עשירית בדרך? מספר שיא של מנכ"ליות במשרדי הממשלה

הממשלה ה-36 מונה מספר שיא של שרות, וזה נתון שיכול להיות מאד משמח ויכול גם להיות מטריד, משום שעדיין מדובר רק בשליש (תשע מתוך 27). בכל מקרה, מדובר בהישג יפה לממשלה הנוכחית, ומותר לשמוח בו. אבל במקביל, מתנהלת התקדמות משמעותית לא פחות, שלא כל כך מדברות ומדברים עליה: מספר שיא של מנכ"ליות משרדים ממשלתיים. רוב השרות החדשות בחרו למנות נשים למנכ"ליות המשרד, וכך עשו גם חמישה גברים עד כה. זו התקדמות משמעותית ומרגשת מאד.

שרות ממשלת בנט לפיד: מרב מיכאלי (צילום רון קדמי) שרת התחבורה, יפעת שאשא ביטון שרת החינוך, איילת שקד שרת הפנים, שורה שנייה מימין אורנה ברביבאי שרת הכלכלה, תמר זנדברג השרה להגנת הסביבה, פנינה תמנו שטה שרת הקליטה, שורה שלישית אורית פרקש הכהן שרת החדשנות והמדע, מרב כהן (צילום אלעד מלכה) השרה לשוויון חברתי וקארין אלהרר שרת האנרגיה

שרות קובעות מדיניות, אבל המנכ"לית היא שאמונה על יישום המדיניות הזאת, ויש לה בידיים הרבה מאד כוח. יש לה גם השפעה גדולה ויש לה, לא פחות חשוב, תקציב גדול. בסופו של דבר יש לה יכולת לקבוע, גם ברמת המיקרו, איך יראו חיי היומיום שלנו. מה יקרה איתנו, הציבור, כשאנחנו הולכים לים, כשאנחנו נוסעות ברכבת, או באוטובוס, כשאנחנו מחליפות ספק אינטרנט, כשאנחנו טסים לחו"ל.

לפני שנתיים עמדו שתי נשים בלבד בראשות משרד ממשלה, ועכשיו אנחנו על תשע. ולא בחסד, ממש לא. בזכות. המנכ"ליות החדשות הן מקצועיות ורבות הישגים, וכך בדיוק זה צריך להיות. כי במשך שנים הטענה מול כל מי שדיברה על ייצוג היא שאנחנו המפלות כי אנחנו רוצות למנות לתפקידים נשים רק בגלל שהן נשים ובעצם "מורידות את הרמה" טענו נגדנו שוב ושוב שהבחירה צריכה להיות על סמך הישגים ויכולת ולא כי המועמדות הן נשים. שוב ושוב נאלצנו להתגונן ולהזכיר שאנחנו רוצות שיוויון. שאנחנו רוצות שישפטו על סמך היכולת ולא על סמך מה שיש לאנשים במכנסיים וכי שיטת חבר מביא חבר מונעת שוב ושוב מנשים מוכשרות ומקצועיות להתקדם, רק משום שהן נשים ולא משום סיבה אחרת.

שורה ראשונה מימין: יעל מבורך, מנכ"לית המשרד לשוויון חברתי, שי לי שפיגלמן, מנכ"לית משרד המדע, לירן אבישר בן חורין, מנכ"לית משרד התקשורת, שורה שנייה מימין: נעמה קאופמן פס, מנכ"לית משרד החקלאות, מיכל פרנק, מנכ"לית משרד התחבורה, ציונה קניג-יאיר, מנכ"לית משרד התפוצות, שורה שלישית מימין: נעמה שולץ, מנכ"לית משרד ראש הממשלה החליפי, גלית כהן, מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, רוני אלון, מנכ"לית המשרד לשיתוף פעולה אזורי

המנכ"ליות החדשות (ששלוש הוותיקות מביניהן מכהנות כשנה) מביאות איתן יכולת והישגים, מקצועיים ואקדמיים שלא נופלים מאלו של כל גבר. המינויים האלו, סוף סוף מוכיחים שאפשר למנות בכירים בלי להפלות על רקע מגדרי ולהנות מכישוריהם של הטובים ביותר ובמקרה הזה, הטובות.

