חשבתם שחברי הכנסת עובדים בשבילכם? אז חשבתם

זה יום דרמטי בכנסת. תקנות סימון מוצרי מזון נידונות בועדת הבריאות והלוביסטים כמרקחה. כולם בוחשים: החבר'ה של יוניליוור ואוסם ותנובה ומטרנה וסימילאק והתאחדות התעשיינים. גם שגרירים אירופאיים גויסו להשפיע, אבל מסתמנת גזירה שהם לא יוכלו לעמוד בה: המחוקקים עלולים לגרום לציבור לדעת את האמת על המזון שהוא רוכש. מוצרים שמכילים נתרן, סוכר ושומן בכמות גדולה עלולים להיות מסומנים במדבקה אדומה כדי ששום איור של אחו מוריק על האריזה או פרסומת עם ילדים מחייכים בשיניים צחורות לא ישלו אותנו להאמין שהמזון התעשייתי אינו מזיק.

כתבת "על המשמר", תקווה ממו, רואה איך שעה לפני פתיחת הישיבה הלוביסטים כבר שומרים לעצמם כיסאות במיקומים שיאפשרו להם ללחוש על אוזניהם של מקבלי ההחלטות. לירן, המפיק שלנו, מבלה בזמן הישיבה המכרעת מחוץ לאולם ועד לניסיונות ללחוש הנחיות לח"כים שהוצאו מהחדר למטרה זו. נציגי ארגונים אזרחיים, שמעוניינים לראות את הרפורמה קורמת עור וגידים כדי להפחית את שיעור חולי הסוכרת והסובלים מעודף משקל, מצוידים ברוגטקות מול הגולייתים של התעשייה. בהמשך יתברר שחלק מהרוגטקות פגעו לתעשיינים בול בפוני, אבל בשלב הזה הדיווחים מדאיגים: ח"כ ברושי מגונן על תנובה, ח"כ מירב בן ארי מנסה לשמור על היבואנים מבדיקות יקרות, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב מקבל נזיפות מארז גלהר, השתדלן הבכיר של חברת הלובינג "פוליסי" שמייצגת חלק מהחברות, שהוא גם ידידו הוותיק מהימים שבר סימן טוב היה הרפרנט בכנסת של משרד האוצר.

לינוי בר גפן, מתוך התכנית "על המשמר"

אני עולה למשכן עם חברי "לובי 99", ארגון ללא כוונות רווח שנשען על מימון המונים, מיזם של יאיא פינק, עוזר פרלמנטרי לשעבר שהחליט שהגיע הזמן לתת קונטרה ללוביסטים המסחריים ולהקים גוף שייצג בכנסת את האינטרס הציבורי. הראשונה שגייס ב 2015 הייתה עו"ד לינור דויטש, שניסיונה מעבודתה בלובינג של "התאחדות האיכרים" לימד אותה את כל הטריקים והשטיקים ששתדלנים יכולים לסובב בעזרתם מקבלי החלטות. דויטש ופינק גייסו את מרב דוד ואבי לב, שניהם גם כן בעלי ניסיון בעבודה הפרלמנטרית והשתדלנית. מרב דוד, שמכירה את תעלולי חברות המזון היטב משני הכובעים שחבשה בעברה: יועצת ליו"ר וועדת הכלכלה של הכנסת ואחר כך כ"סמנכ"לית אגף קשרי ממשל ורגולציה" ב"תנובה".

"לוביסטים מנצלים בראש ובראשונה את פערי הידע בין הח"כים לבין החברות והגופים שהם מייצגים. לחברות האלה יש את הכסף להשקיע בניירות עמדה שכוללים נתונים שאין לח"כים זמן ומשאבים לבדוק אם הם מדוייקים ומה עומד מאחוריהם. לא נכון לומר שכל הח"כים מושחתים ורוצים לשרת רק את בעלי ההון, חלקם באמת רוצים לפעול לתועלת הציבור, אבל חסר להם מידע".

מי כמוה יודעת. עד לפני כמה שנים היא הייתה עתונאית מוערכת שכתבותיה בנושאי רווחה וסביבה שיקפו גישה פרו-חברתית. היכולת שפיתחה לדלות מידע רב, לעבד אותו מהר ולהסביר אותו בבהירות התבררה כנכס למציאת פרנסה ביום שאחרי שעזבה את עולם העתונות. לפני כמה שנים היא מונתה ליועצת הכלכלית של מי שהיה אז יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ אבישי ברוורמן. בתפקידה זה היא נהגה לקבל את ניירות העמדה הרבים ששלחו חברות מסחריות וארגונים מלאי כוונות רווח לחברי הוועדה, "וקראתי אותם היטב", היא מספרת לי. "יכולתי לראות איך בישיבות הועדה ח"כים פשוט מצטטים מניירות העמדה האלה כאילו היו מחקר אובייקטיבי ולא מסמך אינטרסנטי".

