כך תדע אם מצותתים לך לטלפון

בעידן הטכנולוגיות המתקדמות, פותחו לאחרונה תוכנות ריגול אשר מאפשרות להתקין תוכנות מעקב על הטלפון עצמו, וניתן גם לעקוב אחרי הטלפון דרך האנטנה הסלולרית המותקנת בו, דרכה מתחברים למכשיר וניתן לצותת לשיחות. אם כך, נשאלת השאלה כיצד נדע אם מצותתים לטלפון שלנו בכל נקודת זמן נתון?

 

סימני זיהוי וניטור ציתותים ופריצות לטלפונים:

 

למרות כל ההגנות שמספקות חברות הטלפונים, כיום תוכנות הריגול הפשוטות ביותר מסוגלות לחדור בקלות רבה לכל טלפון קווי או נייד ולצותת לשיחות.  כיום ציטוט לטלפון נייד נעשה בעיקר על גבי טלפונים וסמארטפונים המתקדמים ביותר והפועלים על בסיס תוכנות ההפעלה של אנדרואיד, ווינדוס מובייל, סימביאן ואחרים. גם מכשירי אייפון נמצאים בדרגת סיכון של חדירה וציתות לשיחות בעיקר כאלה שעברו כבר פריצה למכשיר. לפיכך, ישנם מספר דרכים בהם תוכלו לדעת אם מצותתים לכם בטלפון:

 

  1. סוללה מתחממת ומתרוקנת מהר– אם הסוללה מתחממת, היא מתרוקנת מהר יותר ממה שבדרך כלל, וזה אחד הסימנים לצריכת אנרגיה רבה יותר כלומר שמישהו עובד על המכשיר שלכם.
  2. פריקת סוללה מהירה בניצול מזערי של המכשיר – אחת הסיבות לניצול סוללה הוא שידור וקליטה מוגברים של נתוני DATA מתוך הטלפון גם אם מדובר במכשיר חדש או סוללה חדשה חשוב לשים לב לנתון זה. ולהשוות את נתוני הסוללה שהיצרן מספק לבין המצב הנוכחי.
  3. מכשיר נכבה לאט –סגרתם את כל היישומים במכשיר ועדיין המכשיר כבה לאט, סימן שמדובר ביישום שפועל ברקע וכנראה מדובר ביישום ריגול או ציתות לטלפון הנייד.
  4. הפרעות בקליטה ורעשי רקע נלווים – תופעות כאלה הקורות בתדירות גבוהה ולא נובעים מבעיות של קליטה מעלות חשד שברקע פועלת תוכנת ריגול וזה צריך להדליק לכם נורה אדומה. גם רעשי רקע הנשמעים כשאתם בפועל לא משתמשים במכשיר, מעידים על כך שהטלפון קולט ומשדר מבלי שאתם משתמשים בו באותו הרגע.
  5. פעולות בלתי רצוניות– כאשר המכשיר מתחיל לפעול בצורה לא יזומה, כמו הדלקת המסך או הפעלת תאורה, נטען מחדש או מריץ עדכונים לתוכנות מבלי שביקשתם,  סביר להניח שחדרו למכשיר שלכם וניתן להוציא נתונים ממנו ו/או לצותת לכם בשיחות שתעשו בעתיד.

 

איך תמנעו את אפשרות הציתות לטלפון שלכם?

 

סימנים אלה שציינו לעיל יכולים להיות נסיבתיים, ולא בהכרח מעידים על חדירה לטלפון שלכם, אך חשוב מדי פעם לבדוק את התופעות הללו ולעדכן את אפשרויות המיגון למכשיר שלכם באמצעות עדכוני ממשק שנעשים בזמן הנדרש, וכן בתוכנות מגן ואנטי וירוס לסלולארי שמופצות היום בהמוניהן. את הבדיקות ומיגון המכשיר שלכם מומלץ שתעשו בחברות מיומנות ומוכרות, המתמחות בנושא אבטחת מידע ומניעת מעקבים וציתותים לטלפונים ניידים וקוויים כאחד.