניהן כמובן ציפי דוד, ומבקשת מגולשים להעלות תמונה שלהם עם מגבת על הפנים עם הכיתוב #לחנוק תינוק זה ניסיון לרצח. בין אלו שכבר הביעו תמיכה והעלו תמונה לרשת היו חברות הכנסת  מירב לוין וקארין אלהרר.

אסנת ואתורי מסרה: "לצד גל ההפגנות שמתארגנות בכל רחבי הארץ והרשת הגועשת, חייבים לנצל את הבחירות הקרובות כדי לחולל שינוי. לפני יותר משנה כבר הבנו כמה רחוק ההפקרות הזו יכולה להגיע. בכל פעם שנדמה לנו שהגענו לשפל, מגיע פרסום חדש שמוכיח עד כמה זה יכול להיות גרוע יותר. הפגנו. זעקנו. נלחמנו. אף אחד לא שמע. אוטוטו בחירות ויש לנו סיכוי אמיתי להחליט שמי שרוצה את הקול שלנו, צריך להיות ראוי לכך. הילדים שלנו לא יכולים לזעוק, הם עם ידיים קשורות (תרתי משמע). מחובתנו להצטרף למחאת התינוקות ולהשמיע את קולם. עכשיו, הרגע. אני קוראת לכולם להצטרף למחאת התינוקות, לחתום על העצומה הזו וביחד ננהל את השיח הזה אל מול ראשי הסיעות, מי שירצה להיבחר יהיה חייב להתחייב לפעול ולשים את השמירה על ביטחונם של הילדים שלנו מעל לכל".

ענת דייגי מסרה: "אני פעילה בעניין חוק הפיקוח כבר תקופה מאוד ארוכה. לצערי הרב בשלב הזה אנחנו מסונדלים בגלל הבחירות, אבל אם יש משהו שבכל זאת אפשר לעשות זה לכנס דיון חירום בעניין התקנות. לפחות כדי שנגיע ליום שאחרי הבחירות שהכל יהיה מוכן ולא נצטרך להתחיל מחדש. בנובמבר האחרון עבר חוק הפיקוח, חוק מסגרת שמאפשר למשרד סמכויות של אכיפה, הענשה והרתעה, אבל הוא תקוע כי צריך תקנות בתוכן מגדירים מה מותר ומה אסור שיקרה במסגרת, כמו למשל כמה מטפלות יהיו, מה יהיה השטח המינימלי שצריך כל ילד (כדי שהילדים לא יהיו דחוסים במקומות קטנים וצפופים) תקנות בטיחות, כמה ילדים יכולים להיות במסגרת וכן הלאה. אנחנו רוצים שמשרדי העבודה והרווחה יעשו את העבודה כבר עכשיו כדי שיום אחרי הבחירות יהיה אפשר להעביר חקיקה. הפנייה שלנו דורשת להמשיך לעבוד על אף שאין כנסת. בינתיים אף אחד לא חזר אליי אבל אני אופטימית. יש לנו הזדמנות לשינוי".

נטלי בוזגלו, ממנהלי הקבוצה 'נלחמים ונאבקים למען הילדים', מסרה: "אי אפשר לישון בלילה כשכל יום צצים עוד מקרים. המצב מזעזע ואי אפשר להמשיך ככה. החלטנו שאנחנו עושים לזה סוף לפני שהורים ייקחו את החוק לידיים ואז בכלל יהיה פה בלגן מטורף. אנחנו דורשים הכשרה של אנשי צוות ובדיקות רקע, כתיבת תקנות לחוק הפיקוח, החמרת ענישה עם מי שפוגעים בפעוטות, ושינוי החוק כך שצילום בגן לא יחשב להאזנת סתר. עצוב שכל תיק נסגר במעצר בית ואז כל בחורה יכולה לפתוח גן. חייבים להחמיר בענישה. קיבלנו פניות מהורים ברחבי הארץ שרוצים להגיע להפגין, אנחנו צופים היענות ענקית".    

#לאמפקיריםאתהילדיםהתעללות בילדיםחוק הפיקוח