בעיות קוצר נשימה אצל נשים

קוצר נשימה הוא שם כולל למגוון הפרעות נשימה, המקשות על הסובלים מהן להתנהל בחיי היומיום, פוגעות באיכות חייהם ובמקרים חריפים יכולות אף להביא למוות. קוצר נשימה יכול להופיע לאחר פעילות גופנית או מאמץ, או כתוצאה ממחלות, אשפוזים ומצבים רפואיים שונים. הפרעות קוצר נשימה יכולות להופיע בעצמות משתנות, בצורה של התקף חריף, או כמצב כרוני והטיפול משתנה בהתאם לדרך בה מתבטא קוצר הנשימה, לתדירות ההתקפים ולגורמי התופעה.

 

גורמים אפשריים לקוצר נשימה

 

בקרב כל האוכלוסייה קוצר נשימה יכול להופיע כתוצאה ממספר גורמים ביניהם התקף אסטמה, מחלות ריאה, ברונכיטיס, בצקת, דלקת ריאות, מחלות לב, תפקוד לקוי של חדרי הלב ועוד. כדי שניתן יהיה להעניק טיפול בקוצר נשימה, יש לאבחן את הגורמים לתופעה, את חריפות הסימפטומים, ואת הדרך בה מתבטא קוצר הנשימה אצל המטופלת.

 

קוצר נשימה אצל נשים

 

בנוסף לתופעות ולגורמי קוצר הנשימה הכלליים, כשמדובר בנשים קיימים גורמים נוספים שיכולים לחולל תופעות של קוצר נשימה, שניהם קשורים לתקופת ההיריון:

  • התרחבות הרחם – אצל חלק מהנשים, כאשר שריר הרחם מתרחב הוא דוחף את הריאות ולוחץ עליהן, כך שנפח הנשימה המירבי מצטמצם.
  • עלייה ברמות הפרוגסטרון – בתקופת ההיריון עולות רמות הפרוגסטרון בדמה של האישה, מה שמביא במקרים מסוימים לנשימות מהירות מדי, שאינן מאפשרות שאיפת אוויר עמוקה דייה. עליית הפרוגסטרון מתרחשת כבר בשלבי ההיריון הראשונים.
  • תסחיף ריאתי – נשים הנוטלות גלולות למניעת היריון, נמצאות בסיכון להתפתחות קרישי דם, שיכולים להוביל לתסחיף ריאתי. כמו כן,  נשים המבלות חלק ניכר מהיום בישיבה, כמו עובדות משרד, וכן נשים לאחר ניתוח, או נשים שיש להן היסטוריה משפחתית של תסחיף ריאה נמצאות בקבוצת סיכון לקוצר נשימה עקב תסחיף ריאה. מקרים של קריש דם המוצא דרכו אל הריאות וגורם לחסימה ולקוצר נשימה הם מקרי חירום שיש לטפל בהם במהירות האפשרית.

 

אבחון

 

טיפול בקוצר נשימה אצל נשים חייב להיות מותאם אישית ובאופן מדויק למטופלת. בכדי להתאים למטופלת את הטיפול הנכון, יש לאבחן את קוצר הנשימה ואת גורמיו. לצורך אבחון מדוקדק יש לבצע בדיקת המטוקריט (בדיקת דם), בדיקת BNP לאבחון נוכחות נוזלים בריאה, אקג ללב, צילום רנטגן של החזה לזיהוי צלקות או דלקת בריאות, ספירומטריה לאומדן יכולת ניצול האוויר של הריאה ולזיהוי אסטמה או אמפיזמה, ובדיקה של כמות החמצן בדם.

 

טיפול הולם

 

מתקשה לשאוף שאיפות עמוקות? מרגישה שיש זמנים בהם את צמאה לאוויר, ואינך יכולה לשאוף מספיק ממנו פנימה? אם כן, כדאי שתפני לאבחון קוצר נשימה. חשוב לציין בפני הרופא המטפל אם הינך בשלבים של תחילת היריון, אם את לאחר אשפוז, וכן אם יש במשפחתך היסטוריה של קוצר נשימה. אבחון מדויק שנעשה בזמן יאפשר לרופא לטפל בתופעה ולהשיב לך את איכות החיים.