מה נשים בזנות באמת חושבות על החוק החדש של איילת שקד?

גם היום, כמו בכל יום בו מתקיים שיעור של ״המכללה״- בית ספר חברתי עבור נשים שורדות זנות ואלימות- בקשתי משותפתי איריס שטרן לוי שתשלח לי תמונות מהמתרחש כי אני עצמי עסוקה בניסיון לגייס כספים. גם היום היא שלחה לי תמונות ואני הצטמררתי והחמאתי לה שהיא צלמת גאונה אבל הפעם היא גם הוסיפה טקסט לתמונות. ״הן לא מצליחות להתרכז״ היא כתבה. הן כולן בהיסטריה בגלל החוק״.

אחרי מאבק ארוך של חברות כנסת וארגונים העוסקים בשיקום עבור נשים בזנות, הציגה היום שרת המשפטים, איילת שקד, את תזכיר החוק שהיא מקדמת להטלת קנסות על צרכני זנות: הקנס יעמוד על 1500 ש״ח ובגין עבירה חוזרת הוא יוכפל. המדינה רועשת ובצדק – חברות כנסת עברו כמה קדנציות עד שזכו לראות צעד שהוא יותר מאמירה מעורפלת, כנ״ל לגבי ארגונים ממשלתיים ולא ממשלתיים שמסתכלים בלבן של העיניים של נזקי הזנות כבר שנים ועושים כל מה שאפשר להקל, לתקן ולקדם מול כוחות אדירים של הרס.

זה השלב בו לרוב מתקבלות התגובות: מה זה ענייכן? למה אתן מחליטות על בחירה של נשים אחרות? למה אתן רוצות להרוס לכולן ובעיקר לכולם. כרגיל, במקרים האלה אני משתמשת במילים של הנשים שאני שומעת, שבשמן אני פועלת וזה מה שגילי אמרה הבוקר במהלך השיעור של ״המכללה״: ״אני חושבת שהמדינה הייתה צריכה להוציא את הזנות מחוץ לחוק כי אי אפשר לעשות סחר באנשים. זה סחר.. זה לא מסחר. הם אומרים שזה לגיטימי לסחור בבני אדם, שזה בסדר ששני אנשים מבוגרים יכולים להחליט בהחלטה שקולה כמו לקחת מוצר מסוים ולהגיד ׳אוקי׳ בוא נעשה מסחר, אבל זה בעצם הגוף שלי והנשמה שלי ואי אפשר לעשות מסחר על נפש ועל גוף״.

אי אפשר לעשות מסחר על נפש ועל גוף. צילום: רעות גיא

גם מיכל שכבר לא נמצאת בזנות שמחה היום: ״מאורע מרגש, אני חושבת שזה יום היסטורי וחשוב. נשים בזנות שחשות מאד חשופות ונמצאות בתוך שטח הפקר. גברים הרבה פעמים מנצלים את זה וזו תחושה של חוסר אונים מאד קשה ואני שמחה שזה קורה, שתהיה איזושהי אפשרות לצמצם את הנזק ולקחת את הכסף ולעשות אתו דברים טובים כמו שיקום״.

אין מה לומר – בקרב מי שמבינה/מבין את המחירים שהזנות גובה מהנשים, מתעוררת תחושה של צדק מהמחשבה על גבר שחוטף קנס וממש משלם על מה הוא עשה. יתרה מכך, החוק הזה חוקק בהרבה מדינות מתקדמות שנמצאות גבוה במדד איכות חיים עבור נשים (איסלנד ושבדיה למשל), כך שיש קשר הדוק בין התפיסה לגבי זנות כמזיקה למעמד נשים באופן כללי. אירלנד, לדוגמא, לא מזמן הצטרפה גם היא למדינות שמפלילות גברים שקונים מין, ושבוע שעבר הרשת הוצפה בתמונות של נשים איריות חוגגות את החוק שמאפשר להן להחליט על הגוף שלהן ולהפיל הריונות לא רצויים.

אז על מה ההיסטריה? השכל הישר עשוי להתבלבל קצת כי מטרת החוק (שכולל גם תכנית שיקום נרחבת) היא להיטיב עם הציבור ועם נשים שנמצאות בזנות. כמו שאני תמיד אומרת – ככל שהוותק שלי ב״המכללה״ גדל, כך גם ההבנה שלי לגבי העובדה שהזנות היא כל כך הרבה יותר מורכבת מכל מה שנראה לנו מהצד כהגיוני. נשים בזנות אומרות דברים לכאן ולכאן וצריך להקשיב להן כי הן יודעות הכי טוב על מה הן מדברות. בסופו של דבר החוק ישפיע בראש ובראשונה עליהן בזמן שאנחנו נתלבט על איך נעביר את החופש הגדול עם הילדות/ים. תחושת הצדק שדברתי עליה קודם הסמיקה ממבוכה כשהקשבתי למה שחגית אמרה:  ״אני חושבת שחוק ההפללה, במיוחד שזה בקנסות הוא (סליחה על הביטוי) שווה לתחת, כי בעיקר מי שיקבל מזה איזה שהוא משהו זו המדינה. ומצד שני הם לא דואגים לנשים שנמצאות בזנות מהמקום הזה. אז אני לא חושבת שזה.. שווה״.

הילי, תלמידה מצטיינת וותיקה שלנו, חולמת לצאת מהזנות. נכון שזו בחירה, אבל כרגע הבחירה הזו לא יכולה להתממש, כי אין לה איך להביא כסף הביתה. אז בינתיים היא לומדת בעוד קורס ועוד קורס כדי שתתפתח ותשכיל. עוד לא הצלחנו למצוא עבורה עבודה. למה? כי בזמן שאנחנו דנות בחוקים וקנסות, הסטיגמה כלפי נשים בזנות ממשיכה להתקיים לצד הצביעות – נגיד לך לבחור, אבל לא נעשה כחברה שום דבר כדי שתצליחי לממש את מה שבחרת. תקראו את מה שהיא אומרת, היא מדברת מדם ליבה ומניסיון החיים העמוס והעשיר שלה. היא מסבירה הרבה יותר טובה וחכמה מכל אישה אחרת שתדבר בשמה:

״אני נורא נורא שמחה שהחוק יוצא אבל אני מאד מקווה שיעזרו לנו ויכינו אותנו לפני שכולנו נאבד את כל מה שיש לנו. יש נשים ששוכרות דירה, יש נשים שאחראיות לכל מני דברים בחיים . הייתי רוצה שלפחות יכינו לנו את הקרקע ויעזרו לנו במלא דברים, שיקום ודברים כאלה. אולי להגדיל לנו קצת את הקצבאות, שנוכל לשרוד בשנה הראשונה לפחות עד שכל אחת תמצא את המקום שלה כי לא כל כך קל לצאת מהזנות וישר למצוא משרה במאה אחוז. זה נורא נורא קשה. לקח לי אחרי סמים, ארבע שנים לנקות את עצמי. כאילו לא התקרבתי לתל אביב, זה נקרא שיקום, כאילו לא להגיד היום את בשיקום ומחר את יכולה לעבוד כי זה לא נכון. זה לא נכון״.

 

איילת שקדזנותחוק הפללת הלקוחנשים בזנות