קרנות השתלמות – האם חייבים למשוך לאחר 6 שנים?

בניגוד להנחה הרווחת בנושא, הפקדת כספים לקרנות ההשתלמות אינה מחייבת עפ"י החוק. עם זאת, ישנם צווי הרחבה והסכמים קיבוציים סקטוריאליים אשר מחייבים מעסיקים לבצע את ההפקדות הללו. אחת מן הדוגמאות הרלוונטיות לכך, היא צו הרחבה משנת 2014 אשר מחייב מעסיקים בהפרשת כספי השתלמות עבור עובדים המועסקים בתחומי התחזוקה והניקיון.

קרנות השתלמות –  יתרונות בולטים

  • יצירת חיסכון כספי נוסף מעבר לחסכונות הפנסיוניים
  • עובדים שכירים בעלי קרן השתלמות קיימת, רשאים לפתוח קרן השתלמות נוספת בתור עובדים עצמאים (כעוסקים פטורים או מורשים)
  • הפקדות המתבצעות לקרנות השכירים מורכבות משני גורמים: הפקדת העובד בסך 2.5% משכרו והפקדת המעסיק בסך 7.5% ממשכורתו של העובד (פי 3 מסך ההפקדה של העובד!)
  • מי שחוסכים באמצעות קרנות השתלמות יוכלו ליהנות מהלוואות משתלמות במיוחד.

כפי שציינו בפתח הדברים, חיסכון באמצעותן של קרנות ההשתלמות מתאים בעיקר לטווח הבינוני. ליתר דיוק, מדובר בתקופה בת 6 שנים אשר לאחריה – יוכל החוסך למשוך את כספי הקרן ללא כל קנס או תשלומי מס למיניהם (לרבות תשלומים בגין מס רווח-הון עבור הרווח אשר נצבר בקופת הקרן). אך האם תמיד יהיה עליכם להמתין לכל אורך התקופה?

בואו נבדוק…

על פניו, השארת הכספים בקרן לאורך כל התקופה (6 שנים כאמור) ואף לאחריה, זו אופציה כדאית ביותר. לצד זאת, היא אינה היחידה. בתנאים מסוימים, יכול החוסך למשוך את כספי הקרן גם אם חלפו להן רק 3 שנים: אפשרות אחת היא למשוך כספים לצורך מימונם של קורסים או השתלמויות מקצועיות, אפשרות שנייה היא לבצע את המשיכה כאשר הגעת לגיל פרישה.

אם כן, התשובה המדויקת לסוגיה שהעלינו קודם לכן- היא תלוי. אם אתם עדיין רחוקים מגיל פרישה או אין לכם צורך במימון לימודים/קורסים מקצועיים, אז חבל שתמשכו את כספי הקרן וכנראה שעדיף לכם להמשיך ולחסוך. אחרת, תיאלצו לשלם "מתנה" עד 47% מס (עבור כלל הכספים אשר נצברו בקרן). אך אם ההפיך הוא הנכון (קרובים לגיל פרישה או זקוקים למימון לימודים), אז משיכת הכספים היא בהחלט אופציה עבורכם.

ולסיום, אם במקרה אתם מחפשים/מתחילים עבודה חדשה, מוטב שתכירו את הדגשים הבאים הנוגעים לקרנות השתלמות:

  • לרשותכם עומדת הזכות המלאה לבחור היכן לפתוח את קרן ההשתלמות שלכם.
  •  אם התחלתם עבודה חדשה והייתה לכם קרן השתלמות קודמת, אתם תוכלו למשוך כספים- משתי הקרנות יחד על סמך הוותק הקיים של הקרן הישנה יותר.

 

אנו מאחלים לכם חיסכון מוצלח!