כמה שעות אחר כך אנחנו מקבלות המחשה מצוינת לטיעון הזה: ח"כ מיכל בירן מדקלמת למצלמות שלנו מדוע לא כדאי לסמן את הגבינה הצהובה שעתירה בשומן רווי במדבקה אדומה: "כדי שילד יקבל את אותה כמות סידן שיש בפרוסה אחת של גבנ"צ, הוא צריך לאכול 3 כוסות ברוקולי!", היא פוסקת בהנמקה פשוטה, גרפית, קלה לעיכול. זה לא שבירן עברה על נתונים אובייקטיבים של מומחים לנושא והצליחה לתמצת אותם בצורה ידידותית כל כך בעצמה. היא פשוט מצטטת מילה במילה את אנשי תנובה שהחדירו את המסר הקליט הזה שוב ושוב בדיוני הועדה. את ההפרכה שביצעו רופאים ותזונאים, ח"כ בירן שמעה פחות.

ב 2014 דוד פוטרה מתפקידה בועדת הכלכלה לאחר שהתברר שלא דיווחה על הצעת עבודה מפתה: להפוך ל"סמנכ"לית אגף קשרי ממשל ורגולציה" ב"תנובה". חדי העין מביניכם בוודאי שמו לב שזו הפעם השניה שאני כותבת בטור הזה את שם התפקיד במרכאות. הסיבה:זה שם מכובס למדי לשתדלנית-על, מי שמנהלת את הלובינג של החברה. אל תקלו ראש במכבסת השמות הזו, היא חשובה מאוד. מחר כשנשדר את הפרק שלנו ב"על המשמר" שבוחן את עבודת הלוביסטים, תוכלו לראות את העתונאית שרון שפורר מצטטת מפרוטוקולים שחשפה של לשכת עוה"ד את הנסיון של הלשכה להגדיל את השפעתה על הח"כים באמצעות הגדלת כמות הלוביסטים. בלשכה בחרו גם כן שלא להשתמש בשם המפורש, אלא לכנות את המחלקה העשירה לשתדלנות שהקימו: "קשרי ממשל". מאז שנחקק "חוק הלוביסטים" שמבקש להפוך את פעולת השתדלנות לגלויה, העסק הזה, שהצלחתו נשענת על פעילות רחוקה מעין הציבור, מנסה למצוא עוד ועוד דרכים לטשטש עקבות. גם השם הוא חלק מהנסיון הזה. ככה שגם דוד נהנתה במשך שנותיה המעטות כשתדלנית של חברת מזון ענקית מכינוי שמצניע את התכלית האמיתית של פעולותיה. למרבה השמחה היא לא נשארה בתנובה זמן רב. כעבור פחות משלוש שנים דוד חזרה לשרת את הארנקים הקטנים יותר, במסגרת "לובי 99".

הדיונים בועדת הבריאות על סימון המוצרים נמשכים וחברת הכנסת בן ארי נוזפת באחת מנציגות הגופים האזרחיים על שהתריעה מפני הלובינג המסחרי שמתבצע מול עיניה: "מה את חושבת, שאני מושפעת מלוביסטים?!". גם אם ח"כ בן ארי מאמינה לעצמה, הקביעה המזלזלת הזו לכל הפחות אינה מדוייקת. כולם מושפעים. אבל הח"כים הם לא הראשונים בבנק המטרות של הלוביסטים. הרי כיום סיכוייו של ח"כ להעביר חוק שאין לו תמיכה ממשלתית אפסיים. הח"כים חייבים את החותמת של משרדי הממשלה להצעותיהם ומשרדי הממשלה הם הזירה הפחות שקופה של עבודת הלוביסטים. שם, בניגוד לכנסת, הלוביסטים לא מסומנים בסרט כתום ולא חלות עליהם כמעט שום מגבלות, בדיוק כמו שהם אוהבים. כך יכלה בשנת 2014 חברת הכנסת איילת שקד לחוקק תחת חסותו של שר הכלכלה דאז, נפתלי בנט, חוק שדוחה את ישום סימון מוצרי המזון בשנתיים. מי שכנע את בנט שהחוק הזה כל כך נחוץ? מי שמרוויח ממנו, וזה לא אתם, הציבור.

בסיומן של ישיבות ועדת הבריאות התקנות לסימון מוצרי מזון מאושרות. הארגונים האזרחיים לכאורה ניצחו, אבל רק לכאורה. בשנתיים שיעברו עד שאפשר יהיה להוציא אותן לפועל, בזכות בנט ושקד, הרבה יכול להשתנות והן עלולות להתמסמס לחלוטין. "תעשו חשבון נפש", פנה יו"ר ועדת הבריאות ח"כ אלאלוף ללוביסטים ולח"כים כשחתם את הישיבה. לצערנו, יש להם חשבונות דחופים יותר.

 

 

"על המשמר" תשודר היום (ב') בשעה 21:35 בכאן 11

חברות כנסתחברי כנסתלוביסטיםמשרד הבריאותסימון מוצרי מזוןעל המשמר