איך אתם משפיעים על עתיד הבנות שלכם?

"מי ילדה יפה של אמא?" ו"עזבי את זה, את תלכלכי את השמלה" הם חלק מהמשפטים שכולנו גדלנו עליהם. כמעט בכל פעולה שעשינו בילדות, דאגו להזכיר לנו עד כמה חשוב שנישאר יפות וייצוגיות, ממש "נשים קטנות".  כעת המשפטים האלו גם מככבים בסרטון חדש של חברת התקשורת ורייזון, שנולד כחלק מהקמפיין “Inspire her Mind” אשר מטרתו להראות עד כמה המלים משפיעות על מי שאנחנו ועל העולם שאנחנו בונים, ולצורך העניין – בעיקר בונות.

בסרטון רואים כיצד לאורך השנים הופכות הילדות מחובבות מדע ועבודות כפיים לכאלו המתעסקות רק בענייני הטיפוח והיופי, וכל זה משום שהן לא קיבלו את העידוד והתמיכה הנכונים. "למילים שלנו יש השפעה אדירה", נכתב בטקסט המלווה את הסרטון. "האם לא הגיע הזמן להגיד לה שהיא גם חכמה? עודדו את האהבה שלה לטכנולוגיה ולמדע ותנו לה השראה לשנות את העולם", נכתב. בנוסף, מצביע הפרויקט על העובדה כי 66 אחוז מאלו המסיימות כיתה ד' מצהירות שהן אוהבות מדע ומתמטיקה ובכל זאת רק 18 מאלו המסיימים קולג' במקצועות הריאלים הן נשים. לאן הן נעלמות?ככל הנראה למדף הקוסמטיקה הקרוב למגוריהן.

הקמפיין הנוכחי מצטרף לכמה יוזמות מבורכות, אשר מנסות לעודד ילדות שלא לברוח מתחומים שעד עכשיו נחשבים ל"גבריים", כמו הנדסה, טכנולוגיה ומחשבים. בחורף שעבר הושק "פרויקט ניו יורק לילדות" שנועד לגרום לילדות להבין שמי שהן ומה שהן עושות חשוב יותר מאשר איך שהן נראות. הפרויקט היה מורכב מלמעלה מעשרים שלטי חוצות שבהן כיכבו ילדות ונשים מכל הגזעים, הגילאים ומידות הגוף, כשבכולן חזר הכיתוב "אני בחורה, אני חכמה, מצחיקה, יצירתית, אמיצה, מנהיגה, אני יפה כמו שאני". הקמפיין ביקש להציף את העובדה העגומה שלמרות כל הצעדים המשמעותיים שאנחנו עושות בכל הנוגע לחינוך, פוליטיקה ומקומות עבודה, עדיין מרבית היחס שאנחנו מקבלות – בין אם הוא טוב ובין אם הוא רע – נשפט על פי המראה החיצוני שלנו.

עוד קמפיין שעלה ממש בימים האחרונים הוא של חברת always, שמנסה להוכיח שהשימוש בביטוי "כמו בחורה" (נניח לרוץ כמו בחורה או לבעוט כמו בחורה) הוא פוגעני ומדכא, ושבעצם אין שום דבר רע בלעשות דברים כמו בחורה – אולי אפילו להפך.

בכל יום מיליוני נשים ברחבי העולם נשטפות במסרים שמקטינים אותן ומטפחים בהן את הצורך להתעסק באופן אובססיבי במראה ובמשקל שלהן. אלו גוזלים מאיתנו אנרגיות שאילו רק היו מנותבות אחרת, הן היו עוזרות לנו להיות יותר יצירתיות, סקרניות וככל הנראה גם יותר חכמות. ההתעוררות הזו שקמה לאחרונה ומבקשת לשנות את המצב היא אולי קצת מאוחרת, אבל ממש לא מיותרת. עם זאת, ולמרות תחושת הדחיפות שיש לאנשים שעומדים מאחוריה, נראה שייקח עוד זמן עד שנוכל לזהות את תוצאותיה. ממש כמו טיפול פסיכולוגי רציני, רק עכשיו אנחנו מתחילים להיות מודעים לעד כמה השיח שלנו משובש ועד כמה הוא שיבש את הפוטנציאל של דורות של נשים, וככל הנראה גם שלנו. סביר להניח שהלקסיקון שלנו לא יתחלף בתוך שבועות, ואולי אפילו לא תוך מספר שנים, אבל כמו שיגידו לכם בכל טיפול – עצם המודעות זה כבר חצי מהעבודה. עכשיו נותר לנו רק להשלים את החצי השני.