המפץ הגדול במגזר החרדי: נשים משתלבות בפוליטיקה

בסוף השבוע, בג"ץ נתן תוקף לצעד היסטורי בדרך לייצוג נשים במפלגות החרדיות כאשר הורה למפלגת אגודת ישראל לתקן את תקנונה תוך 21 יום באופן שמסיר כל מניעה תקנונית לקבלתה של אישה כחברה במפלגה.

החלטה זו עשויה להשליך באופן ישיר על כל תקנון מפלה של מפלגה בישראל. בכך קובע למעשה בג"ץ כי לא ניתן להשלים עם אפליה והדרת נשים ממפלגות בישראל, ועושה עוד צעד היסטורי בעיגון זכות השוויון במדינה ישראל והשוויון המגדרי בפרט. בית המשפט העליון הדגיש כי מעתה אין מניעה תקנונית ומשפטית להצטרפותה של אישה כחברה במפלגה. 

ההחלטה ניתנה בבגץ שקיבל את השם "עו"ד תמר בן פורת נ' מפלגת אגודת ישראל", כאשר לעתירה הצטרפו 10 ארגוני נשים בהובלת עמותת איתך מעכי – משפטניות למען צדק חברתי בייצוגן של פרופ' נטע זיו ועו"ד נטע לוי, ומרכז קונקורד הצטרף במעמד ידיד בית המשפט, באמצעות פרופ' פרנסס רדאי וד"ר אבינעם כהן והדגיש כי הדרת נשים מנוגדת לסעיף 7 באמנת CEDAW שישראל חתומה עליה.

הכל התחיל ערב הבחירות של מרץ 2015. בכנס בבית פרטי, התקבצו להן נשים לדון על חשיבות שילוב נשים בפוליטיקה. שם שמעתי לראשונה מפיה של אסתי רידר-אינדורסקי, חרדית פמיניסטית, על המאבק הלא יאומן של נשים חרדיות ועל כך שתקנון המפלגות החרדיות כולל הוראה שמשמעה "הכניסה לנשים אסורה". פגישה זו הולידה לאחר מספר ימים עתירה לבג"ץ שהגשתי.

היעלה על הדעת שמפלגה בישראל שבחרה מרצונה לשחק את המשחק הדמוקרטי – תדיר נשים? ויודגש – לא מדובר ב"בית כנסת" אלא בכנסת ישראל, מרחב ציבורי פתוח לגברים ולנשים לייצג עמדות. מרחב בו מסתופפים מידי יום גברים חרדים עם נשים חילוניות, לעיתים בחדרי ועדות צפופים. מדובר במרחב ציבורי בו גברים חרדים מקבלים בהילולה, ריקודים וצהלות את ד"ר עינת קליש – אישה חילונית שנבחרה לראשונה להיות ראשת עיר של אחת משלוש הערים הגדולות בישראל. ויודגש, לא מדובר בהסדרי הפרדה מטעמי צניעות. מדובר בהסדר הדרה מוחלט. "אין כניסה".

עו"ד נטע לוי מאיתך-מעכי (מימין) ועו"ד תמי בן פורת משמאל. צילום באדיבות תמי בן פורת

שום נימוק ענייני לא הצליחה המפלגה לדלות כדי להצדיק את האפליה הזו. בצר להם דבקים הגברים החרדים בטיעון מופרך – "אבל הנשים החרדיות עצמן לא רוצות". והנה הן מקבלים שוב ושוב תשובה מאותן נשים חרדיות המעוניינות להשתלב בפוליטיקה. "אנחנו כן רוצות", הן עונות. 

היעלה על הדעת שנשים חרדיות לא תשמענה קולן בנושאי חינוך ילדים, בנושאי הקצאת תקציבים לחינוך, בנושאי אלימות כלפי נשים? תשמענה קולן, והכוונה לא בלחישה באוזני בעלן. הכוונה להשמעת קולן מתוך עמדה של כוח וקבלת החלטות.

אומרים לנשים החרדיות "לכו תקימו מפלגה משלכן". האם זו יכולה להיות הצדקה לאפליה? כמשל, נניח שבית ספר היה אומר לתלמידים יוצאי עדות מזרח "לא רוצים אתכם פה, אבל מה הבעיה, לכו לבית ספר אחר במרחק שלושה רחובות מכאן". האם מישהו היה מעלה על דעתו במדינת ישראל לקבל הסבר כזה?

והנה אנו עדים לכך שבבחירות 2019 שתי נשים חרדיות שהתייאשו מהממסד החרדי הגברי אכן נאלצו להשתלב בפוליטיקה מחוץ למפלגות החרדיות. אבל עתה בעקבות פסיקת בג"ץ, סוף סוף תוכלנה נשים חרדיות להשתלב בבית הפוליטי הטבעי שלהן. במקום שאמור יותר מכל לייצג אותן. במפלגות החרדיות שצברו את כוחן הפוליטי בזכות קולן של הנשים.

לא עוד השתתפות פסיבית של נשים בפתק בקלפי. עתה הנשים החרדיות דורשות את המגיע להן – להשמיע קולן ולהשפיע על סדר היום במגזר החרדי, מעמדה של כוח והשפעה במסגרת המפלגה החרדית.

סקרים מראים שיותר מ-65% במגזר החרדי בעד שילובן של נשים בפוליטיקה, ורבים בתוך הסקטור החרדי, לרבות רבנים, קוראים למפלגות החרדיות לשלב בבחירות הקרובות נשים. יובהר, הפסיקה היא בבג"צ מול אגודת ישראל אך נכונה גם למפלגות החרדיות האחרות. אם אכן יאוחדו כל המפלגות החרדיות לרשימה אחת, הפסיקה הזו תהפוך את הנשים החרדיות לשותפות מלאות במפלגות שמייצגות אותן. 

המאבק לשילובן של הנשים החרדיות בפוליטיקה הוא דוגמה ומופת לסולידריות נשית. איך מאבק שהתחיל ברחוב החרדי על ידי נשים חרדיות פמיניסטיות, קיבל רוח גבית מנשים נוספות כולל נשים חילוניות הן במרחב הציבורי והן בין כותלי בית המשפט ויחדיו הביאו לניצחון גדול. היה לי כבוד גדול לקחת חלק במאבק היסטורי זה.

הכותבת היא העותרת הראשית בבג"ץ תמר בן פורת ואח' נ' רשם המפלגות ומפלגת אגודת ישראל

****

הטור הזה מתפרסם לקראת בחירות 2019. אנחנו ב-Onlife מתחייבות להביא את כל הדעות ששמות במרכז את מה שחשוב לנשים. ההאשטאג שלנו #טובלנשיםטובלכולם. חושבים כמו עו"ד תמי בן פורת? הפיצו עם ההאשטאג הזה. חושבים אחרת? מוזמנים לכתוב לנו info@onlife.co.il

#טובלנשיםטובלכולםבחירות 2019לא נבחרות לא בוחרותנשים בפוליטיקה