לאחר הצפייה בסרט של אורלי וגיא המסקנה ברורה: החקירה בפרשת אייל גולן חייבת להיפתח שוב

אייל גולן ניסה בכל הכוח לגרום לכך שהסרט עליו לא ישודר, אבל זה לא הצליח לו. אתמול, שלישי, ובמקביל לדיווחים על הפגנות בני ובנות העדה האתיופית ברחבי הארץ נגד אלימות משטרתית, נחשפנו שוב – והפעם מזוויות שטרם שמענו – לפרשת 'משחקי חברה'. הסרט שיצרו העיתונאים אורלי וילנאי וגיא מרוז עבור 'רשת 13', עסק בסיפור הלא פתור ההוא, שהרעיד את המדינה לפני שש שנים.

כפי שכולנו שמנו לב, הפרשה שהתפוצצה בשנת 2013 לא באמת שככה. אמנם עברה תקופה לא מבוטלת מאז שהתוודענו לסיפור, אבל העניין הציבורי והרצון להבין מה בדיוק קרה, ממשיך להיות רב. הסרט של אורלי וגיא גרר הרבה מאוד הייפ והצית ויכוחים לא פשוטים ברשתות החברתיות. מצד אחד יש מי שטוענים שהחקירה נסגרה וגולן לא הורשע בדבר, ומנגד, יש המתמקדים בהיבט המוסרי ובניצול הכוח, שאין עלינו כחברה לקבל. לכך נוסיף כי בשנתיים האחרונות, עם מהפיכת me too, יחסי הכוחות בין גברים ונשים בהקשר המיני לא ירדו מסדר היום הציבורי, ולכן העיסוק בפרשת אייל גולן ויחסי הכוחות אל מול ארבע הנשים המרכזיות הלוקחות חלק בפרשה, אך טבעי.

כזכור, בנובמבר 2013 נפתחה חקירה משטרתית נגד אייל גולן בחשד שקיים יחסי מין עם קטינות. החקירה כללה גם את אביו, דני ביטון, כשהחשד היה בעילה אסורה בהסכמה של קטינות. מסקנת החקירה הייתה, כי לפחות ארבע מהקטינות העידו עדות שקר בחקירתן. בפברואר 2014, שלושה חודשים לאחר תחילת החקירה, הודיעה הפרקליטות על סגירת התיק. למרות זאת הוגש כתב אישום נגד אביו של גולן, אשר הורשע במסגרת עסקת טיעון ביצוע עבירות מין ונידון לשנתיים מאסר בפועל.

מאז אותה פרשה הקריירה של גולן נפגעה משמעותית, יש שיאמרו אנושות. בני פרץ, מנהלו של גולן, טען בסרט כי הפרשה גררה הפסדים של עשרות מיליוני שקלים. עד היום הסיפור מרחף מעל כל ראיון, כתבה או ידיעה שעוסקת בזמר המפורסם, למרות שאינו לא מדבר על הפרשה כלל. עורכי דינו מדברים. ב'כלכליסט' אפילו פרסמו את "מצעד האיומים והתביעות של אייל גולן", דרך הומוריסטית לטפל בנושא לא כל כך מצחיק, שמסכמת את ההתמודדות שלו עם הפרשה בשש השנים האחרונות.

 

