נועה קירל היא לא רק עוד גימיק שהולך להעלם בקרוב

בגיל 11, אחרי שנים של טיפולים באנטיביוטיקה בגלל מחלת כליות, החליטה נועה קירל הצעירה להוריד במשקל. היא סימנה לעצמה מטרה, הלכה לדיאטנית והורידה בהיקפים. באותו רגע היא הבינה את מה שהרצל טען כבר לפני עשרות שנים. או בניסוח שלה: "ברגע שאני מסמנת לעצמי מטרה, אני יכולה להשיג אותה. ובגיל 11 להבין כזה דבר, זה לא מובן מאליו".

את הסיפור הזה סיפרה קירל במסגרת הראיון שנערך עימה בתוכנית "אנשים", אבל אני לא הייתי צריכה אותו כדי להעריך אותה. כבר הרבה זמן שאני אוהבת את נועה קירל ואין בי טיפת אפולוגטיות לגבי זה. עצם הרעיון שאני אמורה להרגיש אפולוגטית לגבי זה מרגיז אותי – על מה יש להרים גבה? היא נערה כישרונית מאוד, ועל כישרון מפרגנים. הרי אי אפשר להתעלם מהשילוש הקדוש של עולם הבידור שהינו מנת חלקה: היא שרה, רוקדת ומשחקת, ואת כל אלה עושה מצוין.

לפני כמה חודשים, קירל עלתה לכותרות הבינלאומיות לאחר שהפכה לשופטת הצעירה בתולדות הריאליטי "Got Talent" העולמית. הגרסה הישראלית אף ניצלה עובדה זו והשתמשה בה כגימיק מוצלח למדי בפרסום שקדם לעליית התוכנית – באמצע פברואר האחרון – מוצלח עד לכדי 19%(!) רייטינג לפרק הראשון של התוכנית, ולא אופתע אם את רוב הקרדיט על ההשקה הגדולה ביותר מאז פיצול ערוץ 2 יעניקו למיס קירל.

 

אבל לא רק "רשת" הרוויחו מהשיא העולמי שקירל שברה עבורם. אחרי הכל, גם היא זו שמנצלת את עניין הגיל הרך במטרה למנף את הקריירה שלה. היא פרצה לחיינו דרך הסדרה "פושרז" מבית HOT, שעקבה אחרי הורים שדוחפים את ילדיהם להצלחה בתחומים שונים, וכבר אז התייחסה קירל לגילה המוקדם במודעות מפתיעה, שהמשיכה לאורך כל שנות הקריירה שלה (אם אפשר לומר את זה על קריירה של ילדה בת 16). אפילו בשיר הראשון שהוציאה, "מדברים" (2015), תוכלו למצוא שורות כמו "אני לא רוצה לשאול מאיפה הם יודעים שהיא צריכה עוד לגדול", "עוד ילדה קטנה תגיד לי מה היא כבר יודעת" וההבהרה החשובה מכולן – "אני לא בובה על חוט, אני זאתי שקובעת".

אם נציץ מעט אחורה, נגלה שקירל נחשבה "הצעירה" בעוד כמה תחנות בחייה, וזה לאו דווקא נחשב לזכותה. הסערה שעורר הקליפ שלה לשיר "קילר" (2015), בו נראתה רוקדת בכוריאוגרפיה מפתה כשהיא רק בת 14, התבטא בביקורת קשה נגדה ונגד משפחתה על כך שהשיר הנ"ל התחיל במשפט: "מה המספר האהוב עליי? 69". זה באמת לא היתה שעתה היפה של קירל, או שלנו כצרכני מוזיקה. היא עצמה טענה בראיון אמש "עשיתי מה שאני יודעת לעשות מול המצלמה. אף אחד לא הנחה אותי, אפילו הבמאי לא ביים אותי. פעם ראשונה בישראל שהביאו ניחוח אחר של חו"ל ולאנשים קצת היה קשה לקבל את זה. שברתי את כל הסטיגמות". עם זאת, נראה שמאז אותו הקליפ, קירל שוקדת על בניית תדמית קצת פחות פרובוקטיבית ויותר "לכל המשפחה" – ובינתיים זה הולך לה לא רע בכלל.