מגוון של נקודות מבט הוא קריטי וחשוב כיוון שלנשים חוויות חיים שונות מאלו של גברים לטוב ולרע וגם קולן והשקפת עולמן צריכה להישמע ולהיות מיוצגת. במסגרת עבודתי כמנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית אני מדברת כל היום עם עובדי ציבור בכירים במשרדי הממשלה השונים, עם שרים ושרות ועם חברי וחברות כנסת ועדיין יש הבדל משמעותי בין שיח עם גברים ושיח עם נשים. כשאני מדברת עם אנשים במשרדים ממשלתיים על פגיעה מינית הלוואי ויכולתי להגיד שגברים ונשים מתייחסים לסוגיה בדיוק באותה חומרה. יש הבדל מגדרי משמעותי. כשפניתי לגברים ולנשים בנושא הבעיות בתחום הגניקולוגיה בישראל רק גברים הכחישו שקיימת בעיה. כל הנשים ששוחחתי איתן, גם בתפקידים הבכירים ביותר, ידעו במה מדובר ואמרו שחוו את החוויות האלו. ההבדל היה ברור. עבור הציבור, חשוב שיהיה לנו ייצוג כי ייצוג הולם דואג לאינטרסים שלנו. עד שזה ישתנה ויהיה שיוויון, פחות נשים אומר פחות מענה לצרכי נשים, זה עד כדי כך פשוט.

וזה לא רק פגיעה מינית, או הריון, או צהרונים שנתפסים כנושאים "נשיים". גם בנושאים שאינם ברורים מאליהם יש סוגיות שבהן מיד צץ ההבדל ואפשר מיד לראות מה קרה כשמרב מיכאלי התייחסה לקור המקפיא ברכבות. התגובות גילו פילוח מגדרי מובהק שמיד הדגים שגם בנושאים הכי "נייטרליים מגדרית" כמו נסיעה ברכבת, יש הבדל.

אני מרוצה מהעובדה שנשים נטו למנות נשים, ראו בהן גורם מקצועי והכירו במיומנויות שהן מביאות כאנטיתזה לאותו מיתוס של מלכת הדבורים אבל שמחתי במיוחד לראות ארבעה גברים (ויועז הנדל שמינה את לירן אבישר בן חורין כבר בממשלה הקודמת) ממנים מנכ"לית במשרד שקיבלו לידיהם. זה גרם לי לשמחה אמיתי כי רק לפני שנתיים, עבדנו על שתי מנכ"ליות בלבד. רק שתיים! והיום יש לנו פי שתיים מנכ"ליות שמונו על ידי גברים! זה רגע היסטורי והוא מדהים.

אנחנו עדיין לא בחצי אבל לפחות אנחנו מתקרבות. היו שנים ארוכות שבהן כל המנכ"לים של משרדי הממשלה היו גברים ועכשיו: תשע נשים, הכי הרבה שהיו כאן אי פעם.

הבעתי משאלה ששרת האנרגיה קארין אלהרר שיודעת היטב מה משמעותו של ייצוג ואיך נראית אפליה, תבחר בחירה אמיצה ופורצת דרך ותמנה למנכ"ל משרד האנרגיה אישה מוכשרת, עם רקורד עשייה שתעשה מהפכה ותוביל את ישראל בתחום הזה כי אנחנו זקוקים שם לבולדוזר שבא לעבוד ובדחיפות. עשר זה מספר יפה, ואני מתפללת שזה יקרה אבל יותר מזה אני משוועת לימים שבהם אישה תחפוף אישה כמו שגבר חפף גבר, שלא כל מינוי יהיה מינוי ראשון כמו שכל כך הרבה מהמינויים האלו צוינו בעיתונות ונמריא כל כך גבוה מעל תקרת הזכוכית שהשיא הכל כך מרגש הזה יראה לנו בעתיד ממש מובן מאליו. הלוואי.

המנכ"ליות החדשות

אז אחרי ההקדמה הכירו את הנשים שעומדות לחולל שינוי בחיינו:

  1. מנכ"לית משרד התחבורה, מיכל פרנק:

מינוי חדש של שרת התחבורה מרב מיכאלי (העבודה). פרנק כיהנה כמנכ"לית הקרן לידידות, ולפני כן כמנכ"לית ג'וינט-חמ"ע (חבר מדינות עצמאיות). בעבר כיהנה כסמנכ"לית פנים, תכנון ופיתוח במשרד ראש הממשלה, ולפני כן כראש האגף לתיאום, מעקב ובקרה במשרד ראש הממשלה.

בעלת תואר ראשון במשפטים ותואר שני במנהל עסקים.

מיכל פרנק מנכ"לית משרד התחבורה

  1. מנכ"לית משרד החקלאות, נעמה קאופמן-פס:

מינוי חדש של שר החקלאות עודד פורר (ישראל ביתנו). קאופמן-פס כיהנה כמשנה וכממלאת מקום מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה. לפני כן שימשה כמנהלת הסיכונים הראשית וכחברת הנהלת החשב הכללי במשרד האוצר.

בעלת שני תארים במשפטים ותואר שני במנהל עסקים.

