מדוע צה"ל עדיין מספק "מדים לבנות" ו"מדים לבנים"?

שנת 2018 היא שנה מהפכנית עבור נשים – השנה של קמפיין METOO#, של עליית המודעות לשכר שווה לנשים ושל דיונים ערים ברשתות החברתיות על אפליה והדרה. אפילו השיר שייצג את ישראל באירוויזיון היה בעל מסר פמיניסטי. צה"ל לא נשאר מאחור והמשיך עם פתיחת תפקידים חדשים לנשים בכל שנה, מספר שיא של גיוס לוחמות ועיסוק רב בסוגיות מגדריות. בהתחשב בהתקדמות הזו, אני לא יכולה שלא לשאול, איך יכול להיות שבשנת 2018 עדיין יש דבר כזה שנקרא "מדי בנות"?!

את השאלה הזו בדיוק שאלתי את המפקדת שלי בשבוע הראשון שלי בטירונות. הייתי חיילת תמימה עם ריח של בקו"ם, ש"צית למופת, הרמתי יד בהיסוס והתחלתי את דבריי ב"הקשב המפקדת". לאחר מכן התעניינתי בשאלה מדוע הבנים במחלקה לידנו, שישרתו גם הם בדיוק כמוני בתפקידים עורפיים ותפקידי מעטפת, מקבלים את המדים האלה עם המיליון כיסים, בזמן שהמדים שלי צמודים בכל המקומות הלא נכונים. כמו כן- אם גם החברות שלי מהבית, שמשרתות כמפקדות וכלוחמות, קיבלו ביום הגיוס "מדי בנים"-  השם שלהם לא קצת… לא מתאים? אני בטוחה שיש הסבר הגיוני לכל העניין ושאני כנראה סתם לא מבינה, ולכן חשוב לי לשאול.

המפקדת שלי נשארה חסרת מילים, והיה ברור שהמחשבה הזו מעולם לא חלפה במוחה. ככה יצא שבשבוע השני שלי בצבא, ביקשתי להגיע לשיחה עם מ"מ המחלקה, כדי למצוא תשובה לנושא המדים שהטריד כל כך את מנוחתי (ובעיקר הטריד אותי כשניסיתי להתיישב איתם בנוחות ללא הצלחה). התשובה של המ"מ הייתה דווקא מאוד ברורה: לא. אין שום סיבה לכך שעדיין קיימים "מדי בנים" ו"מדי בנות". חלוקה זו נשארה עוד מימי הקמת צה"ל ו"חיל הנשים" – כאשר נשים שירתו בתפקידים עורפיים בלבד והגברים בתפקידי לוחמה בלבד. המדים כמובן גם עוצבו בהתאם לתפקידים אלו, ובהתאם לתפיסות הסקסיסטיות של אותה תקופה. אבל הזמנים השתנו, וככל הנראה הסיבה היחידה שהמדים המגדריים עדיין קיימים- היא שאף אחד לא טרח לשנות זאת.

המשמעות של הבדלים כל כך ברורים ומשמעותיים בין מדי בנים למדי בנות לא משתמעת לשתי פנים – יש תפקידים שמיועדים לבנות ויש כאלו המיועדים לבנים, וכדאי שכל אחד ידע טוב טוב את מקומו. המשמעות היא שנשים צריכות לפני הכל להראות טוב. המשמעות היא שאם את.ה לא מגדיר.ה את עצמך בבירור כאשה או כגבר, זאת כבר הבעיה שלך. המשמעות היא שלפני התפקיד, קודם כל חשוב המגדר שלך.  והמשמעות היא, שכל עוד החלוקה ההזויה הזאת קיימת, לא יכול באמת להתקיים שוויון.

למה המדים שלהם שונים אם התפקיד זהה? צילום: דובר צה"ל

אשר לי, אני דווקא שמחתי מהתשובה שהמ"מ נתן לי, כי בעצם מה שהוא אמר (או לפחות מה ששמעתי) זה ששינוי הוא לגמרי אפשרי. רק צריך שלמישהו יהיה מספיק אכפת.

אז מפה לשם, אני וחבר כתבנו מכתב. הסברנו למה אנחנו חושבים ששיטת המדים המגדריים כבר לא רלוונטית למציאות של ימינו, וקראנו למציאת פתרון חלופי והולם יותר. החתמנו על המכתב למעלה מ-250 חיילים וחיילות, ושלחנו את המכתב במייל צבאי ליוהל"ם (יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר), ולעוד כמה אנשים חשובים בצבא. לא קיבלנו שום מענה.

בינתיים גם שדולת הנשים הצטרפה למאבקנו:

כעת אנחנו פונות לכל מי שמוכנה ומוכן להקשיב. נכון, יש מאבקים חשובים יותר ויש עניינים בוערים יותר. תמיד יהיו. אבל ללבוש יש השפעה מכרעת לא רק על איך אחרים תופסים אותנו, אלא גם על איך אנחנו תופסים ותופסות את עצמנו. המדים לוקחים חלק מהותי בחיי היום יום של כל חייל וחיילת, ויש להם מקום מרכזי בעיצוב התודעה הישראלית. מספיק לנסוע ברכבת ולראות זאת בעיניים. אז בעניין כל כך קריטי, שגם כל כך פשוט לייצר בו שינוי, אני מצפה ממקבלי ההחלטות לקחת אחריות ולדאוג לי ולכל החיילים והחיילות שמשרתים יחד איתי למדים ראויים.

אחרי שזה יקרה, נוכל להגיד בגאווה ששנת 2018 הייתה שנה של מהפכות פמיניסטיות, גם בצה"ל.

 

המכתב המלא:

מחאהסקסיזםצה"לקוד לבושקמפיין MeeToo#שירות נשים בצבא