לכאורה אפשר לטעון שקירל היא עוד ילדונת שמנסים לשווק לנו ככוכבת, כמו שעושים מדי פעם בארץ ובעצם בכל העולם, אבל נועה ידעה ועודנה יודעת שהיא שונה, שהיא באה לשחק את המשחק אחרת ולפרוץ גבולות שלא ראינו עוד בעידן רוני סופרסטאר. קירל השכילה להשאיר את עצמה עסוקה ולמנף כל הזדמנות: השיר "יש בי אהבה" היה הראשון שלה להיכנס למצעד גלגלצ הבררני ואפשר לראות בזה גם את הגושפנקה הראשונה שלה מהתעשייה; ב-2016 היא זכתה בתואר "זמרת השנה" בטקס נבחרי הילדים; היא כיכבה בקמפיינים לחברות ידועות ביניהן "בזק", מה שהכניס לחיינו את הגרסה החדשה לשיר "אצל הדודה והדוד", שעד היום לא יוצאת לנו מהראש; היא שיחקה בסרט "כמעט מפורסמת" שזכתה להצלחה גדולה בקרב בני הנוער; היא הנחתה בתוכנית הילדים "ליפסטאר" שבערוץ Kidz; היא הופיעה בחנוכה במחזמר הילדים "שלושת המוסקטרים"; וב-2018 עלתה הסדרה העלילתית "כפולה" שבייסקלי, איך לא, סובבת סביב חייה, כשבתוך כל הלו"ז הצפוף הזה היא עוד מספיקה להוציא סינגלים רבים ולמכור מרצ'נדייז בכמויות.

כמובן שפה יגיעו כל אותם מצקצקים בלשון ויתהו מה לגבי הילדות האבודה שלה. ובכן, לאלו ענתה קירל את התשובה המושלמת, דווקא משום שהיא כנה ובוגרת: "גם אנשים לא מפורסמים צריכים לעשות ויתורים בחיים…אי אפשר לנהל קריירה במאה אחוז ולהיות בלימודים במאה אחוז". ובהמשך היא מוסיפה בחכמה: "אם לא הייתי מממשת את עצמי, אז הייתי מפסידה את הילדות שלי".

אבל לא רק בגלל זה היא ראויה להערכה, אלא גם בגלל השינוי שהיא החליטה לעשות לקריירה שלה. במקום ליפול לקלישאה של הילדה-לוליטה הסקסית,היא החליטה להפוך למודל שראוי להערצה. במיוחד לאור המודלים העלובים שיש כעת לבני הנוער. כך, למשל, בראיון ל"שבע ימים" ב-2017, היא נשאלה לגבי היותה פמיניסטית, וגרמה לי להתאהב בה עוד יותר כשפשוט ציינה את הברור מאליו: "בטח. קודם כל, אני בת. הנסיכה (מהמחזמר "שלושת המוסקטרים") לא פראיירית. היא לוחמת. היא נסיכה מגניבה. וילדים גם אם הם לא קולטים את משמעות המילה פמיניזם, המסר עובר אליהם. והם אומרים גם שבגלל זה הם בחרו בי. כי אני מייצגת כוח נשי. וזה כיף".

אז עם כל הבעייתיות באופן שבו קירל התחילה את הקריירה שלה, נראה שעכשיו היא מצאה את הדרך שבה היא יכולה גם לעשות את מה שהיא אוהבת – פופ מסחרי בצורה הכי קלישאתית (אך מהנה) שיש – ובד בבד להעביר מסרים חיוביים לילדים שלנו, של קבלת השונה, של הגשמת חלומות וכאמור – של עבודה קשה שבזכותה משיגים מטרות.

קירל היא רק בת 16, ועל פניו היא לא נמצאת כאן יותר זמן מחבריה לספסל השיפוט של "גוט טאלנט" או מהרבה כוכבים אחרים, אבל חייבים להודות, היא מצליחה כי היא באמת מוכשרת. היא מתנהלת בשיקול ובחישוב הדעת, וגם אם זה נשמע לכם מפתיע, היא אינטליגנטית. היא כה בוגרת לגילה ובשנים אחדות היא הצליחה להשיג קילומטראז' כזה שהפך אותה לכוכבת הילדים הרווחית ביותר שראינו. קירל אמרה פעם "מי שחשב שאני פרובוקטיבית, גילה שאני גם זמרת", שזו עוד דרך לומר "זה לא הגיל, זה התרגיל", ויש לה את כל הלגיטימציה לכך.

 

גוט טאלנטטלוויזיהכוכבת ילדיםנועה קירל