נעמה קאופמן-פס, מנכ"לית משרד החקלאות ופיתוח הכפר. צילום ענבל מרמרי

  1. מנכ"לית משרד המדע והטכנולוגיה, שי-לי שפיגלמן:

מונתה לפני כשנה ע"י השר לשעבר יזהר שי (כחול לבן) וממשיכה בתפקידה גם תחת השרה אורית פרקש-הכהן (כחול לבן). שפילגמן כיהנה כראש מטה ישראל דיגיטלית במשרד לשוויון חברתי, ולפני כן עבדה במיקרוסופט ישראל, תחילה כמנהלת רגולציה וקשרי ממשל ולאחר מכן כסמנכ"לית שיווק במרכז המו"פ. בעבר כיהנה כמנהלת מחלקת האסטרטגיה בבנק הפועלים.

בעלת תואר ראשון במשפטים ותואר שני במדיניות ציבורית.

שי לי שפיגלמן, מנכ"לית משרד המדע

 

  1. מנכ"לית משרד התפוצות, ציונה קניג-יאיר:

מינוי חדש של שר התפוצות נחמן שי (העבודה). קניג-יאיר כיהנה כסגנית נשיא מכון שלום הרטמן ומנהלת המרכז לזהות ישראלית יהודית, ושימשה בעבר נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד הכלכלה. בנוסף, עבדה בפרקליטות ת"א, ניהלה את המחלקה המשפטית של שדולת הנשים, ולימדה בקליניקה משפטית לזכויות נשים במכללת רמת גן.

עורכת דין, מוסמכת במנהל ציבורי.

ציונה קניג-יאיר, מנכ"לית משרד התפוצות. צילום מכון שלום הרטמן

  1. מנכ"לית המשרד לשוויון חברתי, יעל מבורך:

מונתה לפני כשנה ע"י השרה (אז והיום) מירב כהן (יש עתיד). מבורך כיהנה כנציגת ישראל בדירקטוריון הבנק האירופאי לשיקום ופיתוח (EBRD) בלונדון ולפני כן מילאה שורה של תפקידים באגף התקציבים במשרד האוצר.

בעלת תואר ראשון בכלכלה ומדיניות ציבורית ותואר שני במנהל עסקים.

יעל מבורך, מנכ"לית המשרד לשוויון חברתי

  1. מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין:

מונתה לפני כשנה ע"י השר (אז והיום) יועז הנדל (תקווה חדשה). כיהנה כמנכ"לית ארגון "מסע", ובעבר גם שימשה כיועצת מנכ"ל משרד ראש הממשלה, שליחה וראש משלחת העלייה של הסוכנות היהודית בצפון אמריקה, ועוזרת משפטית ליועץ המשפטי לממשלה.

בעלת תואר ראשון במשפטים ומנהל עסקים ותואר שני במשפטים.

לירן אבישר בן חורין, מנכ"לית משרד התקשורת

  1. מנכ"לית משרד ראש הממשלה החליפי, נעמה שולץ:

מינוי חדש של ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד (יש עתיד). הייתה חלק מצוות ההקמה של מפלגת יש עתיד בשנת 2012, ולאורך השנים כיהנה כיועצת בכירה ומנהלת האסטרטגיה של לפיד. בנוסף, כיהנה כסגן כיו"ר קק"ל ויו"ר ועדת הכספים של הארגון מטעם יש עתיד.

בעלת תואר ראשון במדעי המדינה ותואר שני במשפטים.

נעמה שולץ, מנכ"לית משרד ראש הממשלה החליפי

  1. מנכ"לית המשרד לאיכות הסביבה, גלית כהן:

מינוי חדש של השרה לאיכות הסביבה תמר זנדברג (מרצ). כהן כיהנה כסמנכ"לית תכנון ואסטרטגיה במשרד לאיכות הסביבה למעלה מעשור, והצטרפה למשרד לפני כשני עשורים.

בעלת תואר ראשון במדעי כדור הארץ ותואר שני בתכנון, ניהול מדיניות סביבה (התמחות בגיאוגרפיה)

גלית כהן מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה

    9. מנכ"ל המשרד לשיתוף פעולה אזורי רוני אלון :

מינוי חדש של השר לשיתוף פעולה אזורי עיסוואי פריג' (מרצ). אלון כיהנה כמנהלת מערך התוכן והאסטרטגיה בבית הנשיא, הממונה בין היתר על פיתוח ויישום תכנית הדגל של נשיא המדינה, "תקווה ישראלית", על מערך הכתיבה והמחקר וכן על הקמה ופיתוח של מרכז המבקרים בבית הנשיא. ובעבר יועצת תוכן וכותבת נאומים ראשית בלשכת יו"ר הכנסת.

בוגרת בהצטיינות של תואר במדעי המדינה וכלכלה ונמצאת במהלך תואר שני במזרח תיכון,

רוני אלון מנכ"לית המשרד לשיתוף פעולה אזורי

גלית כהןיעל מבורךלירן אבישר בן חוריןמיכל פרנקמנכ"ליות משרדי הממשלהנעמה קאופמן-פסנעמה שולץציונה קניג-יאיררוני אלוןשי-לי שפיגלמן