טיפים להורים עם ילדים בגיל ההתבגרות

לתקשר עם המתבגר:

מצד אחד, הם נראים כבר בוגרים, וכשמתאים להם, הם חשים לגמרי מבוגרים. מצד שני, המוח, עדיין נמצא בתהליך התפתחותי. ההורמונים חוגגים, הרגשות משתוללים, והמתגברים שלנו, רוצים להיות עצמאיים ומבוגרים. אבל, הם לא! וכאן, התפקיד של ההורים נהיה משמעותי. אז איך עוזרים למתבגרים ללמוד את החיים, להכיר בגבולות ולנהל תקשורת חיובית ומכבדת ויחד עם זאת, לא פוגעים להם בתחושת העצמאות שכה חשובה בגיל הזה?

 

מודל חיובי לתקשורת נעימה

ההורים משמשים מודל לחיקוי עבור ילדיהם. הורים רבים, מוצאים עצמם מתוסכלים מול ילדיהם המתבגרים, אשר לפתע החלו לדבר בחוצפה ובחוסר כבוד. לכן, הדבר הראשון שתרצו, הוא לשמש דוגמא ראויה לילדכם ולתקשר עימם באופן מכבד המייצר מודל חיובי לתקשורת נעימה.

 

הימנעו מויכוחים והתנצחויות

הדרך למריבה והתנצחות עם מתבגרים, קלה מאוד. החליטו שאינכם נכנסים למריבות וויכוחים שאינם מועילים ומקדמים אתכם. נהלו שיחות אישיות עם ילדכם, כאשר כל הצדדים מעט יותר רגועים. וכמובן, זכרו, לפעמים אלו ההורמונים שמדברים.

 

תהיו שם בשבילם

שלבי גיל ההתבגרות כוללים תהליכים של בנייה וגיבוש העצמי. בתקופה זו בחיים, ההורים והילדים עוברים תהליך טבעי של היפרדות. תהליך זה, מפגיש את הנערים עם תחושות חדשות, העלולות להוביל לבדידות ואתגרים חדשים. מתבגרים רבים, חשים שהם אינם מובנים לסביבתם ולמבוגרים ככלל. תגובות מרדנות, הסתגרות ועוד, מאפיינות שינויים אלו. למעשה, זהו חלק טבעי בתהליך ההתפתחותי של מתבגרים, המסייע להם לגבש אישיות אינדיבידואלית בריאה ויציבה. אל תתרגשו מתגובות מרדנות ותראו לילדיכם שאתם תמיד שם בשבילם!

 

בחרו מילים בקפידה

מתגברים נוטים להיות מאוד רגישים. בשעת כעס הורים נוטים להכריז הכרזות כמו "איזה ילד מעצבן, אתה כזה אגואיסט" וכדומה. ילדיכם הרגישים, נפגעים בקלות וכל אמירה עלולה להשפיע על הביטחון העצמי ותחושת הערך שלהם, שברגעים אלו מתגבשת. לכן, הקפידו לשוחח עימם על התנהגותם הלא מקובלת ולא על אישיותם.

 

שיחות –

לפעמים אנו שוקעים במרוץ החיים ויכול להיות שהמתבגרים הרגישים והמבולבלים שלנו, נתקלים בפני קשיים. שיחות משפחתיות מסייעות עבור כל הצדדים, לחוש שיש להם מקום להתבטא ולהיות. באופן זה, תמנעו מאי הבנות וכעסים עצורים.

 

איך כועסים?

למדו את הילדים שלכם, שמותר לחוש כעס, אבל חשוב ללמוד כיצד לבטא אותו. זכרו, אתם המיכל של ילדיכם, למדו אותם לדבר על רגשות ולנהל אותם. אל תירתעו מעוצמות הכעס שמופנות אליכם. ילדים, מחפשים את הגבול ותמיד ימשיכו לבדוק אתכם ואת תגובותיכם. כך, הם למדים כמה רחוק אפשר ללכת והם זקוקים לכם על מנת שתעצרו אותם ותראו להם את הגבול.

גיל ההתבגרותהורות