פרשת האונס בקפריסין: אל תקראו להם 'בני טובים לפני גיוס לקרבי'

זה באמת שבוע מהגרועים שישראל ידעה מבחינת יחסי ציבור בעולם, עם דברי הבלע של שר החינוך בעד טיפולי המרה, דרך אונס קבוצתי של בת 11 (אל תחשבו שהידיעה הזו נשארת בגבולות ישראל), ועכשיו שיא השיאים – 12 צעירים ישראלים חשודים באונס קבוצתי של תיירת בת 19 מבריטניה. והאמת היא שזה לא רק גרוע ליחסי הציבור שלנו בעולם, זו עדות נוספת לריקבון שכובש אותנו מבפנים, של אלו שעשו, של מי שלא מגנה ושל רבים כל כך שמנסים להסביר/ להצדיק/ לייפות/ לטשטש ויש עוד כמה וכמה תיאורים לתופעה הזו. 

"בעוד שבוע הם אמורים להתגייס ליחידות קרביות", חזרו הכתבים ודיווחו על מי בחבורה העליזה מהקריות כדי שכולנו נבין שמדובר בבני טובים שהסתבכו בעלילה/ מעשה קונדס/ בילוי לפני גיוס, תבחרו מה גורם לכם פחות בחילה ותתגייסו כדי להחזיר את הבנים הביתה. 'לפני גיוס לקרבי' כלומר לא הגיוני שעשו את המעשה הנורא הזה? 'לפני גיוס לקרבי' אז צריך לסלוח להם? בואו נבהיר משהו כבר בשלב הזה: בני טובים הם לא, 'הבנים של כולם', הם לא, וכפי הנראה גם חיילים קרביים הם לא יהיו. אם אתם אנשים צעירים, מעל גיל עשר, שלא יודעים להבחין בין טוב לרע, שלא רואים בעיה ב-12 חבר'ה בחדר אחד עם צעירה אחת שיכורה, אז הבעיה היא אצלכם, אצל מי שגידל אתכם, וכן, גם אצלנו כולנו. אלו לא החיילים שהייתי רוצה שישמרו עליי, ואני גם לא מוכנה לשמור עליהם עכשיו בתחנת המשטרה בקפריסין. 

"היא הייתה שיכורה", אומרת אמו של אחד החשודים. כן, זה ללא ספק מה שהיה בלילה הנורא הזה. היא הייתה שיכורה ולא היה מבין ה-12 אחד שייזכר שיש לו אחות ואמא ובנות דודות או חברות שהוא לא היה רוצה שיקרה להן דבר כזה, שהוא היה נלחם כדי שלא יקרה להן דבר כזה. 

איה נאפה. צילום: shutterstock

אני מגדלת בן, עוד לא בן עשר, וגם אני מפחדת פחד מוות שברגע האמת הוא לא יידע מה לעשות. שהוא לא יידע לעצור את הסחף, לא ישתתף אבל גם לא יעצור. זו המשימה שלי לחנך אותו, זו המשימה של כל הורה לחנך את הילד שלו לדבר על רגשות ולהתחשב באלו של אחרים, להבין היטב היטב את המונח הסכמה ואיך יודעים אם מי שמולו מסכימה, וכמה מסוכן זה לחץ חברתי ואיך בכל זאת מוצאים את הכוח להתנגד לו. 

אבל זה לא כל הסיפור. הבנים בישראל לומדים שהם יהיו חיילים בצבא, שגבר- גבר זו שאיפת חייהם. הם משחקים משחקי מכות, עושים שטויות גם אם הם הולכים לצופים. אם לא מלמדים אותם ממש מגיל צעיר שאפשר גם אחרת, זה המודל שלאורו הם גדלים. תוסיפו לזה אלכוהול בלי הגבלה שהורים מאפשרים להם, פורנו בגיל מאוד צעיר, אפס שיעורי חינוך מיני לפני כיתה ו', וגם אז זה מס שפתיים ולא תכנית מסודרת שלאורה גדלים ילדים, וזו התוצאה. 

והנקודה החשובה ביותר – למרות כל מה שזה עתה פירטתי, לא, זה לא יכול לקרות לכולם. ולא, לא כל נער וצעיר ישראלי הוא אנס בפוטנציה, ולא כל אחד יכול להסתבך או יסתבך. יש אלפי צעירים ישראלים שמבלים מדי שנה ברחבי העולם. יש לא מעט שמביישים אותנו אבל לא נעצרים על אונס קבוצתי. גם אם הם ישוחררו כי לא יהיו ראיות, משהו במוסר שלהם דפוק. חוסר היכולת להבחין בין טוב לרע קשה שבעתיים כששותים כל כך הרבה, אבל זו לא סיבה שבגלל זה נרחם עליהם או נחשוב שזה יכול לעבור באיזושהי צורה. זה לא. ואלו החיים של כולנו שנהרסים מהדבר הזה, באיה נאפה, וגם פה בישראל.  . 

בני נוערפרשת האונס בקפריסין