דרישה מהפוליטיקאיות: מנעו את הדרת הנשים מוועדות הכנסת

אתמול התחילו במלאכת ועדות הכנסת הזמניות, וכבר אפשר להבחין במגמה בולטת: מחסור בנשים. בין השאר הוחלט כי ח"כ אבי ניסקורן יעמוד בראש הוועדה המסדרת, ח"כ גבי אשכנזי בראש ועדת חוץ וביטחון, ח"כ עופר שלח יעמוד בראשות הוועדה לטיפול בנגיף הקורונה, וח"כ מאיר כהן מועמד לתפקיד יו"ר הכנסת. האישה היחידה שמופיעה בכל הרשימה המכובדת הזו, היא ח״כ עאידה תומא סלימאן, שנבחרה לעמוד בראש ועדת העבודה והרווחה.

בעקבות כך, פעילות פמיניסטיות וארגונים שלחו מכתב הפונה לחברות הכנסת מגוש ה-61 בקריאה לעמוד על הזכות לייצוג שוויוני בתפקידים אלו, ולדרוש מינוי ח״כיות לראשות ועדות הכנסת שעתידות לקום. "אנו קוראות אליכן, נבחרות הציבור ממפלגות המרכז והשמאל, להתאחד לקריאה משותפת למול מקבלי ההחלטות במפלגות השונות ולדרוש ייצוג הולם לנשים בראשות הועדות ובמוקדי קבלת ההחלטות", הן כתבו בפנייה. "לא יעלה על הדעת כי בשנת 2020, לאחר מאבק ארוך ומתמשך בהדרת נשים במרחב הציבורי ובייצוג שווה והולם במרכזי הכוח, נשים מודרות מלב ההשפעה על החברה הישראלית בכנסת ישראל".

עוד הוסיפו: "שילוב חברות כנסת בעבודה הפרלמנטרית מהווה אבן בוחן ליכולתה של החברה הישראלית לכונן חברה בריאה שוויונית והוגנת. קהילת הפמיניסטיות בישראל נושאת אליכן עיניים בציפייה לראות פעולה משמעותית ורחבת היקף בעניין הנדון. לא די שהייצוג יראה אלא נדרשת כאן עשיה קונקרטית ומיידית".

הפעילות שלחו עותק מהמכתב גם לראשי ״כחול לבן״ ולחברי הכנסת שמונו לראשי ועדות, והסבירו: "חברי הנהגת כחול לבן הבטיחו למן המערכה הראשונה כי העדר ייצוג הנשים בהנהגת המפלגה יפוצה על ידי מתן תפקידים וסמכויות בכנסת. עד כה הבטחה זו לא קוימה. לגבי ראש הוועדות החדשים, נדמה כי קולם נדם ביחס לייצוג החסר וטוב יהיה לשמוע האם יש מי שמוכן יהיה לפנות את מקומו לח״כית לטובת כינון חברה צודקת יותר".

אור סיונוב, שעומדת מאחורי היוזמה, אמרה לאון לייף: "קבוצת פמיניסטיות שוחחה אתמול בכאב גדול על העדר הייצוג בוועדות. ניסחתי את המכתב ותוך שעה היו לו מעל ל-100 חתימות של נשים מכל השדרה הפמיניסטית – מהאקדמיה, מהשטח, מעולם המשפטים, מהקהילה הלהט"בית, וכן מארגוני הנשים המרכזיים".

סיונוב הדגישה ש"אנחנו רגילות שדורשים מאיתנו 'להמתין לתורינו', אבל זה פשוט בלתי סביר שלא יהיו נשים בראש הוועדות בכנסת, בטח אחרי שהובטח על ידי ראשי כחול לבן כי הם יפצו על העדר נשים בהנהגת המפלגה באמצעות תפקידים רבי משמעות בכנסת".

את מאמינה שיש למכתב יכולת לשנות את הדברים? בסופו של דבר היו להם שלוש הזדמנויות להוסיף נשים לרשימה עצמה וזה לא קרה למרות ההפצרות.

"אני מאמינה שהבחירה שלהם (מעוותת ככל שתהיה) לא יכולה להשפיע על המאבק שלי ושלנו. ואני עושה במסגרת היכולות שלי את מה שאפשר. מתחילת המערכה הזו, לפני יותר משנה, אני כותבת ומפצירה, ולא רק אני. אנחנו זוכות לתגובות עמומות במקרה הטוב. יש כאן רשימת גברים עם ועדה מסדרת (אפילו אין להם פריימריז להאשים) שבחרו באופן פרימיטיבי (אין מילה אחרת) לדחוק נשים לתחתית הרשימה. ואני מאמינה שאסור לנו לשבת בשקט.

"בנימה אישית אני עצובה ומאוכזבת", מוסיפה סיונוב. "מי שעומד בראש המחנה המתיימר להביא עימו רוחות של שינוי, אבל ב-2020 מתעקשים על המשך הדרת נשים כאילו הם באמת תקועים באיזה קוקפיט מהמאה הקודמת. אני חושבת על האחייניות שלי ובכלל על ילדות ונערות בכל הארץ, ומה המסר שעובר אליהן כאשר הן לומדות למי נותנים את ההגה? מי מקבל את ההחלטות? מי יושב בעמדות הכוח?".

***

אלו ימים קשים במיוחד לנשים במעגל האלימות. נשים וילדים שההסתגרות בבית עם בעל או אבא מכה קשה להם שבעתיים. מרגישה שאת צריכה סיוע? אזן קשבת? התקשרי 6724* קו החירום של ל.א לאלימות ואון לייף  24/7 בכל השפות. אנונימיות מובטחת. 
ועדות כנסתכחול לבן