כיצד מתמודדים עם הטרדה מינית במקום העבודה?

מהי ההגדרה של הטרדה מינית בעבודה?

אלה לא תמיד חייבות להיות עבירות מין של ממש כמו אונס או מגע: הטרדות מיניות הן, ללא ספק, אחד מהפשעים החמקמקים ביותר שקיימים, מכיוון שהן עלולות להיות גבוליות מאוד עם התנהגות שנחשבת, בעצם, לנורמלית. קשה מאוד להגדיר באופן מוחלט מהי הטרדה מינית, במיוחד כאשר כעמדת-נגד ניצבת לעיתים השאלה "האם במקרה שהמטריד היה מוצא חן בעינייך, גם אז היית מתלוננת?", אמירה אכזרית המוטחת לא פעם בפניהן של נשים שחוות הטרדה קשה. יתרה מכך, עבור גברים מוטרדים, משימת ההוכחה עלולה להפוך למורכבת עוד יותר, בשל מיתוסים ותוויות מגדריות כאלה ואחרות, אשר אינן לוקחות בחשבון את העובדה המצערות שגם נשים יכולות להיות בצד המטריד.

מה אומר החוק באשר להטרדות מיניות במקום העבודה?

החוק למניעת הטרדה מינית מציין כי במרבית המקרים ברור מאליו האם הייתה, או לא הייתה, הטרדה מינית שנחשבת לעבירה. עם זאת, הוא מציין בנוסף כי ישנם מקרים הגובלים בנורמליות וראייתם כהטרדה היא נסיבתית, בפרט כאשר אין מעורבות של נגיעות כלשהן אלא במילים ואמירות שעלולות להשתמע לשתי פנים. מסיבה זו בדיוק, רבות הן ההטרדות שאינן "מבשילות" לכדי תלונה של ממש, כאשר בפועל מדובר באדם שמחולל פשעים קשים בנפשו של אדם אחר.

מה הדבר הראשון שכדאי לעשות כשנקלעים לסיטואציה כזו?

עבור האדם שמרגיש מוטרד, הספק אינו באמת קיים אלא הנורמה החברתית שעלולה לגרום לו להקל ראש במה שהוא עצמו יודע היטב שאיננו בסדר. התייעצות עם עורך דין, גם אם לא תוגש תלונה לבסוף, יכולה להאיר את המקרה כולו ולסייע לגיבוש צעדים שימנעו את המשך הסבל. בין אם תתקבל החלטה לגשת למשטרה ובין אם יוחלט לטפל במקרה במסגרת הארגון – ליווי משפטי וייעוץ מקצועי הם בגדר חובה. הרעיון הוא לטעת ביטחון במוטרד ולאפשר לו להחליט מתך צלילות הדעת וללא כל לחצים חברתיים, את הדרך שבה מתאים לו יותר לפעול בכדי להילחם על זכותו להגיע למקום העבודה בלי לחשוש וכן להוביל לענישה מתאימה של האדם שהטריד אותו.