העברת ההורים לבית אבות סיעודי

הבחירה האם לבצע מעבר לבית אבות היא בחירה קשה, דילמה של ממש, ולעתים נחשבת למוצא אחרון, כאשר הקשיש כבר סיעודי והטיפול בו הופך לטיפול 24/7. לכן, צריך להתייחס להעברה בעדינות ולבצע את המעבר בצורה מושכלת ונעימה ככל האפשר. 

איך יודעים אם הגיע הזמן להעביר הורה לבית אבות סיעודי?

ישנם כמה סימנים המעידים שהגיע הזמן להתחיל לשקול העברה לבית אבות סיעודי. למשל, כאשר הירידה הקוגניטיבית והתפקודית של ההורה הופכת להיות תלולה, וכן במקרים של מצב נפשי רעוע או מחלות הדורשות פיקוח ללא הפסקה.  אם ההורה זקוק לעזרה ללא הפסקה גם בפעולות פשוטות כמו מקלחת, לבוש, היגיינה אישית וחוסר עצמאות מוחלט; אם הוא כבר לא מצליח לזהות את הסביבה שלו, הולך לאיבוד, שוכח מקומות, אנשים או מטלות; אם הוא חש בדידות מוחלטת שעלולה להתפתח לדיכאון או מחלת נפש; וכן אם הוא חולה , סובל מהתקפים פתאומיים, מחלות לב או מחלות כרוניות מסוימות הזקוקות להשגחה קבועה.

צעדים ראשונים להעבדה לבית אבות סיעודי

אם התחלתם לשקול את האפשרות להעברה לבית אבות, כדאי להעלות את הנושא בעדינות, ולפחות חצי שנה טרם ההעברה. קשישים רבים מסרבים בתוקף להיכנס למוסד סיעודי, ולא רוצים לקבל את העובדה שהם זקוקים להשגחה קבועה או שהיכולות שלהם ירדו, בעיקר אם התפקודים הקוגניטיביים שלהם טובים והם מבינים בדיוק מה קורה סביבם. במקרים כאלו, עליכם להיות עדינים ורגישים, ואף להציע פשרה – תקופת ניסיון, בסיומה תוכלו להחליט ביחד האם המצב מתאים או שצריך לחפש פתרון אחר. 

בחירה של בית אבות סיעודי

אחת הדרכים שיעזרו לכם להסתגל למצב הוא ללכת יחד עם הקשיש לבחור את בית האבות. בתי אבות פרוסים בכל הארץ, וישנו מגוון רחב המשתנה זה מזה בפרמטרים רבים. כדאי לשקול נושאים כמו קירבה אליכם, התקציב שלכם, הקירבה לבית החולים ותנאים אחרים החשובים לקשיש כמו קירבה לבית כנסת, קירבה למרכז העיר ולמתחמי בידור וכן הפעילויות בבית האבות עצמו. כמובן, חשוב לוודא שלבית האבות רישיון בתוקף מטעם משרד הבריאות ומשרד הרווחה.

כשאתם מסיירים בבתי אבות אל תשכחו להסתכל גם על מצב החדרים, לשוחח עם הדיירים ועם הצוות, להתייעץ עם הרופאים בקשר לדרישות הרפואיות של הקשיש ולבדוק את  הפרטים הקטנים ביותר – למשל את הארוחות ואת מבחר המנות, את רמת הניקיון ואת הפעילות החברתית במקום.

אחרי ההעברה לבית האבות חשוב לבקר את ההורה ככל האפשר ולנסות ולהקל על תקופת ההסתגלות. נסו לחבר אותו לפעילויות החברתיות השונות ולהראות לו שאתם עדיין שם בשבילו. עם הזמן, הוא יסתגל למקום ואפילו ילמד להנות בו!