הפרקליטות מודה בכשלים, אך עדיין אפשר לתקן

הסרט ששודר אמש לא היה חף מטעויות. היו חסרים בו קולות רבים שהיו יכולים להשלים את החורים שנותרו לאחר השידור. רציתי לשמוע אנשי ונשות מקצוע שיכולים להסביר על הפגיעה ופוסט הטראומה שעברו חלק מהנשים לאחר שנחשפה הפרשה, תגובתם של עורכי דין נוספים שהיו מעורבים בייצוג כמו עו"ד ששי גז שקיבל זמן מסך קריטי ב'צינור' ששודר לאחר מכן, שיכול היה להיות מתועל לשמיעת קולה של אישה (שהיו נעדרות לחלוטין מהפאנל בהנחיית גיא לרר) או מפקד מחוז תל אביב דאז, בנצי סאו, שמעורבותו בפרשה נותרה עלומה. עוד הייתה חסרה לי תגובתו של העיתונאי גיא פלג, שהיה נראה כי חשף את הפרשה הזו מהר מידי ומוקדם מידי (או למי במשטרה היה נוח לא לבקש צו איסור פרסום של הפרשה), מה שהוביל לחקירה המנוהלת במקביל לפרסומים בתקשורת, ולמכבשי לחצים גדולים שהמערכות ככל הנראה אינן חסינות בפניהם. גם הפרקליטה המלווה לא נדרשה להסברים למה לא דרשה חקירה יסודית יותר ובמקום זה סגרה את התיק. האם גם עליה הופעלו לחצים?

אבל נשים את השגיאות האלה בצד. נלך לעיקר: הסרט הביא לידיעת הציבור עדויות שונות מאלו שנשמעו בחדרי החקירות, ואותן "שקרניות" סיפרו בקול בטוח שהן הרגישו מנוצלות באותה התקופה ושקיימו מגע מיני עם אנשים שלא רצו בכך. "אונס נפשי" קראה לזה אחת המרואיינות. קולן הרם והברור עמד בניגוד גמור לזה של גולן, שנשמע מגומגם וחסר ביטחון, כאשר השיב לשאלותיהם של אורלי וגיא. היה קשה להתעלם משפת הגוף ששידרה חוסר נחת. על פי הסרט איש לא שאל אותם על סמים שהיו סביב, או על הכסף ששולם להם תמורת ה'פינוקים' שהעניקו לגולן וחבריו. אגב חלק מהחברים האלה כלל לא נחקרו במשטרה. 

וכעת, אני משערת כי המסנגרים על גולן ישתמשו בימים הקרובים בכל תחמושת אפשרית וינסו בכל מאודם לבטל את הלגיטימיות של הפרסום ואת דברי הצעירות. זה יהיה מלוכלך, אכזרי ואלים. אבל אני אופטימית, כי כוחה של האמת גדול יותר. האמת, שבמהלך החקירה לא הגיעו למיצויה לפי עדות הפרקליטות – הצליחה דווקא להיות מאוד ברורה בסרט של אורלי וגיא, למרות כל סימני השאלה שנותרו פתוחים. ברור כשמש כי אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר, והחקירה בפרשת "משחקי חברה" חייבת להיפתח מחדש. עדויות הבנות צריכות להיגבות בשנית, יש לאסוף ראיות נוספות עד כמה שאפשר ולתת לציבור דין וחשבון מלא, מקצועי ואמין, על פרשה שנותרה פתוחה למרות שהחקירה נסגרה.

בסיום דבריי אני רוצה לפנות לשלוש הנשים היקרות שהתראיינו אתמול. אותן "שקרניות", שנמצאו דוברות אמת. אותן קורבנות שסופגות ביוש, כינויי גנאי ובריונות קשה, ושלמרות הכל לא שותקות. אמנם בחרתן לטשטש את פניכן (אני יכולה להבין למה), אבל קולכן היה בהיר לחלוטין. הקשבתי לכן בקשב רב, וכמוני אני בטוחה שעוד מאות אלפים. אנחנו שומעות אתכן. אנחנו שומעים. ואנחנו מאמינות ומאמינים. אני משערת שהתקופה הקרובה לא עומדת להיות פשוטה עבורכן, אבל זו ההחלטה הנכונה והאמיצה, ההחלטה האחראית. יש בה מסר ציבורי חשוב, אבל לפני הכל – היא באה לעשות צדק איתכן. אני מאחלת לכולנו שהוא ייעשה.

תמונה ראשית: צילום מסך פייסבוק אורלי וגיא, רשת 13

אייל גולןדני ביטוןיחסי מרותמשחקי חברהניצולקטינות