קולונוסקופיה זו לא מילה גסה

מדובר בבדיקה פולשנית למעי הגס באמצעות צינור קולונוסקופיה שבקצהו מצלמה, שמוחדר דרך פי הטבעת וזה המקום הכי פחות נעים לחשוב עליו ועל ההכנות לבדיקה.

למה הבדיקה חשובה ולמי היא מיועדת?

באמצעות הבדיקה מאתרים סימנים חשודים למחלות ובעיות שונות הן בפי הטבעת עצמו, הרקטום, והן במעי הגס כולו עד ההתחברות למעי הדק. הבדיקה מיועדת למי שעבר גיל מסוים כבדיקה שגרתית מומלצת, ובעיקר למי שיש לו בעיות במערכת העיכול שאינן נפתרות או מאובחנות בדרך אחרת, כמו עצירות כרונית, דימום מפי הטבעת או שלשול כרוני.

מה צריך לקראת הבדיקה?

המצלמה מצלמת לאור כל המסלול ומשום כך המעי הגס חייב להיות ריק לגמרי משאריות צואה בשלביה השונים. כאן מתחילה האי נעימות משום שאנחנו מקדישים לכך מחשבה מועטה בדרך כלל מלבד פעילות ריקון המעיים, וזה חבל משום שזה גם גורם לרבים להימנע מבדיקה מצילת חיים חיונית. יש לדעת, אם כך, שיש הכנות לבדיקה שנעשות גם בצורה קונבנציונלית וגם בעזרת רפואה משלימה שעוזרות לכם להתכונן אליה.

למה צריך הכנה לבדיקת קולונוסקופיה?

אז איך מתחילים בהכנה לקולונוסקופיה, המעי הגס חייב להיות ריק לגמרי מצואה וכדי להגיע למצב כזה אצל אנשים שפעילות המעיים שלהם איטית מתחילים למעשה באכילת תפריט מיוחד כמה ימים לפני כן כדי לא להעמיס על מערכת העיכול וכדי לוודא שכל הצואה מופרשת מהגוף עד מועד הבדיקה. אסור להגיע במצב שבו המעיים מלאים אפילו חלקית משום שכל תכולה במעיים מסתירה את הדפנות ואת הממצאים שאותם מחפשים כדי לאבחן נכון את המטופל. במקרה כזה אתם עולים להתבקש לחזור לבדיקה נוספת והפעם מוכנים אליה במעיים מרוקנים לגמרי.

הנחיות למטופל לקראת קולונוסקופיה

בגלל החומר שמוחדר לגוף יש לדווח לרופא על כל תרופה שנוטלים משום שיש תרופות שלא תורשו לקחת. נשים בהריון ידווחו על מצבן וכן חולים במחלה כרונית. זה כולל בעיקר תרופות נוגדות קרישת דם ותרופות ללחץ דם. כמו כן, תוספי מזון או הזרקות אינסולין או כל תרופה אחרת שמפריעה. משטר האכילה הייחודי מתחיל 72 שעות לפני הבדיקה, ללא סיבים תזונתיים שנוטים להיצמד לדפנות המעיים, וזה כולל פירות וירקות, יש תפריט שמותר לצרוך כמו תפוחי אדמה, לחם לבן ואטריות, וכמו כן מותר לשתות הרבה אבל ללא חלב או אלכוהול. 24 שעות לפני הבדיקה מפסיקים לאכול מוצקים ומגיעים לבדיקה לאחר 6 שעות צום מוחלט, מלבד מעט מים. נוסף לכך מקבלים חומר משלשל במידת הצורך כדי להבטיח מעיים מרוקנים. במקרים מסוימים קבלו הוראה מהרופא לעשות חוקן כדי להבטיח את התוצאה.